Ik zoek informatie over:

    Technische vragen

  • Hoeveel computers kan ik aansluiten op 1 internetverbinding?

    In principe kunt u met de juiste apparatuur een onbeperkt aantal computers voorzien van een ADSL breedband internet verbinding met 1 ADSL verbinding. Uiteraard gaat het gebruik van de ADSL verbinding over meerdere computers ten koste van de snelheid van de verbinding. Deze wordt nu verdeeld over de aangesloten computers.

  • Er wordt gevraagd of ik een analoge- of ISDN2 lijn heb, wat is dat?

    Indien u een analoge telefoonlijn heeft, dan heeft u 1 telefoonnummer. Indien u een ISDN telefoonlijn heeft, dan heeft u tot wel 4 telefoonnummers. Aan een ISDN lijn zit meestal een Quatrovox, Webvox of Duovox telefooncentrale gekoppeld. Mocht deze informatie niet toereikend zijn om te bepalen of u een analoge of ISDN telefoonlijn bezit, dan kunt u bellen met de KPN klantenservice op 0900 0244 (10 ect per minuut). Zij kunnen u direct vertellen of u een analoge of ISDN telefoonlijn bezit.

    Een analoge telefoonlijn is een telefoonlijn waar op analoge wijze een data of spraaksignaal tussen twee of meerdere locaties getransporteerd kan worden. Nadeel van een analoge telefoonlijn is dat deze maar door 1 dienst tegelijkertijd gebruikt kan worden. Met een analoge telefoonlijn kan dus niet tegelijkertijd gefaxt en getelefoneerd worden. Het gebruik van ADSL en telefoneren over dezelfde analoge telefoonlijn behoort echter wel tot de mogelijkheden. Dit komt doordat er bij het aansluiten van een ADSL verbinding over een analoge telefoonlijn gebruik wordt gemaakt van een splitter. Deze splitst de telefoonlijn in twee banden: één voor de telefoonlijn en één voor de ADSL verbinding.

    Een ISDN telefoonlijn is een telefoonlijn waarop verschillende reeds bestaande diensten die al beschikbaar waren op afzonderlijke netten (bv. Spraak via telefoon, Tekst via telex, Data via datanet 1 en beeld via fax) op 1 lijn gekoppeld kunnen worden. Hierdoor is voor het gebruiken van de verschillende diensten slechts 1 aansluiting nodig. Op een ISDN lijn kan dus tegelijkertijd gefaxt en getelefoneerd worden. Al deze diensten worden door ISDN via dezelfde digitale aansluiting verzonden. Voordeel van ISDN is dat het huidige netwerk volstaat voor implementatie van ISDN. Bij het aansluiten van een ISDN verbinding hoeft uw bestaande telefoonaansluiting dus niet verbouwd te worden. Een simpele aanpassing door uw provider is toereikend. Let op: Sommige internetverbindingen kunnen enkel op een analoge telefoonlijn worden aangesloten!

  • Welke breedband internet verbinding is het beste voor u? ADSL, Kabel of glasvezel?

    Er kan niet per definitie gezegd worden dat de één sneller is dan de ander. Dat is afhankelijk van uw wensen, uw internetgebruik en en uw budget. De reden hiervoor ligt in het feit dat beide breedband internetverbindingen gebruik maken van een andere techniek. De een maakt gebruik van koperdraad via het oude telefoonnetwerk (ADSL en VDSL) en een ander van haardunne vezel van glas waar licht over grote afstanden wordt getransporteerd. (Glasvezel) Via onze module kan u bekijken welke snelheid er beschikbaar is voor welke prijs.

    Wel kunnen we u een tips geven, zodat u een weloverwogen keuze kunt maken. Lees verder

  • Waarom is de snelheid van de internetverbinding tot 20 Mb?

    De genoemde snelheid van 20 Mb ligt in de praktijk wel eens lager. Externe factoren als 'drukte' op het internet en de afstand tussen uw adres en de wijkcentrale kunnen voor vertraging zorgen.

  • Ik ben ontevreden over de snelheid van de verbinding. Wat kan ik doen?

    Wanneer uw internetverbinding niet snel genoeg is of u heeft problemen met het signaal kunt u een aantal stappen ondernemen.

    1. WiFi kanaal veranderen
    2. Frequentie aanpassen
    3. WiFi repeater installeren

     

    Vereniging de Vastelastenbond heeft een artikel geschreven dat per onderwerp uitleg geeft. Meer informatie over uw WiFi kanaal instellen of frequenties aanpassen leest u hier: Lees verder

    Heeft u bovenstaande geprobeerd en komt u er niet uit of blijft het internet traag? Neem dan contact op met uw provider. 

