Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Meld je aan voor eengratis adviesgesprek

Bespaar € 200,- op Verzekeringskosten

Heb je vragen over
jouw verzekeringen?

Onze adviseurs helpen je graag en kijken naar de mogelijkheden in een gratis adviesgesprek. Houd je huidige polissen bij de hand en plan een gesprek in op jouw voorkeurstijd.

Meer informatie

Wat is het nut van een aansprakelijkheidsverzekering?

Dinsdag 13 juni 2023 06:07Frank van de Ven
Een ongeluk zit in een klein hoekje ontdekte een visser die per ongeluk een peperdure hengel van zijn vriend kapotmaakte. Een aansprakelijkheidsverzekering kan helpen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje ontdekte een visser die per ongeluk een peperdure hengel van zijn vriend kapotmaakte. Een aansprakelijkheidsverzekering kan helpen.

Er bestaan behoorlijk wat misverstanden over de aansprakelijkheidsverzekering. Onze adviseur Amber van Beers krijgt veel vragen over dit onderwerp en dat is niet zo gek. De aansprakelijkheidsverzekering is namelijk een heel complex product. In dit blog geeft Amber je een aantal nuttige tips waarmee je meer inzicht in deze verzekering krijgt.


Waarvoor is een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren eigenlijk bedoeld?

“Deze verzekering biedt dekking voor schades die jij per ongeluk toebrengt aan of bij derden. Dit kan gaan om materiële schade maar ook om letselschade. Het gaat hier om schades die zonder opzet zijn veroorzaakt.”


Wat is een voorbeeld van materiële schade en letselschade?

“Als ik jouw telefoon vastheb en deze per ongeluk laat vallen, is er sprake van materiële schade.
Letselschade kan op de meest onverwachte momenten gebeuren. Zo had ik een keer een casus waarin iemand in de kroeg een bierviltje gooit naar een bekende aan de bar. Daar was gewoon ter begroeting. Dat viltje kwam per ongeluk in het oog van die bekende terecht die er blijvend oogletsel aan overhield. Dat was duidelijk per ongeluk.”


Hoe wordt bepaald of je wel of niet aansprakelijk bent?

“Dat wordt uiteraard situatieafhankelijk bekeken. De scheidslijn tussen aansprakelijk of juist niet is dun. Stel dat je op een feestje komt en op de tafel gaat zitten en daarbij per ongeluk een bril die daar lag beschadigt, ben je daarvoor aansprakelijk. Een tafel is namelijk niet bedoeld om op te zitten en je kon verwachten dat er iets op lag. Dat betekent dus dat je fout zit. Letterlijk in dit geval!”


Wanneer word je niet aansprakelijk gehouden?

“Om in dezelfde sfeer te blijven: als je jouw bril op een stoel legt waar ik op ga zitten en daardoor jouw bril kapot maak, ben ik daar niet voor aansprakelijk. Een stoel is bedoeld om op te zitten en daar hoort geen object op te liggen. In beide gevallen van de bril is er sprake van schade, maar de uitkomst is anders. Je kunt je ergens aansprakelijk voor voelen, maar dat betekent niet dat je ook daadwerkelijk aansprakelijk bent.”


Wat bedoel je precies met ‘jezelf aansprakelijk voelen, maar het niet zijn’?

“Je voelt je misschien aansprakelijk, maar bent het misschien niet. Zeker wanneer het gaat om schade bij bekenden kan dit erg vervelend zijn. Verzekeraars redeneren niet vanuit emotie. Een ander mooi praktijk voorbeeld is een klant die samen met een vriend ging vissen. Deze klant liep met zijn hengel achteruit richting zijn stoel. Toevallig had zijn vriend zijn hengel even voor deze stoel gelegd. De visser liep achteruit en maakte per ongeluk de hengel van zijn vriend stuk. Het leverde een kostenpost van 2.000 euro op. Heel vervelend en begrijpelijk dat je je dan aansprakelijk voelt. In dit geval was de verzekerde niet aansprakelijk. Hij liep achteruit en dat is geen onrechtmatige daad. Wel voelde hij zich verplicht de hengel te vergoeden. Dat is begrijpelijk, want hij ziet zijn vriend weer bij het vissen of dat ene feestje, waarbij hij zich niet ongemakkelijk wil voelen.”


Hoe weet je of je nu wel of niet aansprakelijk bent?

“Je kunt bij twijfel het beste contact opnemen met je tussenpersoon. Dat kan een hoop onduidelijk wegnemen! Wat vaak gebeurt, is dat mensen het vervelend vinden als een bekende schade heeft opgelopen door hun toedoen. Ze betalen de schade dan regelmatig uit eigen zak in de hoop dat bedrag terug te krijgen van hun verzekeraar.  ‘Ik betaal je vast 2.000 euro en verhaal het dan op mijn verzekering. Komt goed!’ Zo werkt het vaak niet. De verzekering kan oordelen dat je niet aansprakelijk bent en dat betekent dat je aansprakelijkheidsverzekering niet uitkeert.”
 

