Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Altijd gunstige tarieven en voorwaarden. Bespaar zelfs met het plafond.

Regel het direct

Altijd het beste Energiecontract

Bespaar € 250,- op je Energierekening

Energie Vanzelf Geregeld

Volledige ontzorging voor je energiecontract. Onze experts regelen voor jou elk jaar de beste tarieven en voorwaarden!

Bespaar honderden euro's en ontvang gratis een Sparky energiemeter (t.w.v. € 29,95).

€5,90 p.m.
(of €59,- p.j.)

Meer informatie

Overweldigende interesse in jaarcontract zorgt voor lange wachttijden klantenservice

Donderdag 18 augustus 2022 17:04Frank van de Ven
De Vastelastenbond biedt sinds kort een jaarcontract met vaste gunstige energietarieven aan.  De populariteit van dit aanbod zorgt voor een verminderde bereikbaarheid van de klantenservice.

De Vastelastenbond biedt sinds kort een jaarcontract met vaste gunstige energietarieven aan. De populariteit van dit aanbod zorgt voor een verminderde bereikbaarheid van de klantenservice.

De Vastelastenbond biedt sinds kort een jaarcontract met vaste gunstige energietarieven aan zodat klanten beschermd worden tegen de aanstaande prijsstijgingen. Een unicum in een markt waar energieleveranciers alleen variabele tarieven aanbieden. De aanmeldingen voor deze deal stromen dan ook binnen. “Daar zijn we uiteraard erg blij mee maar het zorgt ook voor een gigantische werkdruk voor onze klantenservice”, zegt directeur Dirk-Jan Wolfert. “Om alle aanmeldingen te kunnen verwerken, moeten we onze openingstijden tijdelijk aanpassen. Dit betekent dat we helaas minder snel kunnen reageren dan je van ons gewend bent.”
 
  • Klantenservice alleen s ’ochtends bereikbaar (9:00 – 12:00 uur)
  • Middag ingeruimd voor switchen klanten
  • Kwaliteitswaarborging hoogste prioriteit
De Vastelastenbond heeft een deal gesloten met Gewoon Energie zodat de energietarieven een jaar lang vast liggen. Zo worden consumenten beschermd tegen maandelijkse prijsstijgingen waarvoor steeds meer energiebedrijven kiezen. Dit is het enige jaarcontract dat momenteel beschikbaar is. “Deze deal is echter niet op de markt te vinden en dat betekent dat je het alleen via de Vastelastenbond kunt afsluiten. Alleen klanten van Energie Vanzelf Geregeld kunnen profiteren van het jaarcontract. Door een abonnement op deze service te nemen, word je gedurende een jaar overgezet naar Gewoon Energie”, zegt de directeur van de consumentenorganisatie.

Enige haast is geboden, stelt Wolfert: “Dit is echt een tijdelijk aanbod waarvan slechts een beperkt aantal contracten beschikbaar is. De prijzen waarvoor dit contract is ingekocht zijn echt laag te noemen. Het scheelt ruim een euro per kuub gas wanneer je het vergelijkt met het duurste variabele tarief voor nieuwe klanten.” Wanneer het aantal ingekochte contracten ‘op’ is, betekent dit dat er opnieuw onderhandeld moet worden. Die nieuwe tarieven zullen hoe dan ook een stuk hoger uitvallen dan wat je voor het huidige tarief betaalt. In een maand tijd stegen de tarieven veertig procent.


Vermindering telefonische bereikbaarheid

“Ons jaarcontract heeft een hoop teweeg gebracht”, verduidelijkt de directeur. “Er zijn veel aanvragen binnengekomen. Dat betekent dat onze klantenservice het ontzettend druk heeft. Al deze aanvragen moeten verwerkt en doorgevoerd worden. Dit is een nauwkeurig proces dat de nodige tijd vereist. In deze hectiek komen we tijd tekort om al onze klanten goed te woord te kunnen staan.  Bij ons staat kwaliteit leveren op de eerste plaats en als we dat niet kunnen doen op de manier die wij voor ogen hebben, moet het anders. Vandaar dat we actie ondernemen.”

De actie waar Wolfert het over heeft, is het terugdringen van het aantal contacturen. “Onze klantenservice is tijdelijk minder lang bereikbaar zodat de switches goed geregeld kunnen worden. We zijn de komende tijd alleen in de ochtend telefonisch bereikbaar van 9:00 tot 12:00 uur. Zo kunnen we in de middaguren onze klanten overzetten naar het gunstige contract van Gewoon Energie. Het is erg vervelend dat we niet de hele dag telefonisch bereikbaar kunnen zijn maar het is een afweging die we helaas moesten maken. De kwaliteit van onze dienstverlening mag hier niet onder lijden”, stelt Wolfert. 