    Gerelateerde artikelen

    Netwerk erg traag door hoeveelheid apparaten

     

  • Hoe kan ik veiling gebruik maken van internet?

    We zitten met steeds meer mensen op het internet. Het is belangrijk dat u online weerbaar bent tegen bedreigingen van buitenaf. Daarom geven we 10 voorzorgsmaatregelen die u uit handen van cybercriminelen houden.

    1. Kies slimme wachtwoorden
    2. Herken phishingsmails

    3. Beveilig uw WiFi netwerk

    4. Sluit pop-ups met Alt F4

    5. Controleer het adres van websites

    6. Gebruik een spamfilter

    7. Installeer alleen app uit de officiele app-store

    Gerelateerde artikelen

  • Wat is het verschil tussen ADSL en VDSL?

    ADSL, ADSL2 en VDSL internet vallen onder de breedbandtechnologie en worden geleverd over het telefoonnetwerk. Doordat dit een koperen netwerk betreft, is de snelheid en stabiliteit over het algemeen minder dan bij kabel internet of glasvezel contracten.

     

    ADSL is een A-symmetrische verdeling van de bandbreedte. Dat betekent dat er voor upstream en downstream zijn verschillende bandbreedtes beschikbaar zijn (bijvoorbeeld 4 Mb/s voor uploaden en 12 Mb/s voor downloaden). De afstand tot de wijkcentrale is maximaal rond de 8 km. Anders is ADSL niet mogelijk. Bij grotere afstand dan 4000 meter neemt de kwaliteit van het signaal - en daarmee de snelheid in rap tempo af. 

     

    VDSL (Very-high-bitrate Digital Subscriber Line) is de opvolger van ADSL, waarbij met een andere techniek over hetzelfde netwerk, hogere snelheden worden behaald. Zo is bij ADSL de snelheid begrensd tot maximaal 20 Mb/s. Bij VDSL ligt de downloadsnelheid hoger, namelijk tot 50 Mb/s. Ook bij VDSL is de haalbare snelheid afhankelijk van de afstand van uw woning naar de wijkcentrale. Is de afstand groter dan 2000 meter? Dan heeft dat invloed op de snelheid van uw internet en kan het verstandig zijn om te kiezen voor een kabel abonnement. 

    U kunt meer informatie over de verschillende snelheden vinden op deze pagina. Lees verder

  • Hoeveel zenders biedt mijn provider?

    Iedere provider heeft een ander zenderpakket. Daarnaast wordt er ook nog een verschil gemaakt tussen standaardzenders, HD zenders en zenderpakketten. Dan kunt u bijvoorbeeld denken aan: Sportkanalen, kinderkanalen, HBO, Fox sport Eredivisie en andere zenderpakketten die afgestemd zijn op uw voorkeuren. Voor deze extra zenderpakketten betaalt u vaak ook een extra geldbedrag per maand. 

    Standaard zenderpakketten per provider

    • Ziggo: 60 tv- zenders waarvan 27 in HD kwaliteit
    • Tele2: 34 tv-zenders waarvan 14 in HD kwaliteit
    • Vodafone:  54 tv-zenders waarvan 25 in HD kwaliteit
    • Online: 60 tv-zenders waarvan 15 in HD kwaliteit
    • Telfort: 60 tv-zenders waarvan 20 in HD kwaliteit
    • Fiber: 76 tv-zenders
    • KPN: 60 tv-zenders waarvan 24 in HD kwaliteit
    • XS4ALL: 60 tv-zenders waarvan 15 in HD kwaliteit

    Hier kunnen geen rechten aan ontleent worden.

  • Algemeen

  • Hoe wordt mijn bestelling/ internetaanvraag afgehandeld?

    Nadat u uw order heeft ingevoerd omvat het orderproces nog 6 stappen totdat u gebruik kunt maken van uw breedband internet verbinding. Deze 6 stappen beschrijven we hieronder.

    Stap 1 - De door u in het bestelformulier op vastelastenbond.nl ingevulde gegevens worden verstuurd naar de provider. De provider gaat de door u ingevulde gegevens eerst controleren. Vervolgens verwerken ze uw gegevens in hun administratie.

    Stap 2 - Nadat uw gegevens door de provider verwerkt zijn ontvangt u per post van de provider een notificatie van ontvangst van uw bestelling. U heeft bij ontvangst van deze notificatie nog maximaal 7 dagen om eventuele onjuistheden in uw bestelling kosteloos te wijzigen. Hiervoor dient u de aanwijzigen in de notificatie van de provider te volgen. Na deze 7 dagen wordt uw order namelijk door de provider doorgestuurd naar de netwerkleverancier, en kan uw order niet meer kosteloos gewijzigd worden.

