Ik zoek informatie over:

    Algemeen

  • Kan ik ook mijn hypotheek door de Vastelastenbond laten verzorgen?

    Ja, dit kan. Bel naar de ledenhulplijn (040-7200200) en maak een afspraak met een gecertificeerde Vastelastenbond adviseur.

  • Kan ik er vanuit gaan dat mijn persoonlijke gegevens niet misbruikt worden?

    Vastelastenbond Verzekeringen biedt een veilige en betrouwbare gebruikersomgeving. Om dit te realiseren kun je standaard gebruik maken van Secure Sockets Layer (SSL), een technische standaard die je in staat stelt om op veilige wijze je gegevens over het Internet te verzenden.

  • Hoe kan ik een inbraak melden als ik niet bij mijn computer kan?

    Een inbraak kun je overal melden waar een PC staat. Bijv. bij de buren of in een internetcafé. Dit om je schademelding direct te kunnen doen met een directe follow-up (binnen 24 uur). Voor werkelijke paniek en hoogste urgentie, bijvoorbeeld in geval van een grote brand, is er het alarmnummer dat je 24 uur 7 dagen per week kunt bellen voor directe hulp.

  • Moet ik e-mail hebben om een verzekering af te sluiten?

    Ja, al onze communicatie gaat via onze site of e-mailverkeer. Officieel benodigde documenten (zoals bijvoorbeeld "de groene kaart") sturen wij per post naar je op.

  • Kan ik voor deze verzekeringen verschillende ingangsdata kiezen?

    Ja, je kunt gerust de ene verzekering nu afsluiten en voor de andere een latere ingangsdatum kiezen.

  • Hoe kan ik aanpassingen doorvoeren?

    Aanpassen kun je doorvoeren in je eigen dossier (uw dossier). Let er wel even op dat deze aanpassingen consequenties kunnen hebben op je premie.

  • Hoe ontdek ik de voordelen van Vastelastenbond Verzekeringen?

    Dat kun je uitzoeken door de premie online te berekenen. Ga naar de verzekering van je keuze en klik op "Bereken premie".

  • Ik wil een berekening bewaren, hoe doe ik dat?

    Je kunt je berekeningen eenvoudig opslaan door op "opslaan" te klikken. Deze knop staat onderaan elke berekening. Nadat je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt geregistreerd kun je deze berekeningen 2 dagen lang opnieuw oproepen.

  • Hoe gaat de premiebetaling. Is dat wel veilig?

    De verschuldigde premiebedragen worden door middel van een automatische incassoprocedure door Intrasurance van je bank of girorekening afgeschreven. Ben je het onverhoopt met een afschrijving of het bedrag niet eens, dan kun je middels een eenvoudige mededeling aan je bank of giro het betreffende afgeschreven bedrag direct op je rekening laten terugstorten. Je blijft dus altijd volledig baas over je rekening en saldo.

  • Waarom moet ik mijn bank/girogegevens invullen?

    Je bank- of gironummer is nodig om de verzekeringspremie automatisch te kunnen incasseren.

  • Hoe meld ik mijn schade?

    Het is van belang dat je een schade zo snel mogelijk meldt. Intrasurance neemt je schade binnen 24 uur in behandeling. Dat gebeurt nadat je je schade aanmeldt via het schadeformulier dat je op deze site in je persoonlijk dossier bij de betreffende verzekering aantreft. Als de gemelde schade binnen de dekking van je verzekering valt, zal na schadevaststelling door onafhankelijke schade-experts, het schadebedrag binnen 24 uur aan je worden overgemaakt. Snel, correct, probleemloos en prettig.

  • Waar moet ik mijn schade laten repareren?

    Je bent vrij in het kiezen van een bedrijf dat je schade kan herstellen.

  • Ik wil een afdruk maken, hoe doe ik dat?

    Je kunt berekeningen en andere schermen makkelijk uitprinten door je rechtermuisknop te gebruiken (kies 'afdrukken') of je berekening op te slaan. Dan kun je de pagina via 'printvriendelijke versie' afdrukken.

  • Is het wel veilig om een verzekering af te sluiten via internet?

    Vastelastenbond Verzekeringen, partner van Intrasurance, biedt je een veilige en betrouwbare gebruikersomgeving. Om dit te realiseren kun je standaard gebruik maken van Secure Sockets Layer (SSL), een technische standaard die u in staat stelt om op veilige wijze je gegevens over het Internet te verzenden. Secure Sockets Layer zorgt ervoor dat de communicatie tussen je computer en het systeem van Intrasurance wordt versleuteld. Hierdoor zijn andere partijen niet in staat om je gegevens te onderscheppen en te lezen; zelfs niet door systeembeheerders binnen een intranet omgeving. Op deze wijze is je privacy gewaarborgd.

  • Waarom moet ik een autoverzekering afsluiten?

    U moet een autoverzekering afsluiten omdat dit wettelijk verplicht is. Dat wil zeggen, het WA-gedeelte van uw autoverzekering is verplicht. U bent verplicht om een auto minimaal WA te verzekeren zodra het kenteken op uw naam wordt gezet.

    U bent wettelijk verplicht een verzekering af te sluiten voor door uw voertuig veroorzaakte letselongevallen en materiele schade (een WA-verzekering). Deze verzekering dekt alle passagiers in uw voertuig inclusief uw gezinsleden. De door uw verzekeraar bij afsluiting van het contract verstrekte groene kaart of het verzekeringsbewijs wordt beschouwd als bewijs dat u hebt voldaan aan uw verzekeringsverplichtingen met betrekking tot wettelijke aansprakelijkheid voor motorvoertuigen.