Extreme drukte

De aanvragen worden allemaal zo snel mogelijk verwerkt maar vanwege de extreme drukte duurt dit dus langer dan gewenst. Door de telefooncentrale korter open te houden, moet het switchproces versoepeld worden. “We willen niemand teleur stellen maar als we geen actie ondernemen, zou dat zeker gebeuren. Elke klant verdient aandacht en een nauwkeurige werkwijze. Dat gaan we op deze manier borgen.”

Wanneer klanten vragen hebben, kunnen ze die uiteraard altijd stellen. Om ervoor te zorgen dat de klantenservice zoveel mogelijk klantvragen kan beantwoorden vraagt Wolfert mensen om eerst een kijkje op de website te nemen alvorens te bellen. “Mocht je nog vragen hebben over het jaarcontract, de tarieven en de solvabiliteit van Gewoon Energie bekijk dan eerst onze blogs en beluister onze podcast. Veel vragen worden daarin al beantwoord. Communicatie naar onze klanten toe vinden we heel belangrijk en daarom steken we daar veel tijd in. Je kunt op voorhand al op een hoop vragen een antwoord vinden.”
 

De 7 meest gestelde vragen over Gewoon Energie

1. Wat zijn de kosten van stroom en gas?

Voor 1 kWh stroom betaal je € 0,53 en voor 1 m3 gas ben je € 2,15 kwijt.


2. Hoe solvabel is Gewoon Energie?

Gewoon Energie is betrouwbaar. Dit groeibedrijf is solvabel is, financieel solide, heeft een goed risicomanagement en is transparant richting ons over de jaarcijfers.


3. Wanneer worden klanten overgezet?

Op het voor hen meest gunstige moment en is dat is situatieafhankelijk. Dit heeft onder meer te maken met de invoering van tariefwijzigingen en de beschikking van zonnepanelen.


4. Ik heb nog niets gehoord over wanneer ik geswitcht wordt naar Gewoon Energie.

Dat kan kloppen en heeft onder meer te maken met de drukte bij de klantenservice. Weet dat we je niet vergeten zijn.


5. Ik ben geen klant van Energie Vanzelf Geregeld maar wil toch dit contract.

Dat kan. Je betaalt de kosten voor Energie Vanzelf Geregeld zodat je van deze exclusieve deal profiteert.


6. Hoe zit het met de overstap als je zonnepanelen hebt?

Wanneer je een variabel contract hebt, zetten we je pas volgend jaar over omdat dit met salderen te maken heeft. Als je een aflopend vast contract hebt, zetten we je direct over naar het jaarcontract van Gewoon Energie.


7. Wat zijn de kosten van Gewoon Energie wanneer je zonnepanelen hebt?

De tarieven van de teruglevering zijn 100 procent van het kale dal-tarief. Deze informatie is ook terug te vinden in de contractbevestiging.

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

john

Is achteraf gezien een vast contract wel verstandig geweest nu de gasprijzen dalen?

Dinsdag 01 november 2022 19:43

Reactie Vastelastenbond:

Woensdag 02 november 2022 08:29
Absoluut. Nu is de gasvoorraad nog vol en zijn de tarieven laag. Dat komt door de zachte periode waarin we nu zitten. Als het straks kouder wordt en ons gasverbruik stijgt, gaan de inkoopprijzen weer omhoog. Dat betekent dus een hogere rekening. Er is een prijsplafond maar mocht je verbruik boven de gestelde limiet komen, betaal je de prijs van je lopende (variabele) contract. Een variabel contract is sowieso duurder dan het jaarcontract - dat op een relatief gunstig moment was afgesloten - en continu aan verandering onderhevig. Hoe erg de energietarieven ook de hoogte inschieten (wat we zeker verwachten): het jaarcontract blijft dezelfde prijs hanteren. Een jaarcontract biedt zekerheid en dat is n deze onzekere tijd erg fijn.

José

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/10/04/vanaf-1-januari-lagere-energierekening-door-verruimd-prijsplafond

"De maximumtarieven van het prijsplafond betreffen de VARIABELE leveringstarieven, inclusief energiebelasting en btw. "

Met een vast contract bij Gewoon Energie hebben wij dus géén recht op compensatie?

Vrijdag 07 oktober 2022 10:11

Reactie Vastelastenbond:

Vrijdag 07 oktober 2022 10:14
U heeft zeker recht op compensatie! We hebben het voor u beschreven in dit blog:
https://www.vastelastenbond.nl/blog/verruimd-prijsplafond-zorgt-in-2023-voor-lagere-energierekening/

Eric

Gisteren bij jullie aangemeld, gisteravond is de compensatie regeling van de overheid bekendgemaakt
Worden de tarieven van de vaste contracten ook gecompenseerd?

Dinsdag 20 september 2022 08:20

Reactie Vastelastenbond:

Maandag 03 oktober 2022 13:59
Absoluut! Op dit blog lees je er meer over:
https://www.vastelastenbond.nl/blog/met-het-prijsplafond-wordt-het-1-jaar-vast-contract-nog-interessanter/

Van Lith

Wij hebben interesse, maar hebben geen zonnepanelen en wensen deze ook niet aan te schaffen cq.te huren of iets dergelijks.
Komen wij dan wel in aanmerking om een vast energie contract van Gewoon energie af te sluiten?

