ACM pakt eindelijk agressieve en misleidende werving energiecontracten op gepaste wijze aan
Woensdag 31 juli 2019 10:12:58
ACM komt in actie energieverkopers!

Het leek een gebed zonder einde, maar na diverse berichtgevingen en gesprekken met organisaties uit de energiebranche is het zover: De ACM gaat misleidende energieverkopers aanpakken. De Vastelastenbond ergert zich al jaren groen en geel aan foute energieverkopers. Ze verpesten de markt en maken het bedrijven met goede bedoelingen erg moeilijk. Als sinds 2014 waarschuwen we consumenten over de manieren waarop energiecontracten aangeboden werden. Ook schreven wij een brief naar de ACM met een duidelijk oproep: ACM hou op met symptoombestrijding. Nu 5 jaar later komt de ACM met verscherpt toezicht. 

Dit naar aanleiding van alle verschillende oplossingen die de afgelopen jaren half ingevoerd werden, zoals het aanbod op maat en sjoemelen met voorschotbedragen. Het maakt ons als consumentenvereniging erg kwaad. In april van dit jaar zat Dirk-Jan Wolfert bij de ACM aan tafel om de energiemarkt onder de aandacht te brengen. Nu komt de ACM eindelijk met verscherpt toezicht. 'We zijn erg blij met deze ontwikkeling', maar zij bang dat het te laat is. Consumenten zijn erg argwanend tegenover alles op het gebied van energie. 

De ACM roept consumenten die te maken kregen met agressieve werving of misleiding door verkopers van energiecontracten op om zich te melden bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘De meldingen die we via ConsuWijzer ontvangen zijn heel waardevol voor het toezicht van de ACM. Op basis van meldingen bepalen we welke problemen we aanpakken.’

Wanneer een melding doen bij ConsuWijzer?

De ACM roept consumenten (ook zzp’ers die energie overwegend voor privĂ©-gebruik afnemen) op zich te melden bij ConsuWijzer als ze ervaring hebben met agressieve werving of misleiding bij de verkoop van een energiecontract. Voorbeelden van misleiding of agressieve werving bij de verkoop van energiecontracten zijn:

  • De verkoper zegt: ‘U zit helemaal nergens aan vast en kan er altijd vanaf’, terwijl er na het ondertekenen van een contract allerlei voorwaarden blijken te zijn.
  • De verkoper zegt: ‘U gaat de komende jaren veel meer betalen, tenzij u een nieuw contract afsluit.’ Dit kan een onjuiste en misleidende mededeling zijn, zeker als er onvoldoende wordt ingegaan op de omstandigheden en voorwaarden die dat bepalen.
  • Het niet noemen van een mogelijke opzegvergoeding indien de looptijd van het contract van de huidige leverancier nog niet is afgelopen.
  • Het opsturen van een overeenkomst terwijl de klant alleen om informatie heeft gevraagd.
  • Geen mededelingen doen over de bedenktijd van 14 dagen.
  • Het niet doen van een aanbod op maat (dus geen gebruik maken van de persoonlijke omstandigheden zoals het energieverbruik).
  • Geen toestemming vragen voor het inzien van het register met gegevens over het huidige contract (contracteinderegister).

Meldingen via ConsuWijzer belangrijk voor toezicht. Voor consumenten is ConsuWijzer een bron van informatie. Bij ConsuWijzer kunnen consumenten via de mail, de telefoon en WhatsApp advies krijgen over hun rechten. Via ConsuWijzer.nl kunnen zij ook zelf informatie en voorbeeldbrieven vinden om hun recht te halen.

In de eerste helft van 2019 ontving ConsuWijzer meer dan 25.000 vragen en meldingen van consumenten. De meldingen zijn belangrijk voor het toezicht van de ACM. ConsuWijzer.nl werd in de eerste helft van 2019 meer dan 2 miljoen keer bezocht. De onderwerpen waarover consumenten in de eerste helft van 2019 het meest informatie opzochten of contact opnamen met ConsuWijzer, waren:

  • Waarschuwingen voor agressieve praktijken van incassobureaus die consumenten onterechte rekeningen laten betalen
  • Lasten onder dwangsom voor huurbemiddelaars die onterecht bemiddelingskosten vragen aan huurders
  • Consumentenbescherming voor ondernemers die energie krijgen in hun woonhuis
  • Een boete voor een aanbieder van vakantievilla’s voor onduidelijke prijzen
  • Duidelijkere algemene voorwaarden op Facebook

Lees ook deze artikelen over de energiemarkt

ACM uitspraak april 2019

Stappenplan: zo komt u van uw energiecontract af

Vastelastenbond waarschuwt voor zakelijke energie voor particulieren

Zakelijk energiecontract: Dit kan u doen.

Mireille van der Heijden
Alleskunner en altijd enthousiast. Bemoeit zich met energie en verzekeringen en alles wat daar mee te maken heeft.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Share thisShare this
Er zijn geen nog geen reacties geplaatst. Bent u misschien de eerste die een reactie plaatst?
Bekijk ook
Huisdierverzekering afsluiten slim of 'kat in de zak'?
In 2019 zijn ruim vierduizend nieuwe polissen voor huisdieren afgesloten. Relatief het vaakst voor een hond en in een op de vijf gevallen voor een kat. Dat betekent een stijging van ziekteko...
Rendement spaargeld, beleggen en zonnepanelen
Nederlanders staan er om bekend om waar voor ons geld te willen krijgen. Oftewel als we ergens in investeren willen we het liefst zoveel mogelijk verdienen op de investering: Rendement ...
Zonnepanelen collectieve veiling versus individueel aanschaffen
Collectieve veiling zonnepanelen gaat ten koste van kwaliteit. Er zijn tegenwoordig verschillende constructies om zonnepanelen op uw dak te leggen. Zo kan u zonnepanelen huren, een duurzaamheidsl...