Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Altijd gunstige tarieven en voorwaarden. Bespaar zelfs met het plafond.

Regel het direct

Altijd het beste Energiecontract

Bespaar € 250,- op je Energierekening

Energie Vanzelf Geregeld

Volledige ontzorging voor je energiecontract. Onze experts regelen voor jou elk jaar de beste tarieven en voorwaarden!

Bespaar honderden euro's en ontvang gratis een Sparky energiemeter (t.w.v. € 29,95).

€5,90 p.m.
(of €59,- p.j.)

Meer informatie

Helft Nederlandse huishoudens heeft te hoge energierekening

Maandag 12 november 2018 12:00Margot Boesveld
Bespaar 391 euro op energie

Bespaar 391 euro op energie

Huishoudens betalen 391 EURO teveel aan energie 

Gemiddeld betalen huishoudens tussen de € 1.500 en €2.000,- per jaar aan stroom en gas.  Volgens de berekeningen van de ACM kan overstappen van energieleverancier €391,- op leveren.

De helft van de Nederlandse huishoudens betaalt nog steeds te veel

In de afgelopen drie jaar is 42% overgestapt van energieleverancier en 8% is van contract veranderd bij de huidige energieleverancier. Dat betekent ook dat 50% niet is overgestapt, een maandelijks opzegbaar contract heeft en dure variabele slaperstarieven betaalt. Van de slapersgroep geeft de helft aan komend jaar wel energieleveranciers te gaan vergelijken. De ACM heeft berekend dat een overstap voor deze groep ‘slapers’ € 391,- kan opbrengen.

De Vastelastenbond ziet dit als een zeer positieve ontwikkeling, maar er is ook nog werk te verzetten. Dirk-Jan Wolfert: "Het doet ons goed om te zien dat consumenten niet alleen kritischer worden, maar ook meer actie ondernemen op het gebied van hun energiekosten. Maar er is nog werk aan de winkel, want het is nog steeds 50% teveel."

25% kiest voor 3 jarig contract

Van de overstappers kiest 16,5 % een éénjarig contract, 25% van de consumenten heeft een contract afgesloten voor drie jaar. En de helft van de consumenten heeft dus een contract voor onbepaalde tijd. Dit is een trend die Wolfert ook ziet. De afgelopen maanden is er – sinds de absurde prijsstijgingen – veel vraag naar zekerheid. Dit kan door te kiezen voor een voordelig 3 jarig contract waarbij de tarieven voor deze periode vast staan en niet onderhevig zijn aan de prijsschommelingen van de energiemarkt.’

Vergelijken en keuze maken blijft moeilijk

Consumenten vinden het nog steeds lastig om een goed vergelijk te maken. Sinds de liberalisering van de energiemarkt zijn er meer dan 50 leveranciers bijgekomen. In 2018 zijn er in totaal 59 energieleveranciers. Deze 59 energieleverancier hebben vaak ook nog 3 tot 10 verschilleden contractvormen. Het is een ware jungle van energiecontracten. Twee andere redenen zijn:

  1. Weergave verschillende kostenopbouw
  2. Begrippen zijn onduidelijk

Het is moeilijk om de energieleveranciers goed te vergelijken omdat zij allemaal op hun eigen manier de kostenopbouw weergeven. Daarnaast zijn veel kostenposten/ begrippen zijn onduidelijk zoals vastrecht, transportkosten netbeheer.

Dirk-Jan Wolfert: "We zien dat veel mensen kijken naar het maandbedrag. Terwijl dit eigenlijk geen goede manier van vergelijken is. Dat komt omdat niet alle leveranciers alle kosten meenemen in een maandbedrag. Dat maakt het vergelijken moeilijk en niet correct. Wanneer u een vergelijking maakt op basis van het maandelijkse voorschotbedrag kan het zijn dat u van beide partijen niet álle kosten heeft meegenomen, waardoor u een vertekend beeld krijgt"

Prijs belangrijkste reden voor overstappen

De prijs blijft voor consumenten veruit de belangrijkste reden om te switchen (73%). Het aantal consumenten dat een energiecontract met een(welkomst)cadeau noemt als motivatie om over te stappen is in 2018 gegroeid van 14% naar 18%. Dit is vaak in de vorm van een cashback, een slimme thermostaat of bespaarbox. Ook een groene/duurzame energieleverancier laat de laatste jaren een lichte groei zien als overstapmotivatie.

