Ik zoek informatie over:

    Dienstverlening Energie Vanzelf geregeld

  • Kom ik niet zonder stroom of gas te zitten als ik van leverancier overstap?

    Nee. Bij een overstap zorgt de nieuwe leverancier ervoor dat je huidige contract wordt opgezegd en het nieuwe contract ingaat. De netbeheerder zorgt voor de levering van de stroom en gas. Dit betekent dat je nooit zonder stroom en gas komt te zitten. De energieleverancier zorgt enkel voor de administratieve handeling.   

  • Is overstappen niet veel gedoe?

    Als het goed wil doen, kost het regelen van een overstap veel tijd. Om van het beste energiecontract uit de markt te profiteren, moet je onderzoek doen naar onder meer de voorwaarden, de hoogte van de welkomstbonussen en financiële gezondheid van energiebedrijven. Ook is het verstandig om te checken hoe het zit met de bereikbaarheid en expertise van de klantenservice. Je kunt al dit uitzoek- en regelwerk uitbesteden aan de Vastelastenbond. Onze experts zoeken altijd het beste contract voor je uit bij een betrouwbare leverancier. Uiteraard pikken we er ook de beste welkomstbonus voor je uit wanneer we je overzetten. Op jaarbasis kan een overstap je 774 euro besparen.

  • Wat is het voordeel van een 3 jaar vast contract?

    Door voor een meerjarencontract te kiezen, weet je waar je aan toe bent en kom je dus niet voor verrassingen te staan. Zo weet je wat je gedurende 3 jaar kwijt bent aan je energierekening. Dat geeft rust en zorgt voor overzicht. 

  • Hoe komt het dat het voor bezitters van zonnepanelen zo lastig is om een meerjarencontract af te sluiten?

    De meeste energieleveranciers wagen zich niet aan langdurige energiecontracten voor bezitters van zonnepanelen nu de salderingsregeling op losse schroeven staat. 

  • Wat is het verschil tussen een vast, variabel of dynamisch energiecontract?

    Een vast energiecontract is een overeenkomst waarin vaste tarieven zijn opgesteld. Je weet exact wat je maandelijks betaalt voor je energie. Een variabel energiecontract is marktafhankelijk en kan doorlopend aangepast worden door energieleveranciers. Dat betekent dat je energierekening in principe maandelijks kan veranderen. Een dynamisch contract werkt met de inkooptarieven op de dagmarkt. Dat betekent dat de tarieven per uur kunnen veranderen. Je bepaalt zelf wanneer je energie afneemt. Dat kan voordeel opleveren als je op het juiste moment inkoopt, maar dat is wel een intensief proces waar je tijd voor moet hebben.

  • Wat kan ik doen als ik vragen heb over mijn contract?

    Je kunt ons altijd bellen. Onze klantenservice is op werkdagen geopend van 9:00 tot 17:00 uur. Je kunt ook mailen. 

  • Is het verstandig om over te stappen van energieleverancier?

    Het kan zeker lonen om over te stappen. Energieleveranciers steken veel tijd in het werven van nieuwe klanten. Om nieuwe klanten binnen te halen, worden er speciale actietarieven, kortingen en aanbiedingen ingezet. Deze acties zijn er niet voor oude klanten, waardoor hun loyaliteit dus niet wordt beloond. Je profiteert meer door jaarlijks over te stappen. Op die manier hengel je dus telkens al die mooie aanbiedingen en kortingen binnen

  • Wat is een opzegvergoeding?

    Een opzegvergoeding wordt in de volksmond ook wel de ‘overstapboete’ genoemd. Deze vergoeding is bedoeld om energieleveranciers te compenseren wanneer klanten hun bestaande contract openbreken om over te stappen naar een goedkopere aanbieder. De hoeveelheid energie die voor de vertrekkende klant is ingekocht, kan de oude leverancier niet meer kwijt. Om het gemis aan inkomsten te vergoeden, is een regeling getroffen. Sinds 1 juni 2023 is de opzegvergoeding fors hoger geworden, zodat het openbreken van een energiecontract een stuk minder aantrekkelijk wordt voor consumenten.

  • Kom ik niet zonder stroom of gas te zitten als ik van leverancier overstap?

    Nee. Bij een overstap zorgt de nieuwe leverancier ervoor dat je huidige contract wordt opgezegd en het nieuwe contract ingaat. De netbeheerder zorgt voor de levering van de stroom en gas. Dit betekent dat je nooit zonder stroom en gas komt te zitten. De energieleverancier zorgt enkel voor de administratieve handeling.   

  • Is overstappen niet veel gedoe?