Dinsdag 20 september 2022 03:25

Reactie Vastelastenbond:

Maandag 03 oktober 2022 14:25
Jazeker! Het contract is niet alleen voorbehouden aan mensen met zonnepanelen.

De deal met Gewoon Energie is helaas 'op'. Alle beschikbare contracten zijn weg. We werken momenteel aan een nieuwe deal. Wil je deze niet missen? Neem dan vandaag nog een abonnement op onze service Energie Vanzelf Geregeld. Voor € 49,- per jaar zoeken wij naar de beste deals, aanbiedingen en contracten. Mocht er geen aanbod zijn, creëren we het zelf (iets dat we hadden gedaan met het jaarcontract bij Gewoon Energie).

Siebers

Wij hebben een 1 jarig contract met ENGIE zitten we goed of moet dit nog nagezien worden?
Graag uw advies

Dinsdag 06 september 2022 10:21

Reactie Vastelastenbond:

Dinsdag 06 september 2022 10:44
Bedankt voor uw vraag maar we missen nog informatie. Heeft u een vast contract en hoe verhouden de tarieven zich tot ons aanbod? U vindt de tarieven in dit overzicht:
https://www.vastelastenbond.nl/blog/verschil-kuub-gas-variabel-tarief-en-vast-maandbedrag-jaarcontract-gewoon-energie-is-124/

Tot wanneer loopt uw contract? U kunt u in elk geval inschrijven voor Energie Vanzelf Geregeld. Wanneer uw contract afloopt, zoeken we naar een mooie deal voor u zodat de overstap vloeiend verloopt.

Mark

Ik heb me aangemeld maar heb nu geen idee of ik nog in aanmerking kom voor het aanbod van gewoon energie.

Ik ga verhuizen en heb daarom op korte termijn een nieuw contract nodig.

Maandag 05 september 2022 11:22

Reactie Vastelastenbond:

Maandag 05 september 2022 11:49
Als u een variabel contract heeft, heeft u te maken met een opzegtermijn van 30 dagen. U kunt dan voor het jaarcontract kiezen. Heeft u uw nieuwe adres al doorgegeven? U kunt het beste bellen met onze klantenservice. We zijn op werkdagen geopend tussen 9:00 en 12:00 uur. Bent u daarmee geholpen?

Van Schaik

Ik ben geïnteresseerd in het jaarcontract 1 jr vast.
Gebruik nu 1444 kuub gas en 1550 kWu elektriciteit

Vrijdag 26 augustus 2022 13:21

Reactie Vastelastenbond:

Vrijdag 26 augustus 2022 13:29
U kunt zich via deze pagina aanmelden:
https://www.vastelastenbond.nl/energie-vanzelf-geregeld/

Op deze pagina vindt u ook meer info over het aanbod.

Plaats een reactie

Lees meer over Energie

De afgelopen maanden stegen de energieprijzen in Nederland gigantisch. De grote verschillen tussen energietarieven in Nederland en andere Europese landen vindt politicus Pieter Omtzigt onverklaarbaar.

Kamervragen over opbouw energieprijzen en winstmarges

Donderdag 18 augustus 2022 08:32

‌‌Pieter Omtzigt heeft Kamervragen gesteld over de huidige energiecrisis en de grote verschillen tussen variabele tarieven in Nederland en het buitenland. In ons land kost een kuub gas ...

Lees meer
Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom heeft sinds juni zijn gasleveringen via Nord Stream 1 teruggeschroefd wegens het ontbreken van een turbine.

Gasturbine Nord Stream 1 nog altijd vast in Duitsland

Woensdag 17 augustus 2022 13:11

‌De gerepareerde turbine voor de gaspijpleiding Nord Stream 1 - die tussen Rusland en Duitsland loopt - staat nog altijd vast in Duitsland. Deze turbine was voor onderhoud naar Canada...

Lees meer
Consumenten moeten onnodig veel moeite doen om uit te zoeken welke energieleverancier het beste bij hen past en het voordeligste contract aanbiedt.

Steeds meer energiebedrijven niet meer zichtbaar op prijsvergelijkingssites

Maandag 15 augustus 2022 14:43

Energiebedrijven kiezen er steeds vaker voor om niet meer vindbaar te zijn op vergelijkingssites. Dat maakt het voor nieuwe klanten lastig om het beste aanbod te zoeken. Als je op zoek bent naar...

Lees meer
Alles wat je over de deal met Gewoon Energie wilt weten, lees je in dit blog!

Alle veelgestelde vragen over het jaarcontract van de Vastelastenbond

Dinsdag 16 augustus 2022 10:31

‌ De deal die de Vastelastenbond met Gewoon Energie heeft gesloten, heeft veel losgemaakt bij onze klanten. Er is veel interesse in dit jaarcontract met gunstige vaste tarieven maar er zijn ...

Lees meer