Kies voor de VasteLastenBundel

Besteed je vaste lasten uit

Besteed het regelen en bewaken van je vaste lasten uit aan onze experts. Profiteer altijd van de beste prijs en voorwaarden! Geen gedoe én meer vrije tijd voor slechts:

€15,- p.m.

(of €150,- p.j.)

Jaaroverzicht 2022 I: Dit gebeurde er in het eerste kwartaal

Maandag 26 december 2022 12:07Frank van de Ven
Tijd voor een terugblik! We kijken in dit jaaroverzicht terug op 2022.

Terwijl het oliebollenbeslag al in huis is gehaald en de energierekening door het dak is gegaan dankzij de kerstverlichting is het tijd voor een  terugblik. Het was zoals onze directeur Dirk-Jan Wolfert zo mooi zegt “een bewogen jaar”. In dit jaaroverzicht lees je terug wat er allemaal gebeurde in 2022.

1. Ons goede voornemen voor 2022: de VasteLastenBundel (januari)

De Vastelastenbond trapte 2022 af met de introductie van de VasteLastenBundel. Deze bundel brengt verschillende diensten van de Vastelastenbond samen in één pakket. Erg handig stelt directeur Dirk-Jan Wolfert: “Met de VasteLastenBundel geef je het regelen van je energiezaken, autoverzekering, woonverzekeringen en zorgverzekering uit handen. We zorgen ervoor dat dit doorlopend goed is geregeld. Dit doen we door jaarlijks te controleren of je goed zit en de klant te switchen naar een gunstiger contract of polis als dit nodig is.”

De tijd dat je in de feestdagen door kleine lettertjes, ingewikkelde polisvoorwaarde en gesponsorde vergelijkingssites moet wroeten is volgens Wolfert definitief voorbij: “Laat dat maar aan onze experts over. Je kunt erop vertrouwen dat wij de beste keuzes voor je maken. Ondertussen kun jij je bezighouden met dingen die jij echt leuk vindt!”

2. Hoge energietarieven maken woningverduurzaming aantrekkelijker (januari)

De energiemarkt was begin 2022 al flink in beweging. De tarieven schoten omhoog en dat zorgde ervoor dat de interesse in woningverduurzaming steeg. Uit het onderzoek ‘Duurzaam Wonen’ van Multiscope bleek dat de angst voor een onbetaalbare energierekening begin dit jaar ook al diep zat. Ruim 4.300 Nederlanders gaven aan hun woning te willen verduurzamen in de hoop daarmee hun energiekosten te drukken. In 2021 gaf nog ‘slechts’ een kwart van de Nederlanders aan dat de gastarieven reden voor verduurzaming waren. Nog geen jaar later laat zeventig procent weten dat de stijgende energieprijzen juist dé reden zijn om hun huis op te knappen.

3. Nieuwe meetmethode WOZ-waarde zorgt voor onrust (februari)

Het team van WOZ-adviesbureau Previcus denkt dat de landelijk verplichte nieuwe meetmethode die sinds dit jaar van kracht is, een uitdaging belooft te worden. Operationeel directeur Bas van der Wielen: “In principe zou de invoering van deze meetmethode geen grote veranderingen teweeg moeten brengen, maar wij denken dat er door gemeenten die dit jaar voor het eerste met deze methode werken fouten zijn gemaakt. Deze ‘nieuwe’ meetmethode berekent objecten op basis van vierkante meters."

"Dat betekent dat er afgestapt wordt van de berekeningen op basis van kubieke meters. Ik denk juist dat de komst van deze nieuwe landelijk verplichte meetmethode ons werk juist nóg uitdagender maakt. We moeten nog scherper zijn op de door de gemeente gemaakte berekeningen. Het is zaak om goed na te gaan hoe gemeenten tot hun precieze berekeningen komen”, besluit Van der Wielen.

4. Energietarief steeg binnen een jaar 86 procent (februari)

‌De energietarieven zijn 86 procent duurder geworden binnen een jaar tijd. Dat houdt in dat een huishouden gemiddeld 1.300 euro meer betaalt voor de energierekening. Onderzoek van het CBS wijst uit dat de hoogte van de energierekening afhangt van verschillende factoren. Het woningtype, bouwjaar, isolatiegraad, de grootte van het huishouden, leefpatroon, gebruik van apparaten en stookgedrag hebben effect op het energieverbruik.

5. Blauwe envelop op de mat? Check deze Belastingtips! (maart)

Sommige mensen vinden het lastig om belastingaangifte te doen en om hen te helpen hebben wij een paar handige tips verzameld. Dat gaan we volgend jaar uiteraard opnieuw doen! Ook in 2023 geven we je praktische tips.

Onze erste tip is om gedurende het jaar een aangiftemap bij te houden. Dat kun je digitaal doen, maar je kunt natuurlijk ook oldschool te werk gaan en documenten in een map of schoenendoos bewaren. Stop hier alles in wat je nodig hebt bij je aangifte. Zoals de jaaropgaven van je werkgever of je uitkeringsinstantie en bank. En als je een huis hebt, ook de papieren van je hypotheekverstrekker en de WOZ-beschikking voor je woning. Maar dat is nog niet alles. Gebruik deze checklist om te kijken of je alles hebt.

6.  Te hoge WOZ-waarde dupeert voornamelijk senioren (maart)

‌Bij het vaststellen van de WOZ-waarde zijn vooral oudere mensen de dupe van een te hoge inschatting. Nieuw verkochte woningen in een straat of wijk bepalen voor een groot gedeelte de daling of stijging van de WOZ-waarde. Juist deze recent opgeknapte woningen worden als voorbeeldwoning voor de bepaling van de WOZ-waarde van andere woningen in de wijk gebruikt. Dat betekent dat verouderde of slechter onderhouden huizen die voornamelijk door senioren worden bewoond te hoog worden ingeschat. Woningen waar sprake is van achterstallig onderhoud zie je vaker bij oudere mensen.

Ook is de interesse in verduurzaming minder bij deze groep, blijkt uit de studie ‘Grijze Haren, Groene Huizen’. Het Planbureau voor de Leefomgeving deed onderzoek naar de reden waarom langer zelfstandig wonende ouderen hun woning (niet) verduurzamen. Deze groep kijkt heel rationeel naar de toekomst. Investeringen worden pas opgepakt wanneer deze aan de orde zijn. Anticiperen op wat er aan zou kunnen komen, gebeurt weinig omdat de toekomst nu eenmaal onzeker is. Juist ouderen doen er dus goed aan om bezwaar te maken tegen hun WOZ-beschikking.

7. Lange levertijden zonnepanelen en warmtepompen reden voor Kamervragen (maart)

‌Door de torenhoge energieprijzen kiezen steeds meer consumenten voor zonnepanelen en warmtepompen om de kosten te drukken. Het probleem is dat de levertijden van deze energiebesparende maatregelen momenteel erg lang zijn. Dit probleem speelde in maart dit jaar al. Door de toenemende vraag naar zonnepanelen zijn tekorten aan grondstoffen en chips ontstaan. Dat betekent dat consumenten langer moeten wachten op de plaatsing van nieuwe apparatuur. Deze vertraging kan soms oplopen tot enkele maanden.

De VVD heeft Kamervragen gesteld om de mogelijkheden te verkennen van het versnellen  van het leveringsproces. Installateurskoepel Techniek Nederland stelt dat de lange levertijden door een tekort aan grondstoffen en chips de energietransitie afremmen.

• In het tweede deel van dit drieluik waarin we terugblikken op 2022 lees je hier.
  • Het slotstuk van dit drieluik waarin we terugblikken op 2022 lees je hier.