Wanneer u contractbreuk pleegt en eerder weggaat dan dat u in eerste instantie met uw energieleverancier heeft afgesproken, kan uw energieleverancier een opzegvergoeding in rekening brengen. Opzegvergoeding klinkt vriendelijk en suggereert dat u iets vergoed krijgt, maar dat is het niet. Het is eigenlijk een boete die uw energieleverancier u oplegt omdat u gemaakte afspraken niet nakomt.

Waarom brengt een energieleverancier een opzegvergoeding in rekening?

Een leverancier brengt een boete in rekening omdat u eerder weg gaat dan dat u heeft afgesproken. U stopt dus vroegtijdig de overeenkomst en pleegt ‘contractbreuk’. De energieleverancier heeft de stroom en gas al voor u ingekocht en opgeslagen en vraagt daar een vergoeding voor. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de resterende looptijd van uw energiecontract.

Hoogte opzegvergoeding

Resterende looptijd

Boete per product

Totale boete

Korter dan 1,5 jaar

€ 50, -

€ 100, -

1,5 tot 2 jaar

€ 75, -

€ 150, -

2 tot 2,5 jaar

€ 100, -

€ 200, -

2,5 jaar of langer

€ 125, -

€ 250, -

In Nederland zijn de hoogtes van de boete vastgesteld. Dit is dus ongeacht u energieleverancier gelijk. De ACM heeft deze bedragen vastgesteld. U betaalt een boete per contract. Stroom en gas zijn 2 contracten. U kunt dus maximaal een opzegvergoeding in rekening gebracht krijgen van € 250, -

Wanneer krijgt u geen opzegvergoeding in rekening gebracht?

U krijgt geen opzegvergoeding in rekening gebracht wanneer u op tijd overstapt, (lees: per einddatum van uw huidige contract) of wanneer uw contractperiode al enige tijd verlopen is. Uw contract wordt dan maandelijks opzegbaar en u kunt zonder problemen voor een andere goedkopere leverancier kiezen.

Waar kunt u uw opzegvergoeding terugvinden?

Uw energieleverancier is verplicht om de boete te melden binnen 6 weken na de opzegging. Dit doen ze via de eindnota te sturen. Hier is de opzegvergoeding op genoteerd. Brengt een leverancier een opzegvergoeding later dan 6 weken bij u in rekening? Dan hoeft u deze boete – nadat u dat aan uw energieleverancier heeft gemeld - niet te betalen.

Overstappen

Wilt u overstappen van leverancier? Controleer dan altijd de einddatum van uw huidige contract, zodat u niet voor vervelende verrassingen komt te staan. Soms wordt een opzegboete ook vergoed door uw volgende leverancier. U hebt dan wel een bewijs (eindafrekening) van uw vorige leverancier nodig waar deze boete op vermeld staat. De Vastelastenbond weet welke leveranciers dat zijn! Neem contact met ons op voor meer informatie.