Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Altijd gunstige tarieven en voorwaarden. Bespaar zelfs met het plafond.

Regel het direct

Altijd het beste Energiecontract

Bespaar € 250,- op je Energierekening

Energie Vanzelf Geregeld

Volledige ontzorging voor je energiecontract. Onze experts regelen voor jou elk jaar de beste tarieven en voorwaarden!

Bespaar honderden euro's en ontvang gratis een Sparky energiemeter (t.w.v. € 29,95).

€5,90 p.m.
(of €59,- p.j.)

Meer informatie

Persbericht: Data energieverbruik niet exclusief voorbehouden voor energieleverancier

Dinsdag 20 februari 2024 06:52Frank van de Ven
Apps houden bij wat het energieverbruik is van een consument. Deze data geeft inzicht in het (stook)gedrag en kan helpen bij het inperken van de hoogte van de energierekening. Bij een overstap 'verdwijnt' deze data vaak.

Apps houden bij wat het energieverbruik is van een consument. Deze data geeft inzicht in het (stook)gedrag en kan helpen bij het inperken van de hoogte van de energierekening. Bij een overstap 'verdwijnt' deze data vaak.

‌Het merendeel van alle energieleveranciers biedt apps aan waarmee consumenten hun verbruik kunnen inzien, maar die data gaat bij elke overstap verloren. Die informatie is echter van onschatbare waarde voor consumenten bij het maken van de juiste keuze voor een energiecontract. Wanneer er echter wordt gekozen voor een overstap is de consument ineens alle opgebouwde informatie over zijn verbruik kwijt. Consumenten deze data ontzeggen, is oneerlijk en onrechtvaardig stelt directeur Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond: “Die informatie en data is van de klant en zou niet gegijzeld moeten worden door leveranciers als er sprake is van een overstap.”

Apps houden bij wat het energieverbruik is van een consument. Deze data geeft inzicht in het (stook)gedrag en kan helpen bij het inperken van de hoogte van de energierekening. “Mensen worden zich bewuster van hun verbruik en passen hun gedrag daarop aan. Door de verwarming lager te zetten en lampen sneller uit te doen, kan bespaard worden op de energierekening. Dat is goed voor het klimaat. Deze data biedt inzicht en helpt mensen in deze dure tijden. Het is informatie die zeer persoonlijk is en klantspecifiek.”

Juist omdat deze data zo klantspecifiek is, zou deze gedeeld moeten worden met de consument. “Een energieleverancier heeft niet zoveel aan deze data, maar toch wordt deze informatie niet gedeeld. Door een overstap verliest de consument deze informatie en dat is doodzonde”, zegt Wolfert. “Dankzij de data kunnen consumenten hun recente verbruik vergelijken met het verbruik van een jaar terug of nog verder terug in de tijd. Zo ontstaat een duidelijk inzicht in het energieverbruik. Besparen, is pas mogelijk wanneer men inzicht in het verbruik heeft.”


Recht op informatie

De directeur van de consumentenorganisatie vindt dat burgers recht hebben op de data die op apps is verzameld: “Bij elke overstap zouden consumenten inzicht moeten hebben in hun verbruik, zodat ze op basis van hun verbruik een weloverwogen keuze kunnen maken. Daarbij is de verzamelde data van groot belang.”

Wolfert hoopt dat energiemaatschappijen zich coulanter opstellen en consumenten de data gunnen die zij hebben opgebouwd. “Gelukkig zijn er mogelijkheden om de data te bewaren bij elke overstap. Er zijn partijen die kunnen helpen bij het bewaren van deze informatie.”
 
Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over Energie

Vorig jaar verliepen de aanvragen bij het noodfonds stroef, omdat de aanvraagprocedure voor veel mensen te ingewikkeld was.

Energienoodfonds voor lage inkomens heropend

Maandag 22 januari 2024 13:47

‌Huishoudens met een hoge energierekening en een laag inkomen kunnen sinds maandag 22 januari weer terecht bij het tijdelijk Noodfonds Energie. Dat fonds betaalt dan gedurende zes maanden een g...

Lees meer
Huidige klanten met zonnepanelen en een variabel contract zijn vanaf 1 maart duurder uit bij Budget Energie. Nieuwe klanten gaan de extra kosten direct in hun portemonnee voelen.

Persbericht: Vastelastenbond: ‘Budget Energie benadeelt bezitters zonnepanelen’

Donderdag 18 januari 2024 06:28

‌In navolging van Vandebron brengt Budget Energie consumenten met zonnepanelen extra kosten in rekening voor de teruglevering van zonnestroom. Nieuwe klanten merken deze tariefwijziging direct,...

Lees meer
De variabele energietarieven torenen boven het prijsplafond uit, terwijl de tarieven van jaarcontracten juist dalen. Klanten met een variabel contract betalen ruim 700 euro meer dan klanten met een vast energiecontract.

Persbericht: Voorschotbedragen variabele energietarieven in januari fors omhoog

Vrijdag 19 januari 2024 06:42

‌Vanaf januari merken huishoudens in Nederland dat het voorschotbedrag en daarmee de energierekening is gestegen. De netwerkkosten, energiebelasting en variabele energietarieven werden duurder wa...

Lees meer
De meeste overstappers verlieten Eneco. Circa elf procent van de ondervraagden was eerst klant van deze grote energiemaatschappij. Ook Essent en Energiedirect zagen behoorlijk wat klanten vertrekken. Het gaat om  acht procent van de ondervr

Energieonderzoek toont aan dat miljoen huishoudens zijn overgestapt

Dinsdag 16 januari 2024 09:41

‌Vorig jaar veranderden een miljoen huishoudens van energieleverancier, blijkt uit onderzoek. Nederlanders lieten de grote energiebedrijven steeds vaker links liggen en kozen vaker voor kleiner...

Lees meer