    Stap 3 - Uw telefoon aansluiting of tv kabel wordt door de netwerkleverancier geschikt gemaakt voor breedband internet. Hier merkt u zelf niets van. U kunt in deze periode gewoon gebruik blijven maken van uw telefoon aansluiting of tv kabel. Meestal duurt het geschikt maken van uw telefoon aansluiting of tv kabel 18 dagen.

    Stap 4 - Nadat uw telefoon aansluiting of tv kabel geschikt is gemaakt voor breedband internet ontvangt de provider een bericht van de netwerkleverancier dat de breedband internet verbinding gerealiseerd is.

    Stap 5 - De provider activeert uw klantgegevens in hun administratie en verstuurt u de benodigde hardware inclusief login gegevens voor uw verbinding per post. Uw breedband internet verbinding kan nu bij u thuis aangesloten worden.

    Stap 6 - Indien u er voor kiest de verbinding zelf aan te sluiten, dan kunt u dit nu doen. Indien u er in het bestelformulier voor gekozen heeft om de installatie door een professionele monteur te laten doen of installatie door een professionele monteur is inbegrepen in uw pakket, dan neemt deze binnen 1 week contact met u op.

    Let op: Bovenstaand stappenplan is een beschrijving van de gemiddelde procedure voor een internetaanvraag. Levering duurt in dit gemiddelde tussen de twee en vier weken, maar kan ook langer duren. Vooral drukte bij de netwerkleverancier kan vertraging opleveren. Voor meer informatie over uw breedband internet verbinding kunt u contact opnemen met uw provider.

  • Worden er door internetproviders garanties gegeven?

    Garanties van internetproviders worden soms gegeven op factoren als downloadsnelheid, uploadsnelheid en uptime. Op particuliere internetpakketten zitten dergelijke garanties niet. Op zakelijke pakketten vaak wel. Mogelijke garanties van providers worden duidelijk in de pakketgegevens weergegeven.

  • Weet ik vooraf welke snelheid in kan verwachten?

    Hoe snel breedband-internet nu precies is, hangt af van het abonnement dat u kiest. In de postcodecheck wordt er vooraf een schatting gegeven van de verwachte download en uploadsnelheid. Zo weet u vooraf waar u aan toe bent. 

    Echter de te behalen snelheid is afhankelijk van een aantal factoren. Zo is bij een ADSL of VDSL verbinding de kwaliteit en de lengte van de koperlijn tussen de wijkcentrale en uw huisadres van belang voor de uiteindelijke snelheid. Ook dit wordt in de resulateten zichtbaar wanneer u met uw muis over de snelheid gaat. Naast dit kunnen ook de gebruikte kabels binnenshuis, het (draadloos) modem of uw computer de snelheid beïnvloeden. Daarom blijft het altijd een indicatie die de Vastelastenbond kan geven. 

     

    Heeft u problemen met de snelheid van uw verbinding, dan kunt u zelf nog een paar handige tips volgen om de snelheid te verbeteren. Vastelastenbond schreef hier een stappenplan voor. Lees verder

  • Waarom internet via de Vastelastenbond aanvragen?

    Vereniging de Vastelastenbond beschikt over de grootste internet vergelijker zodat u alle aanbieders met elkaar kunt vergelijken. Wij zetten ons al sinds 2004 in om voor onze leden de beste aanbiedingen te realiseren. Omdat we een grote groep mensen vertegenwoordigen is het voor providers interessant om onze leden extra korting te bieden. Uw internet abonnement via ons bestellen betekent:

    • Altijd goedkoper dan bij de provider zelf
    • Extra korting!
    • Objectieve en onafhankelijk aanbod
    • Gratis overstapservice
    • 14 dagen wettelijke bedenktijd
    • Eén aanspreekpunt voor al uw vaste lasten. (Regel ook uw energie en verzekeringen
  • Waarom kan de Vastelastenbond goedkoper dan de provider zijn?

    Vereniging de Vastelastenbond biedt haar leden altijd iets extra's, omdat wij namens een grote groep afspraken maken. Wij bedingen daardoor extra kortingen voor onze leden. De exclusieve aanbiedingen worden aan onze leden aangeboden en dit resulteert in de korting die bij het desbetreffende pakket hoort.

  • Krijgt de Vastelastenbond een vergoeding van providers?

