Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Wijziging algemene voorwaarden per 1 april 2017 energieleveranciers

Maandag 13 maart 2017 14:43Margot Boesveld

 

Vereniging de Vastelastenbond ontvangt veel vragen over de wijzigingen van de algemene voorwaarden van energieleveranciers. Per 1 april 2017 veranderen er een aantal algemene voorwaarden omdat er een nieuwe wetgeving op het gebied van consumentenbescherming geldt. Dit is in uw belang. Het komt er op neer dat energieleveranciers u beter moeten informeren over de voorwaarden, tarieven, opzegmogelijkheden en salderingsregeling. Energieleveranciers hebben, tot 10 dagen voordat de nieuwe wetgeving in gaat, de tijd om klanten van de wijzigigingen op de hoogte te brengen. Wat verandert er en is dit nadelig of juist voordelig voor u als consument?

Zijn de wijzigingen bij elke leverancier hetzelfde?

In basis zijn de wijzigingen hetzelfde. Alle energieleveranciers die zijn aangesloten bij Energie Nederland gaan de nieuwe Algemene Leveringsvoorwaarden hanteren. Ze gelden zowel voor nieuwe als voor bestaande klanten. Echter kan het zijn dat sommige leveranciers deze wijziging aangrijpen om extra wijzigingen doorvoeren die niet in uw belang zijn. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld een tariefwijziging. Daarom zet Vereniging de Vastelastenbond op een rij welke wijzigingen behoren tot de Algemene Leveringsvoorwaarden. De belangrijkste wijzigingen die in de Algemene Leveringsvoorwaarden zijn:

  1. Vorig jaar zijn een aantal standaardtermen met betrekking tot het de energielevering en het -contract afgesproken. Deze zijn nu opgenomen in de voorwaarden.
  2. De nieuwe regels met betrekking tot het afsluiten van contracten op afstand zijn toegepast. De informatieplicht van de leverancier aan de consument over de inhoud van het energiecontract en de rechten van de consument is uitgebreid.
  3. De regels van de zogeheten 14-dagenbrief is opgenomen. Dit houdt in dat een klant voor het in rekening brengen van incassokosten een aanmaning over deze kosten moet krijgen in combinatie met een periode van 14 dagen om het openstaande bedrag alsnog te voldoen. 
  4. Er is opgenomen dat de klant vooraf geïnformeerd moet worden over een tariefwijziging (in plaats van achteraf).
  5. De nieuwe regels met betrekking tot de Geschillencommissie zijn opgenomen. De termijn waarbinnen een geschil kan worden ingediend bij de Geschillencommissie is opgerekt naar 12 maanden. En er is een verwijziging naar het online platform van de Geschillencommissie opgenomen. 
  6. Er is een afzonderlijk artikel over het terugleveren van energie toegevoegd. 
  7. In een aantal artikelen is beter uitgelegd wat de verantwoordelijkheden van de netbeheerder en de energieleverancier zijn. 

Voordelen en nadelen

Deze veranderingen brengen over het algemeen voordelen met zich mee en hebben geen nadelige gevolgen voor u als klant. 

  • - Het initiatief voor de veranderingen van de Algemene Leveringsvoorwaardenkomt van Energie Nederland. De voorwaarden niet goed leesbaar waren door het gebruik van veel moeilijk taalgebruik. De voorwaarden zijn geheel herschreven in eenvoudig(er) Nederlands.
  • - Een tweede reden om een wijziging door te voeren zijn de vele wijzigingen die de afgelopen jaren zijn doorgevoerd die te maken hebben met consumentenbescherming en de levering van energie aan consumenten. Het was tijd om deze nieuwe regels te implementeren in de algemene voorwaarden.
  • - De derde reden voor de wijzigingen is dat de voorwaarden zijn nu afgestemd op de huidige marktomstandigheden, zoals zonnepanelen. Een steeds groter deel van onze klanten gaan zelf energie opwekken en terugleveren. De juiste informatie hierover ontbrak in de voorwaarden. 

 

Kunt u uw contract nu zonder opzegvergoeding beëindigen?

In principe niet. Wanneer leveranciers hun kwaliteitscriteria wijzigen, kunnen klanten tot 30 dagen na het moment van informeren de mogelijkheid hebben om hun contract kosteloos op te zeggen. Echter zijn in dit geval alleen de algemene voorwaarden gewijzigd voor alle leveranciers. Alle leveranciers die deze voorwaarden hanteren (mogelijk zijn er ook partijen die deze voorwaarden niet hanteren) moeten hun klanten informeren over de voorwaardenwijziging. Zoals eerder aangegeven moeten ze dit uiterlijk 10 dagen voor de wijziging plaatsvindt doen.

In de voorwaarden is niet geregeld dat klanten ook zonder opzegboete kunnen opstappen in het geval van een voorwaardenwijziging. Sommige leveranciers kiezen er echter voor om deze mogelijkheid te bieden om klanten boetevrij over te laten stappen, maar het is dus geen verplichting.

 

 

 

 

Bron: Vereniging de Vastelastenbond, Oxxio, Greenchoice en Eneco.

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over