Kun je dat bedrag dat je zelf betaald hebt niet terugkrijgen?

“Zeker niet. Als je aangeeft ‘al betaald te hebben’, is dat cru gezegd jouw probleem. Jij bent niet aansprakelijk volgens de wet en had niet hoeven te betalen. Vooral als er schade is bij een bekende doen mensen dat wel eens: uit eigen zak betalen Als er schade is bij een vreemde ben je blij als je niet aansprakelijk bent.”  


Wat is het grootste misverstand op het gebied van de aansprakelijkheidsverzekering?

“Toch wel dat als je schade toebrengt je standaard aansprakelijk bent. je bent pas aansprakelijk als je iets te verwijten valt of als je iets onrechtmatigs hebt gedaan. Een aansprakelijkheidsverzekering is er ook om je te beschermen. De verzekeraar beoordeelt of je wettelijk gezien überhaupt wel aansprakelijk bent en dus voor de kosten moet opdraaien. We willen natuurlijk niet van die Amerikaanse taferelen waarbij je voor alles aansprakelijk gesteld kunt worden en voor de kosten opdraait.”
 

Wat valt je op als het over de aansprakelijkheidsverzekering gaat?

“Wat mij opvalt, is dat mensen niet precies weten wat deze verzekering inhoudt en waarvoor deze bedoeld is. Veel klanten spreken hun aansprakelijkheidsverzekering aan bij schade, terwijl tussen verzekeraars onderling is afgesproken dat de eigen verzekering, bijvoorbeeld inboedel of opstalverzekering voor gaat. Als je dus schade hebt die is veroorzaakt door een ander, kun je deze eerst opgeven op je eigen inboedel- of opstalverzekering. Mocht hier geen of een beperkte dekking zijn, dan pas meld je de schade op de aansprakelijkheidsverzekering van de veroorzaker. De aansprakelijkheidsverzekering biedt namelijk een secundaire dekking. Dat betekent dat deze verzekering vaak niet het complete schadebedrag uitkeert maar slechts een deel ervan.”

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Winkel

Ik heb wel interresse in een aansprakekelijksheid verzekering ;bel of mail mij a.u.grt JM Winkel

Donderdag 29 juni 2023 21:18

Reactie Vastelastenbond:

Vrijdag 30 juni 2023 08:53
U kunt het beste zelf even contact opnemen met onze adviseurs via deze pagina:
https://www.vastelastenbond.nl/verzekerd-zonder-zorgen/

Dan plant u naar eigen inzicht een belafspraak in.

Plaats een reactie

Lees meer over Verzekeringen | Afspraak maken

Vreemde voertuigen zoals Hoverboards maken hun opwachting. Hoe weet je of deze nieuwe vervoersmiddelen goed verzekerd zijn?

Vreemde voertuigen op de weg: hoe verzeker je een Speed Pedelec, Hoverboard of e-step?

Donderdag 08 juni 2023 11:34

‌Het straatbeeld vult zich steeds vaker met bijzondere voertuigen zoals Speed Pedelecs, elektrische steps en Hoverboards. Speed Pedelecs zijn van die supersnelle gemotoriseerde fietsen die je v...

Lees meer
Directeur Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond roept consumenten op om – ongeacht de hoogte van de besparing – altijd over te stappen: “Voorkom een slapersboete en steek het te besparen bedrag in eigen zak.”

Persbericht: Vastelastenbond: ‘Stap over van verzekeraar en voorkom slapersboete’

Vrijdag 26 mei 2023 08:34

‌De Vastelastenbond raadt aan om jaarlijks over te stappen van verzekeraar als dat financieel voordeel oplevert. Veel mensen vinden het regelen van een overstap te veel ‘gedoe’ en bli...

Lees meer
In deze editie van ‘Onderaan de Streep’ gaan we dieper in op klantvragen over schadevrije jaren. Onze verzekeringsadviseur Amber van Beers vertelt hoe schadevrije jaren worden opgebouwd.

Podcast geeft antwoord op al je vragen over schadevrije jaren

Maandag 22 mei 2023 11:23

‌Er bestaan bij onze klanten veel vragen over de opbouw en het behoud van schadevrije jaren. Hoog tijd dus om deze te beantwoorden en dat doet onze verzekeringsadviseur Amber van Beers in een po...

Lees meer
Onze adviseur Amber van Beers legt uit wat er veranderd is op het gebied van schadevrije jaren bij de autoverzekering.

Alles wat je moet weten over de opbouw en het behoud van je schadevrije jaren

Dinsdag 16 mei 2023 16:38

‌Het Customer Care team van de Vastelastenbond krijgt veel vragen over de autoverzekering en de opbouw van schadevrije jaren. Onze adviseur Amber van Beers legt uit hoe het nu precies zit met d...

Lees meer