    Vereniging de Vastelastenbond krijgt een kleine vergoeding van de gekozen provider. Wij zijn volledig onafhankelijk en objectief. Het feit dat wij vergoedingen ontvangen heeft geen enkele invloed op de abonnementsweergave of -sortering die wij toepassen.

    Wij willen altijd de beste optie voor onze leden en kijken daarom secuur naar de samenstelling, snelheid en vorm (kabel/ADSL/glasvezel) van het product. Over deze inkomsten, die Vereniging de Vastelastenbond ontvangt, is berekend wat er nodig is voor administratie, website updates en backoffice kosten.

  • Moet ik voor ADSL, VDSL, Kabel of glasvezel kiezen?

    Kijk voordat u een keuze maakt voor een internetpakket goed naar uw wensen en uw internet verbruik. Veel consumenten sluiten een internetcontract af met meer Mb/s dan dat ze daadwerlijke nodig hebben.

    Wat voor u het beste abonnement is, hangt af van uw persoonlijk gebruik, uw internetwensen, uw budget en natuurlijk uw gezinssituatie. In een klein huishouden waarin alleen af en toe de e-mail wordt gelezen of wat internetsites worden bekeken, is een instapabonnement van 20 Mb ADSL internet voldoende. Wilt u echter met vier of vijf gezinsleden gelijktijdig ongestoord Skypen, downloaden en online gamen? Dan is een VDSL, kabel of glasvezel abonnement vanaf minimaal 40 Mb beter geschikt. De Vastelastenbond zet de bijzonderheden voor u op een rij:

    Maximale snelheid

    De maximale snelheden per type verbinding zijn:

    • ADSL 24 Mb
    • VDSL 60 Mb
    • Kabel of glasvezel 120 Mb tot ca.500 Mb.

     

    De maximale snelheid en het soort breedbandverbinding die u kunt bestellen, hangt af van uw adres en ziet u direct nadat u de postcodecheck heeft gedaan.

    Kleinverbruiker: We schalen huishoudens die alleen e-mail verkeer en af en toe uitzendingemist kijken onder een kleinverbruiker. Hiervoor volstaat een 20Mb abonnement. Een ADSL verbinding of Kabel verbinding is hiervoor voldoende. 

    Middelgebruiker: U gebruikt het internet vaker dan gemiddeld. Werk bijvoorbeeld vanuit huis. Voor een gemiddelde gebruikers biedt een VDSL of kabel abonnement tot 40Mb/s of 50 Mb/s uitkomst.

    Grootverbruiker: Bent u een fanatieke gamer? Of wilt u veel video's bewerken en uploaden? Dan raden we aan om te kiezen voor een veilige en snelle verbinding met de minste kans op signaalverlies. Kies in dit geval voor een glasvezel abonnement

    Uploadsnelheid

    Alleen bij glasvezel is de upload- even snel als de downloadsnelheid. Dit is handig voor gebruikers die regelmatig snel grote bestanden willen versturen of uploaden. U kunt het resultaat uit de postcodecheck ook sorteren op snelheid door op het woord 'snelheid' bovenaan de kolom te klikken.

  • Overstappen

  • Welke gegevens heb ik nodig bij het aanvragen van een internetabonnement?

    Bij het aanvragen van een internetabonnement via Vereniging de Vastelastenbond heeft u de volgende gegevens nodig: voornaam & achternaam, straatnaam, huisnummer, postcode, woonplaats, geboortedatum (minimaal 18 jaar), e-mail adres , evt. mobiel nummer, telefoonnummer van de aansluiting, bankgegevens rekeningnummer en naam rekeninghouder.

  • Ik wil mijn huidige nummer behouden, kan dat?

    Ja, dat kan. U kunt uw telefoonnummer meenemen als:

    • u verandert van aanbieder van vaste telefonie
    • u verandert van vaste telefonie bijvoorbeeld ISDN, bij dezelfde aanbieder
    • u verandert van aanbieder van vaste telefonie om met VoIP te bellen

    Stapt u bijvoorbeeld over van traditionele telefonie met een KPN-abonnement voor de vaste lijn naar bellen via internet, dan is het mogelijk om bij de nieuwe aanbieder uw telefoonnummer op te geven voor nummerbehoud. Deze nieuwe aanbieder zorgt er vervolgens voor dat uw nummer wordt overgezet.