    Als het goed wil doen, kost het regelen van een overstap veel tijd. Om van het beste energiecontract uit de markt te profiteren, moet je onderzoek doen naar onder meer de voorwaarden, de hoogte van de welkomstbonussen en financiële gezondheid van energiebedrijven. Ook is het verstandig om te checken hoe het zit met de bereikbaarheid en expertise van de klantenservice. Je kunt al dit uitzoek- en regelwerk uitbesteden aan de Vastelastenbond. Onze experts zoeken altijd het beste contract voor je uit bij een betrouwbare leverancier. Uiteraard pikken we er ook de beste welkomstbonus voor je uit wanneer we je overzetten. Op jaarbasis kan een overstap je 774 euro besparen.

     

  • Verandert mijn tarief na het einde van het prijsplafond?

    Wanneer je een variabel tarief hebt, bestaat de kans dat je hogere tarieven krijgt. Het prijsplafond zorgt ervoor dat de tarieven niet boven een bepaald, vastgesteld maximumbedrag komen. Wanneer die regeling verdwijnt, hebben energieleveranciers vrij spel en kunnen de tarieven weer fors stijgen. Als je een vast contract hebt, verandert er niets voor jou.

  • Krijg ik vooraf een voorstel toegestuurd?

    Je krijgt, ruim voor je overstap, een voorstel van het beste energiecontract. Zonder tegenbericht gaat het energiecontract in (nadat je huidige energiecontract is afgelopen). Wil je toch geen gebruik maken het contract dat we voor je hebben gekozen? Dan kun je gebruik maken van je wettelijke bedenktijd van 14 dagen. 

  • Kan ik zelf een energieleverancier kiezen?

    De energiemarkt is nogal grillig. De energiemarkt verandert elke dag. In het kort: Wij kiezen voor jou. We weten gelukkig door onze ervaring het kaf van het koren te scheiden. We melden je alleen aan bij betrouwbare leveranciers. Daarnaast nemen we alle contractvoorwaarden onder de loep genomen. Contracten met onredelijke voorwaarden worden uitgesloten. Je kan je voorkeuren opgeven, dan zullen we daar rekening mee houden. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan voorkeur voor duurzame energie. 

    Op de pagina van Energie Vanzelf Geregeld kun je een berekening maken. Je kan hier de energieleverancier zien met het beste aanbod op die dag. Wil je zeker weten dat je deze deal krijgt? Dan is het verstandig om zo snel mogelijk Energie Vanzelf Geregeld te activeren. Doe je dit later? Dan kan het zijn dat een andere energieleverancier in de tussentijd een beter aanbod heeft. Wij kiezen dan een andere leverancier, omdat dit een betere deal voor je is. 

  • Wat als ik word aangemeld bij een leverancier waar ik geen klant van wil worden?

    In dat geval heb je 14 dagen de tijd om in overleg met ons het energiecontract te annuleren bij de energieleverancier. Vervolgens zal Energie Vanzelf Geregeld voor jou een nieuw energiecontract selecteren bij een andere energieleverancier met een voordelige energiedeal.

  • Wat is een opzegvergoeding?

    Een opzegvergoeding wordt in de volksmond ook wel de ‘overstapboete’ genoemd. Deze vergoeding is bedoeld om energieleveranciers te compenseren wanneer klanten hun bestaande contract openbreken om over te stappen naar een goedkopere aanbieder. De hoeveelheid energie die voor de vertrekkende klant is ingekocht, kan de oude leverancier niet meer kwijt. Om het gemis aan inkomsten te vergoeden, is een regeling getroffen. Sinds 1 juni 2023 is de opzegvergoeding fors hoger geworden, zodat het openbreken van een energiecontract een stuk minder aantrekkelijk wordt voor consumenten.

  • Waarom moet ik nu overstappen naar een jaarcontract?

    Omdat de energietarieven nu erg laag zijn, is dit is hét moment om een jaarcontract af te sluiten. De verwachting is dat de vraag naar LNG vanuit Azië toeneemt, waardoor de energietarieven stijgen. Daarnaast komt er weer een winter aan en dat betekent dat er meer energie ingekocht gaat worden wat een prijsopdrijvend effect heeft. Daarnaast bestaat er onzekerheid over 2024 want wat gebeurt er dan als het prijsplafond weg is? Nu de tarieven laag zijn, is het slim om over te stappen zodat je het nieuwe jaar goed doorkomt en niet met prijswijzigingen te maken krijgt.

  • Algemeen

  • Wissel ik met de Energie Vanzelf Geregeld elk jaar van energieleverancier?

    Ja, omdat energieleveranciers hun tarieven na één jaar verhogen, wissel je elk jaar van energieleverancier. Langer klant blijven heeft namelijk geen zin: de verlengingstarieven zijn altijd hoger dan bij een nieuw actiecontract van een andere energieleverancier. Via onze dienst houden wij in de gaten wanneer het voor jou tijd is om over te stappen naar een nieuwe energieleverancier. Wij regelen de overstap, zodat je weer verzekerd bent van lage tarieven.

  • Ik heb zonnepanelen, houden jullie hier rekening mee?

