“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Door over te stappen van energieleverancier
Gemiddelde besparing door goedkoopste leverancier en welkomstbonussen

Start besparen

Bespaar op Energierekening

Bespaar € 360,- op je Energierekening

Door over te stappen van energieleverancier

Gemiddelde besparing door goedkoopste leverancier en welkomstbonussen

€360,- p.j

Meer informatie

Nieuwe regelgeving moet afsluiting energieleverancier voorkomen

Donderdag 27 oktober 2022 08:55Frank van de Ven
De nieuwe, tijdelijke regelgeving stelt dat energiemaatschappijen in plaats van één nu drie betalingsherinneringen moeten versturen mocht er geen geld zijn overgemaakt.

De nieuwe, tijdelijke regelgeving stelt dat energiemaatschappijen in plaats van één nu drie betalingsherinneringen moeten versturen mocht er geen geld zijn overgemaakt.

Energieminister Rob Jetten heeft nieuwe regels laten opstellen, zodat huishoudens met betalingsproblemen niet afgesloten worden door hun energieleverancier. Zo moet voorkomen worden dat ruim een miljoen huishoudens die met betalingsachterstanden kampen in de kou komen te staan tijdens de winter. De nieuwe, tijdelijke regelgeving stelt dat energiemaatschappijen in plaats van één nu drie betalingsherinneringen moeten versturen.
 
  • Energiemaatschappijen moeten voortaan drie betalingsherrinneringen sturen 
  • Tussen elke betalingsherrinnering zit veertien dagen
  • Energiebedrijven moeten op meerdere manieren contact zoeken met mensen met betalingsachterstanden
  • Klanten met betalingsachterstand moeten actief in gesprek blijven met hun leverancier
Tussen de drie betalingsherinneringen moet een periode van veertien dagen zitten. Daarnaast moeten energieleveranciers op verschillende manieren contact zoeken met hun klanten die hun rekening niet kunnen betalen. Alleen een mailtje sturen, volstaat niet. Energiebedrijven moeten ook telefonisch contact zoeken met deze mensen.

Het uitgangspunt is dat klanten tot april 2023 “in principe” niet afgesloten kunnen worden van energie wanneer ze hun rekeningen niet betalen. Dit principe is enkel van toepassing als klanten met een betalingsachterstand in contact blijven met hun energieleverancier voor een betalingsregeling. Er moet proactief naar een oplossing gezocht worden.


Tijdelijke regelgeving biedt uitkomst

Mocht het toch zover komen dat een huishouden afgesloten wordt van energie dan biedt de tijdelijke regeling alsnog enig soelaas. Energiebedrijven moeten bij een dreigende afsluiting contact opnemen met de gemeente die een laatste poging moet doen om te voorkomen dat de klant wordt afgesloten.

Het kabinet nam al meerdere maatregelen om ervoor te zorgen dat mensen hun oplopende energierekeningen nog kunnen betalen. In november en december ontvangen huishoudens een korting van 190 euro op hun energiekosten. Vanaf januari gaat een prijsplafond op de energierekening van kracht.
Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Wijns

Ben je een wanbetaler als je die peperdure rekening niet meer kunt betalen !?
Dit is de rekening die je betaald als je een verbond sluit met de duivel, Rusland dus !!

Zondag 30 oktober 2022 12:55

Reactie Vastelastenbond:

Maandag 31 oktober 2022 09:08
Onze excuses voor deze ongelukkige woordkeuze. Dat was niet de bedoeling. We hebben het aangepast.

Patty

Heeft de overheid enig idee hoe hoog de nood staat bij die miljoen, misschien zelfs meer, inwoners ondanks een steun van €195? Wie zegt dat het bij die miljoen blijft? In de tussentijd blijven de boodschappen prijzen omhoog gaan.

Donderdag 27 oktober 2022 18:41

Plaats een reactie

Lees meer over Energie

De kantonrechter in Amsterdam stelt dat een nieuwe energieleverancier bij overname de voorwaarden uit het oude contract moet volgen en niet ineens een prijsverhoging mag doorvoeren.

Kantonrechter: tariefverhoging bij overname klanten failliet energiebedrijf verboden

Woensdag 26 oktober 2022 10:16

‌ Klanten van een failliet energiebedrijf mogen bij een overname door een andere aanbieder niet ineens geconfronteerd worden met een veel duurder energiecontract. De nieuwe leverancier moet ...

Lees meer
Door de 50-graden-test uit te voeren, krijg je snel duidelijkheid of een warmtepomp voor jouw woning geschikt is.

Ontdek of een warmtepomp zin heeft met de 50-graden-test

Dinsdag 25 oktober 2022 15:00

‌ Met de hoge energierekening in het achterhoofd denken steeds meer mensen na over een warmtepomp. Zo'n systeem is echter niet voor elke woning geschikt. Gelukkig kun je gemakkelijk...

Lees meer
Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) hoopt door de overstapboete te verhogen het voor energieleveranciers weer aantrekkelijk te maken om meerjarige contracten aan te bieden.

Opzegvergoeding overstap energiecontract volgend jaar fors duurder

Dinsdag 25 oktober 2022 09:33

Vanaf 1 januari wordt de overstap naar een goedkopere energieleverancier - waardoor een lopend contract opengebroken moet worden - een stuk duurder. Toezichthouder Autoriteit Consument en M...

Lees meer
In dit blog beantwoorden we de meest gestelde vragen over het jaarcontract bij Gewoon Energie. Ook leggen we uit wat we nu voor onze klanten doen.

Dit zijn alle meest gestelde vragen over het jaarcontract van de Vastelastenbond

Vrijdag 21 oktober 2022 13:09

‌Hoewel het aanbod jaarcontracten op is, komen er nog steeds veel vragen binnen over het energiecontract dat je via de Vastelastenbond bij Gewoon Energie kon afsluiten. In dit blog beantwoorden w...

Lees meer