    Stapt u over van internettelefonie naar internettelefonie van een andere aanbieder dan is nummerbehoud ook mogelijk. Bij deze abonnementen gelden grofweg dezelfde regels als die van toepassing zijn voor de breedband abonnementen (ADSL- of kabel). U moet dan de volgende stappen doorlopen: 

    STAP 1: Huidige contractvoorwaarden checken

    STAP 2: Nieuw abonnement bestellen

    STAP 3: Huidige abonnement opzeggen

    De gouden regel bij het overstappen is altijd: zeg nooit uw contract op voordat u bent overgestapt!

  • Is internet eenvoudig te installeren?

    Na het bestellen ontvangt u het doe-het-zelf installatiepakket thuis. In dit pakket vind u duidelijke instructies waarmee u zelf uw internetverbinding kunt aansluiten. Indien u vermoed dat u er zelf niet uit komt kunt u bij uw aanvraag een professionele monteur bestellen. Hij sluit alles aan en gaat niet weg voordat u verbinding met internet heeft.

    De aansluitkosten voor een monteur verschillen per provider. Soms zijn er aanbiedingen, waarbij een gratis monteur wordt aangeboden. 

  • Kan ik tussentijds opzeggen?

    De meeste contracten hebben een looptijd van één jaar. (Aanbieder online soms nog twee jaar) Voor deze periode bent u een betalingsverplichting aangegaan met uw provider. Anders dan in de energiemarkt, kunt u een internetabonnement beter niet tussentijds opzeggen. U bent namelijk verplicht om de betalingen voor de gehele contractsduur te voldoen. Stapt u over van provider terwijl u nog een contract heeft lopen, dan kan het zijn dat u voor dubbele kosten komt te staan. 

    Controleer daarom altijd de einddatum van het abonnement. Is de contracttermijn verlopen? Dan loopt het abonnement onder dezelfde voorwaarden door en wordt het abonnement maandelijks opzegbaar. 

  • Voor welke providers geldt de overstapservice?

    Wanneer u overstapt van én naar KPN, Tele2, Telfort, Online, XS4ALL en Ziggo wordt uw huidige abonnement door onze overstapservice automatisch opgezegd. Heeft u nu een abonnement bij een andere aanbieder, dan dient u het huidige abonnement na ontvangst van de bevestigingsbrief van uw nieuwe aanbieder zelf op te zeggen.

    Uw TV abonnement dient u te alle tijden zelf op te zeggen.

  • Wat moet ik zelf regelen bij een overstap?

    De overstapservice geldt niet voor losse televisiediensten zoals het standaard tv-abonnement van Ziggo of Digitenne (KPN), deze dient u altijd zelf op te zeggen. Alleen wanneer het tv-abonnement onderdeel uitmaakt van uw huidige internet-pakket wordt dit abonnement automatisch opgezegd.

    Ook wanneer u overstapt van of naar een glasvezelabonnement dient u het bestaande abonnement zelf op te zeggen. Indien u geen gebruik maakt van de overstapservice, zeg dan pas op nadat u een bevestiging van uw nieuwe provider heeft ontvangen met daarin de opleverdatum. Zo weet u precies per welke datum u uw huidige televisie- of glasvezelabonnement op kunt zeggen.

  • Hoe verloopt een overstap van internet provider?

    1. U ontvangt na aanmelding een bevestigingsbrief van Vereniging de Vastelastenbond van uw aanvraag.
     

    2. Bevestigingsbrief provider: Wij melden u vervolgens aan bij uw gekozen provider waarna u ook van hen een bevestigingse-mail met klantgegevens en tarieven ontvangt. In deze brief staat ook de verwachte leverdatum.
     

    • Indien u gebruik maakt van de overstapservice zullen wij ervoor er voordat uw oude provider wordt opgezegd. U hoeft hiervoor dus zelf niets te doen. Let op! dit geldt niet voor losse televisiediensten. Alleen wanneer het tv-abonnement onderdeel uitmaakt van uw huidige internet-pakket wordt dit abonnement automatisch opgezegd. Deze dient u zelf op te zeggen.
       
    • Indien u geen gebruik maakt van de overstapservice, zeg dan pas op nadat u een bevestiging van uw nieuwe provider heeft ontvangen met daarin de opleverdatum. Zo weet u precies per welke datum u uw huidige televisie- of glasvezelabonnement op kunt zeggen.
       

    4. Installatie: Voordat het werkelijke overstappen plaatsvindt, ontvangt u het doe-het-zelf installatiepakket inclusief handleiding. Heeft u gekozen voor een installatie door een monteur? Dan wordt u zo snel mogelijk gebeld voor een installatie afspraak. Let op! In sommige gevallen worden er extra kosten gerekend voor het trekken van extra kabels of een tweede TV. Houdt hier rekening mee.