    Jazeker! Maar geef het wel op tijd door. We houden hier namelijk rekening mee bij het selecteren van het beste energiecontract. Het is belangrijk dat wij weten hoeveel stroom je opwekt en hoeveel je verbruikt. Daar wordt het kiezen van de beste energiedeal voor ons alleen maar leuker van. 

  • Moet ik zelf contact onderhouden met de leverancier?

    Het is prima om zelf contact te onderhouden met je energieleverancier. Dat begint vaak bij het doorgeven van de meterstanden. Dit kan je het makkelijkste direct bij jouw energieleverancier doen. Vaak krijgt je ook een persoonlijke pagina.

    Er is verder veel veranderd in de AVG wetgeving. En daar houden wij ons aan. Wil je je maandbedrag aanpassen of een betalingsregeling treffen dan dien je dit af te stemmen met de energieleverancier die wij voor jou gekozen hebben.

  • Is het verstandig om over te stappen van energieleverancier?

    Het kan zeker lonen om over te stappen. Energieleveranciers steken veel tijd in het werven van nieuwe klanten. Om nieuwe klanten binnen te halen, worden er speciale actietarieven, kortingen en aanbiedingen ingezet. Deze acties zijn er niet voor oude klanten, waardoor hun loyaliteit dus niet wordt beloond. Je profiteert meer door jaarlijks over te stappen. Op die manier hengel je dus telkens al die mooie aanbiedingen en kortingen binnen. 

  • Wat is het verschil tussen de Vastelastenbond en prijsvergelijkers?

    De Vastelastenbond werkt met abonnementen wat betekent dat onze dienstverlening niet gratis is. Omdat onze klanten ons betalen, kunnen wij onze onafhankelijkheid waarborgen. Onze dienstverlening is altijd in het belang van de klant. We zoeken het beste energiecontract uit voor onze klanten. Dat doen we zeer grondig, want we kijken verder dan de laagste prijs. We onderzoeken de beste voorwaarden, financiële gezondheid van energieleveranciers en de klantvriendelijkheid van de klantenservice. Prijsvergelijkers zijn gratis, maar voeren deze onderzoeken niet uit en zijn ook niet onafhankelijk. Daarnaast houden prijsvergelijkers de looptijd van je contract niet bij, omdat ze niet pro-actief zijn en zul je dus  zelf in de gaten moeten houden wanneer je moet overstappen.   

  • Wat is het verschil tussen een vast, variabel of dynamisch energiecontract?

    Een vast energiecontract is een overeenkomst waarin vaste tarieven zijn opgesteld. Je weet exact wat je maandelijks betaalt voor je energie. Een variabel energiecontract is marktafhankelijk en kan doorlopend aangepast worden door energieleveranciers. Dat betekent dat je energierekening in principe maandelijks kan veranderen. Een dynamisch contract werkt met de inkooptarieven op de dagmarkt. Dat betekent dat de tarieven per uur kunnen veranderen. Je bepaalt zelf wanneer je energie afneemt. Dat kan voordeel opleveren als je op het juiste moment inkoopt, maar is wel een intensief proces waar je tijd voor moet hebben.

  • Waarom zou ik nu voor een jaarcontract moeten kiezen?

    Een vast contract geeft duidelijkheid. Je weet twaalf maanden lang waar je aan toe bent en krijgt niet met tariefwijzigingen te maken. Daarnaast start je 2024 – zonder prijsplafond – goed. Nu zijn de tarieven laag, dus is het verstandig om nu toe te slaan.

  • Verandert mijn tarief na het einde van het prijsplafond?

    Wanneer je een variabel tarief hebt, bestaat de kans dat je hogere tarieven krijgt. Het prijsplafond zorgt ervoor dat de tarieven niet boven een bepaald, vastgesteld maximumbedrag komen. Wanneer die regeling verdwijnt, hebben energieleveranciers vrij spel en kunnen de tarieven weer fors stijgen. Als je een vast contract hebt, verandert er niets voor jou.

  • Waarom zou ik niet voor een dynamisch contract kiezen?

    Een dynamisch contract kan zeer voordelig zijn als je bereid bent je leven erop in te richten. Op voorhand zie je op welke tijden energie goedkoop is en daar kun je op inspelen. Als je een kantoorbaan hebt of niet thuis werkt, is het lastig om op die tijden te anticiperen. Daarnaast moet je er maar zin in hebben om je energieverbruik aan je contract te passen. Veel mensen hebben hier geen zin in.

  • Waarom zou ik niet variabel blijven?

    Variabele contracten zijn aan verandering onderhevig en kunnen maandelijks aangepast worden. Je weet niet waar je aan toe bent en dat zorgt voor onrust.

     

  • Kan ik als ik geen klant ben ook contact opnemen met jullie?

    Natuurlijk! Je kunt met al je vragen over energie, verzekeringen en woningverduurzaming bij ons terecht. Onze klantenservice staat je graag te woord.