De tevredenheid neemt toe
Afgelopen jaar was 91% van de consumenten tevreden of zeer tevreden met de verwerking van hun overstap naar hun huidige energieleverancier. Ook over de klachtenafhandeling en de facturering van de energieleverancier zijn consumenten tevreden. Dit is vergelijkbaar met voorgaande rapportages.






Lees ook:

Alles over de energierekening

Hoe kan ik mijn energierekening controleren



Bron: ACM Energiemonitor 2018

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Astrid

Ik heb 3 jaar NLE erop zitten. Daar maken ze er echt een puinhoop van. Jaar 1, 200 euro moeten bijbetalen, jaar 2, 100 euro terug gekregen, jaar 3, 100 euro moeten bijbetalen terwijl mijn situatie in die 3 jaar nooit is verandert. Mijn maandbedrag is van 70 euro naar 79 euro gegaan. Heb een boete van 100 euro gekregen omdat ik 5 weken te vroeg ben overgestapt. Was in de war met de verlening datum en originele afsluitdatum. Geen begrip of coulance van hun. Zit nu bij budget en kan alleen maar hopen. Het is gewoon niet te vergelijken voor de gemiddelde Nederlander. Wel voor 3 jaar afgesloten nu.

Donderdag 27 december 2018 09:28

van den Bliek

Kom ik bij een financiële overstap bij leveranciers terecht die ook hoog scoren met groene stroom of bij de grijze leveranciers?

REACTIE VASTELASTENBOND

Beste meneer van den Bliek,

Wanneer u gebruik maakt van 1 van onze collectieven, bent u verzekerd van groene stroom.

Met vriendelijke groet,

Mireille van der Heijden

Donderdag 22 november 2018 10:08

j.plomp

controleren is soms niet te doen vooral als alles door elkaar loopt en geen reactie krijgt van de leverancier .

REACTIE VASTELASTENBOND

Beste meneer Plomp,

Ik ben het met u eens dat het overzichtelijk kan zijn. Als we hierin iets voor u kunnen betekenen, neemt u dan gerust contact op.

Met vriendelijke groet,

Mireille van der Heijden

Donderdag 22 november 2018 09:00

Plaats een reactie

Lees meer over Energie

Besluit ACM bevordert Europese Elektriciteitsmarkt

Werken naar Europese elektriciteitsmarkt voor leveringszekerheid en lagere prijzen

Donderdag 08 november 2018 10:29

De energiemarkt tot Europees niveau tillen, zodat er uniforme Europese regels voor de gehele elektriciteitsmarkt zijn. Dat is wat de ACM voor ogen heeft. In het ontwerpbesluit dat de Autori...

Lees meer
Gas duurder 2018 en 2019

Waarom stijgen de energiekosten?

Woensdag 07 november 2018 09:08

Afgelopen week steeg de gasprijs door een ongekende grens van 0,70 cent per m3. Ook de elektriciteitsprijzen blijven maar stijgen. In 2019 gaan Nederlanders dan ook meer betalen voor energie. Dit...

Lees meer
energie en apparaten

Energiekosten: besparen op apparatuur heeft nut!

Maandag 05 november 2018 16:00

Hoe zijn de energiekosten verdeeld? Hoe zijn de energiekosten van uw woning verdeeld?  Het grootste gedeelte (47%) gaat op aan uw verwarming, maar wist u dat naast de verwarming, apparaten en ...

Lees meer
Energieflex verliest vergunning

Update 23-10: Energieflex failliet (ACM trekt vergunning Energieflex in)

Woensdag 17 oktober 2018 11:36

UPDATE: 23-10-2018 Energieflex failliet Na surseance (uitstel) van betaling vorige week, heeft de rechter op 23 oktober energieleverancier Energieflex failliet verklaard. De curator gaat nu verder ...

Lees meer