“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Door over te stappen van energieleverancier
Gemiddelde besparing door goedkoopste leverancier en welkomstbonussen

Start besparen

Bespaar op Energierekening

Bespaar € 360,- op je Energierekening

Door over te stappen van energieleverancier

Gemiddelde besparing door goedkoopste leverancier en welkomstbonussen

€360,- p.j

Meer informatie

Eenzijdige contractbeëindiging energiemaatschappijen is niet rechtsgeldig

Donderdag 21 oktober 2021 13:57Frank van de Ven
De Autoriteit Consument & Mark (ACM) wijst energiemaatschappijen op hun verantwoordelijkheden. Een contract eenzijdig openbreken om prijsverhogingen door te voeren mag niet.

De Autoriteit Consument & Mark (ACM) wijst energiemaatschappijen op hun verantwoordelijkheden. Een contract eenzijdig openbreken om prijsverhogingen door te voeren mag niet.

De gastekorten zorgen niet alleen voor hoge energierekeningen, maar ook voor leveringsproblemen. Recentelijk stuurde energiemaatschappij Enstroga een brief naar zijn klanten met het verzoek om mee te gaan met een forse tariefstijging. Als men niet akkoord gaat met het aanbod, volgt een eenzijdige opzegging. Volgens publieke toezichthouder Autoriteit Consument & Mark (ACM) is deze gang van zaken niet rechtsgeldig.

Woordvoer Tjitte Mastenbroek van het ACM laat weten dat het verhogen van de tarieven in een lopend energiecontract niet mag. Dat geldt ook voor het eenzijdig opzeggen van de overeenkomst: “Het is voor energieleveranciers niet toegestaan om de levering zomaar te beëindigen. Als wij signalen krijgen dat bedrijven dit toch doen of dreigen te doen, spreken wij ze hier op aan. Consumenten kunnen in zulke gevallen ook onze voorbeeldbrief gebruiken om bezwaar te maken.” 

Geen reden voor paniek

Als consumenten toch een brief krijgen dat hun leverancier de levering stopzet, is er geen reden voor paniek. “In Nederland word je, zeker in de wintermaanden, niet zomaar afgesloten”, verduidelijkt Mastenbroek. “Er zal altijd eerst contact volgen vanuit je netbeheerder die aangeeft dat je een energieleverancier moet zoeken. Wij raden consumenten aan om hun huidige leverancier er (nogmaals) aan te herinneren dat ze een rechtsgeldig contract hebben en dat de leverancier die niet zomaar eenzijdig mag beëindigen of hogere tarieven mag opleggen.”

Mochten consumenten er niet uitkomen met hun leverancier, dan biedt de website van ACM uitkomst. Op deze pagina krijgen klanten advies van de toezichthouder. “Als de netbeheerder daadwerkelijk contact met de consument opneemt over het zoeken van een nieuwe energieleverancier, dan raden wij aan om ook bij de netbeheerder aan te geven dat je al een rechtsgeldig contract hebt en dat de netbeheerder dit kan nagaan bij de energieleverancier”, besluit de woordvoerder.

Bedrijfsrisico

De Vastelastenbond ontving recentelijk bericht van een klant waarin stond dat Enstroga eenzijdig het energiecontract wilde beëindigen. De reden voor deze opzegging zijn de hoge gasprijzen. Klanten wordt geadviseerd om een andere energie-aanbieder te kiezen of om akkoord te gaan met de forse prijsstijgingen. De Consumentenbond heeft hier ook weet van en tikte naast Enstroga ook DBG Energie op de vingers, omdat zij dezelfde praktijken bezigen. “Onbestaanbaar,” zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.

De consumentenorganisatie vindt het niet te rijmen dat DGB Energie vaste contracten wil beëindigen wegens gestegen gasprijzen. Als klanten niet meegaan in de tariefverhoging volgt contractbeëindiging. De energieleveranciers zijn een verplichting aangegaan en daar hebben ze zich aan te houden. “Prijsschommelingen zijn een onderdeel van het bedrijfsrisico.” Consumenten kunnen ook een klacht indienen bij de Geschillencommissie

Financiële compensatie

De energiemarkt verkeert in zwaar weer. Energieleveranciers weren nieuwe klanten, omdat ze de gaslevering niet kunnen waarborgen. Kleinere maatschappijen staan zelfs op omvallen. Zo wordt Welkom Energie – dat een negatieve solvabiliteit heeft – overgenomen door Eneco. Wegens gastekorten is er sprake van schaarste en worden de energietarieven flink verhoogd.

Het demissionaire kabinet vindt de huidige situatie in de energiemarkt zo alarmerend dat er een financiële compensatie wordt opgezet. Met deze compensatie worden de stijgende energiekosten deels opgevangen. De Vastelastenbond houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Op deze pagina lees je al ons nieuws over de energiemarkt.  

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Smits

Ik lees net dat Welkom energie wordt overgenomen door Eneco. Dit is mijn tweede energie leverancier al die failliet gaat . Destijds Flexenergie ook al. Kreeg mijn teveel aan energie betaald niet terug 312 Euro. Zal me nu ook wel weer geld kosten. Ik vind dat de consument hiertegen beschermt moet worden.

Woensdag 27 oktober 2021 19:58

Alstrom

Ik ben klant bij Welkom Energie en mijn contract loopt tot maart 2022. Ik wil niet door Eneco worden overgenomen, althans niet tegen de tarieven van Eneco want er zijn andere energie bedrijven die beter of goedkoper zijn. Wat kan ik doen?

Woensdag 27 oktober 2021 15:10

Hoogland

Het is bijzonder eenzijdig van deze maatschappijen. Dezelfde maatschappijen hanteren een boetesysteem als de consument wil opzeggen.

Dinsdag 26 oktober 2021 19:45

Plaats een reactie

Lees meer over Energie

Eneco Energie heeft interesse in Welkom Energie

Eneco wil Welkom Energie overnemen

Dinsdag 19 oktober 2021 12:22

U‌pdate: 28-10-2021: Inmiddels is de leveringsvergunning van Welkom Energie ingetrokken. Dat betekent dat het contract van de 90.000 klanten wordt stopgezet. Tot 1 december 2021 geldt een overgan...

Lees meer
Energieleveranciers weren klanten om de leveringszekerheid voor bestaande klanten te kunnen waarborgen

Energieleveranciers nemen geen nieuwe klanten meer aan

Vrijdag 08 oktober 2021 16:10

‌Energieleveranciers weren klanten om leveringszekerheid te waarborgen. Momenteel is er sprake van een omgekeerde wereld in de energiebranche. Zoals de Vastelastenbond al eerder voorspelde, komt ...

Lees meer
Deze unieke situatie is in het 17,5 jarig bestaan van de Vastelastenbond nog niet voorgekomen.

Deze energieleveranciers kampen met solvabiliteitsproblemen

Vrijdag 01 oktober 2021 06:26

Laatste Update 5-10-2021 12.57 uur Stijgende energietarieven zorgen voor problemen bij energieleveranciers met weinig financiële buffers. Vooral kleine energiemaatschappijen hebben het moeilijk. De...

Lees meer
De gasprijst stijgt. Hoe speel je daar het beste op in? Deze FAQ geeft antwoord!

De gasprijzen stijgen: kies je voor een ‘duur’ jaarcontract of ‘stabiel’ meerjarencontract?

Maandag 27 september 2021 12:16

‌ De Nederlandse gasvoorraad is behoorlijk laag en door deze schaarste krijgen we met prijsstijgingen te maken. Zo gaat de belasting op aardgas vanaf 1 januari 2022 met twee eurocent per kubieke...

Lees meer