“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Door over te stappen van energieleverancier
Gemiddelde besparing door goedkoopste leverancier en welkomstbonussen

Start besparen

Bespaar op Energierekening

Bespaar € 360,- op je Energierekening

Door over te stappen van energieleverancier

Gemiddelde besparing door goedkoopste leverancier en welkomstbonussen

€360,- p.j

Meer informatie

Kantonrechter: tariefverhoging bij overname klanten failliet energiebedrijf verboden

Woensdag 26 oktober 2022 10:16Frank van de Ven
De kantonrechter in Amsterdam stelt dat een nieuwe energieleverancier bij overname de voorwaarden uit het oude contract moet volgen en niet ineens een prijsverhoging mag doorvoeren.

De kantonrechter in Amsterdam stelt dat een nieuwe energieleverancier bij overname de voorwaarden uit het oude contract moet volgen en niet ineens een prijsverhoging mag doorvoeren.

Klanten van een failliet energiebedrijf mogen bij een overname door een andere aanbieder niet ineens geconfronteerd worden met een veel duurder energiecontract. De nieuwe leverancier moet de voorwaarden uit het oude contract volgen en mag niet ineens een prijsverhoging doorvoeren, oordeelt een kantonrechter in Amsterdam. Deze uitspraak kan grote gevolgen hebben voor de energiemarkt.
 
Deze uitspraak kan een schokgolf teweegbrengen omdat de regels rond faillissementen in de energiemarkt tot nu toe heel anders zijn uitgelegd. Politici Henri Bontenbal (CDA) en Pieter Omtzigt hebben naar aanleiding van deze uitspraak direct Kamervragen gesteld.

Kamerleden Bontenbal en Omtzigt willen dat het kabinet snel tekst en uitleg geeft over de gevolgen van de uitspraak. Bontenbal vindt dat er opnieuw gekeken moet worden naar de procedures rond faillissementen van energiebedrijven. Omtzigt wil weten of de vroegere klanten van Welkom Energie niet een "onnodig hoge schade" hebben geleden.
 

Compensatie eisen

De zaak is aangespannen door een klant van het in 2018 op de fles gegane bedrijf Flexenergie. Deze klant was het niet eens met de nieuwe tarieven die Innova hanteerde nadat dit energiebedrijf klanten van het failliet gegane energiebedrijf overnam. Volgens de rechter had Innova dezelfde voorwaarden moeten hanteren die golden bij Flexenergie.

De uitspraak kan zoals gezegd een hoop teweegbrengen omdat iedereen die eerder te maken kreeg met een hogere energierekening doordat zijn energiebedrijf failliet ging naar de rechter kan stappen om compensatie te eisen. Heel veel mensen hebben met deze situatie te maken gehad. Vorig jaar gingen zes energiebedrijven failliet.


Rol van de toezichthouder

Vorig jaar bezweek bijvoorbeeld Welkom Energie onder de hoge gasprijzen. Circa 90.000 klanten van Welkom Energie werden vervolgens overgenomen door Eneco, waar ze te maken kregen met veel hogere tarieven. Het opeisen van compensatie is echter niet zo eenvoudig als het lijkt. Eneco betaalde vorig jaar veel geld aan de curator van Welkom Energie om die klanten te mogen overnemen. Toezichthouder ACM ging vervolgens akkoord met het plan van Eneco om hun nieuwe klanten met hogere nieuwe tarieven te confronteren.
 
Een woordvoerder van de ACM stelt dat als er geen andere aanbieder wordt gevonden die alle contracten overneemt, er maar één alternatief is. Dat is dat de klanten van het failliet gegane bedrijf over de rest van de aanbieders worden verdeeld. In dat geval zou er hoe dan ook geen sprake meer zijn van het behoud van de voorwaarden uit het oude contract. Over de gevolgen van de nieuwe uitspraak wil de zegsman van de toezichthouder nog geen uitspraken doen: "We bestuderen de uitspraak nog." 
Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Jerry Hulsebosch

ACM heeft voor de makkelijke uitweg gekozen, "alles meteen naar het schandalig dure Eneco". Het argument "ja maar anders waren klanten verdeeld en oude voorwaarden sowieso niet meer geldig" is onzin. Hadden ze nl. nu de klanten maar verdeeld, dan waren die tenminste bij goedkopere aanbieders (dan Eneco) terechtgekomen, ondanks dat oude voorwaarden dan niet meer golden.

Zaterdag 29 oktober 2022 17:41

Smits

Welkom energie ging failliet en mijn voorschot van 400 euro was weg. Ik krijg mails van de curator maar nog geen rooie cent gezien en dat verwacht ik ook niet meer. Ik ging van 178 naar 303 per maand bij eneco. Snap niet dat ACM de consument niet heeft beschermd. Eneco verdiend nu alsnog genoeg met haar hoge tarieven!!!

Vrijdag 28 oktober 2022 16:25

Klaas Elling

Bedankt voor jouw reactie. Ga er achter aan.

Vrijdag 28 oktober 2022 10:11

Elling

Is er ook een mogelijkheid om met de belastingdienst iets te regelen betreffende terug betaling.

Donderdag 27 oktober 2022 19:32

Reactie Vastelastenbond:

Vrijdag 28 oktober 2022 08:33
Het is vaak mogelijk om een betalingsregeling te treffen met de Belastingdienst. U kunt daarvoor het beste even contact met hen opnemen. Dat kunnen wij - helaas - niet voor u doen.

Plaats een reactie

Lees meer over Energie

Door de 50-graden-test uit te voeren, krijg je snel duidelijkheid of een warmtepomp voor jouw woning geschikt is.

Ontdek of een warmtepomp zin heeft met de 50-graden-test

Dinsdag 25 oktober 2022 15:00

‌ Met de hoge energierekening in het achterhoofd denken steeds meer mensen na over een warmtepomp. Zo'n systeem is echter niet voor elke woning geschikt. Gelukkig kun je gemakkelijk...

Lees meer
Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) hoopt door de overstapboete te verhogen het voor energieleveranciers weer aantrekkelijk te maken om meerjarige contracten aan te bieden.

Opzegvergoeding overstap energiecontract volgend jaar fors duurder

Dinsdag 25 oktober 2022 09:33

Vanaf 1 januari wordt de overstap naar een goedkopere energieleverancier - waardoor een lopend contract opengebroken moet worden - een stuk duurder. Toezichthouder Autoriteit Consument en M...

Lees meer
In dit blog beantwoorden we de meest gestelde vragen over het jaarcontract bij Gewoon Energie. Ook leggen we uit wat we nu voor onze klanten doen.

Dit zijn alle meest gestelde vragen over het jaarcontract van de Vastelastenbond

Vrijdag 21 oktober 2022 13:09

‌Hoewel het aanbod jaarcontracten op is, komen er nog steeds veel vragen binnen over het energiecontract dat je via de Vastelastenbond bij Gewoon Energie kon afsluiten. In dit blog beantwoorden w...

Lees meer
Het Customer Care team van de Vastelastenbond krijgt dagelijks talloze telefoontjes binnen over het aangekondigde prijsplafond.

‘De energiecrisis heeft onze bewustwording over ons energieverbruik vergroot en dat is positief’

Maandag 17 oktober 2022 09:21

‌ De energiecrisis is zo uit de hand gelopen dat de overheid volgend jaar 23,5 miljard euro investeert in compensatiemaatregelen. De komst van een prijsplafond moet de grootste klappen opvan...

Lees meer