    Deze verzekering dekt uw wettelijke aansprakelijkheid in de hele Europese Unie, ongeacht waar een eventueel ongeval gebeurt.

  • Wat is het belang van schadevrije jaren?

    Het aantal schadevrije jaren is van belang om de hoogte van de no-claim korting te bepalen. Voor het maken van een betrouwbare premieberekening raden wij u aan het exacte aantal schadevrije jaren op te vragen bij uw huidige autoverzekeraar of adviseur / tussenpersoon. Het is een misverstand om ervan uit te gaan dat het aantal schadevrije jaren gelijk is aan uw huidige no-claim trede. U begint namelijk nooit op trede 0.

    Schadevrije jaren kunnen u veel geld besparen op de premie van uw autoverzekering. Want elk jaar dat u geen schadekosten claimt bij uw verzekering, zorgt voor een flinke korting op uw premie. Deze no-claimkorting kan oplopen tot wel 75 procent!

    Als u de autoverzekering opzegt, bijvoorbeeld omdat u een tijdje geen auto meer hebt of omdat u een auto least via het werk, vervalt na 12 maanden de verklaring. Zorg dus dat u via bijvoorbeeld de leasemaatschappij uw schadevrije jaren verder opbouwt.

    Als u opnieuw een verzekering afsluit dan moet u een royementsverklaring afgeven bij uw nieuwe verzekering. Op basis hiervan wordt dan uw no-claim korting bepaald. Dus hoe meer schadevrije jaren, hoe lager uw premie.

    De verzekeraar verstrekt de royementsverklaring echter maar één keer.

  • Ik rij al een tijdje niet meer in mijn auto. Moet mijn auto dan toch verzekerd zijn?

    Ja! Zolang het kenteken op uw naam staat moet de auto verzekerd zijn. Als u helemaal niet meer rijdt in uw auto of tijdelijk niet kunt rijden in de verzekerde auto, kunt u het kenteken laten schorsen. Dan vervalt uw verzekeringsplicht.

    Let op: uw auto mag dan ook niet meer op de openbare weg staan!

  • Wat is de mededelingsplicht die geldt voor het afsluiten van een autoverzekering?

    Dit is de in art. 7:928 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek opgenomen verplichting voor de verzekeringnemer om vóór het sluiten van de overeenkomst van verzekering aan de verzekeraar alle feiten mede te delen die hij kent of behoort te kennen en waarvan hij begrijpt dat de beslissing van de verzekeraar om de verzekering te accepteren hiervan af kan hangen.

    Voorbeelden hiervan zijn:

    • Strafrechtelijk verleden
    • Opzeggingen door verzekeraars   
    • Verhoogde premie of afwijkende voorwaarden
    • Weigering door verzekeraar
    • Schades

    U bent verplicht de vragen in het aanvraagformulier opde website zo volledig mogelijk te beantwoorden. Indien u twijfelt over een antwoord neem dan contact met ons op via het contactformulier. Het niet naar waarheid invullen van het aanvraagformulier kan geen verzekeringsdekking als gevolg hebben.

  • Welke soorten autoverzekering zijn er?

    U kunt kiezen uit  de volgende bekende autoverzekeringen:

    • WA (wettelijk verplicht)
    • Beperkt casco
    • Volledig casco (all risk)
    • Bekijk hier een globaal dekkingsoverzicht van al deze verzekeringen
  • Wat is een WA autoverzekering?

    De WA-autoverzekering is wettelijk verplicht en maakt daarom altijd deel uit van elke vorm van autoverzekering. Deze autoverzekering dekt schade die u aan derden toebrengt met uw auto of aangekoppelde caravan of aanhanger. Die schade kan zowel materieel als lichamelijk zijn. Een WA-autoverzekering is de noodzakelijke basisverzekering en de goedkoopste vorm om uzelf te verzekeren.

  • Wat is een meldcode?

    Voor het aanmelden van uw auto bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), heeft uw verzekeraar uw meldcode nodig. De meldcode van uw auto omvat de laatste 4 cijfers van het chassisnummer (zie het kentekenbewijs van uw auto). Alleen hiermee kan de polis voor uw autoverzekering worden afgegeven.

  • Wat is een bonus/malus verklaring?

    Bij het opzeggen van uw huidige autoverzekering ontvangt u van de vorige verzekeraar een bonus/malus verklaring. Deze noemt men ook wel het no claim bewijs. Hierop staat hoeveel schadevrije jaren u hebt opgebouwd.

    Dit document wordt maar één keer aan u verstrekt door uw vorige verzekeraar. Dit document stuurt u vervolgens naar uw nieuwe verzekeraar. Uw nieuwe verzekeraar gebruikt dit document om uw schadevrije jaren over te zetten naar uw nieuwe autoverzekering. Als u deze verklaring niet opstuurt naar uw nieuwe verzekeraar, wordt uw premie opgemaakt zonder korting!

  • Wanneer is het verstandiger om autoschade niet te claimen?

    In sommige gevallen is het voor u voordeliger om opgelopen schade aan uw of andersmans auto niet te claimen bij uw verzekeraar.

    Dit klinkt misschien gek, maar dit heeft alles te maken met het feit dat u bij het claimen van de schade terugvalt op de bonus-malusladder, waardoor de korting op uw verzekeringspremie afneemt!

    Is de schade aan uw auto beperkt, dan is het vaak beter deze voor eigen rekening te nemen.