Kies voor de VasteLastenBundel

Besteed je vaste lasten uit

Besteed het regelen en bewaken van je vaste lasten uit aan onze experts. Profiteer altijd van de beste prijs en voorwaarden! Geen gedoe én meer vrije tijd voor slechts:

€15,- p.m.

(of €150,- p.j.)

Jaaroverzicht 2022 II: Dit gebeurde er in het tweede en derde kwartaal

Woensdag 28 december 2022 08:35Frank van de Ven
Wat gebeurde er ook alweer afgelopen jaar? In dit tweede overzicht lees je wat er de afgelopen maanden speelde.

De bestellijst voor het vuurwerk is ingevuld, de champagne staat koud en het lijstje met goede voornemens voor 2023 is eindelijk af! Hoog tijd voor een terugblik. Wat gebeurde er ook alweer afgelopen jaar? In dit tweede jaaroverzicht (dat onderdeel uitmaakt van een drieluik) lees je wat er in het tweede en derde kwartaal van 2022 speelde.

1. Samenwerking Buurtmannen Hypotheken & Verzekeringen (april)

Sinds april 2022 kun je ook voor hypotheekadvies bij de Vastelastenbond terecht. Wanneer je wil onderzoeken of je hypotheek goedkoper kan, staat onze partner Buurtmannen Hypotheken & Verzekeringen voor je klaar. Voor de Vastelastenbond is deze samenwerking heel logisch, omdat de hypotheek voor veel mensen de grootste vaste last is.

Oprichter Joep Janssen van Buurtmannen Hypotheken & Verzekeringen vertelt meer over deze dienstverlening: “Een hypotheek of een verzekering moet precies bij jouw persoonlijke situatie passen. Voordat we de juiste beslissing kunnen maken, willen we jou eerst goed leren kennen. Dat doen we door goed naar je te luisteren om vervolgens die juiste invulling te vinden. Korte lijnen zijn belangrijk om snel te kunnen schakelen als dat nodig is. Je kunt ons dus altijd bellen ook ’s avonds of in het weekend. Wij werken volledig onafhankelijk en zijn niet gebonden aan bepaalde verzekeringen of hypotheken. Onze adviezen zijn dus altijd volledig op jouw situatie afgestemd.”

2. Toevoeging overlijdensrisicoverzekering (ORV) aan het dienstenpakket (april)

De overlijdensrisicoverzekering (ORV) is een enorm belangrijke verzekering en is de laatste jaren flink gedaald qua premie. De verzekering is niet zo populair als een zorgverzekering, maar dat maakt het ORV niet minder belangrijk stelt onze directeur Dirk-Jan Wolfert: "De ORV is heel belangrijk, omdat je een hoop ellende kunt voorkomen door deze verzekering af te sluiten. Mocht jij of je partner overlijden, dan zorgt deze verzekering ervoor dat de overgebleven partner (en eventuele kinderen) in zijn of haar woning kan blijven wonen.”

Je krijgt daardoor de tijd om te rouwen in plaats van halsoverkop te moeten verhuizen of in de schulden terecht te komen, omdat je de hypotheek niet meer kunt betalen. “De verzekeraar keert namelijk een bedrag uit dat groot genoeg is om een gedeelte van de hypotheek af te lossen."

3. Kabinet wil btw zonnepanelen per 2023 afschaffen (april)

Landen uit de Europese Unie mogen sinds eind 2021 jaar het btw-tarief op de levering en installatie van zonnepanelen verlagen naar nul procent. Staatssecretaris Marnix van Rij (Fiscaliteit) zag dit plan ook zitten en publiceerde een voorstel waar een consultatie aan vasthing. Dat voorstel is goedgekeurd en per 2023 betaal je geen btw meer voor plaatsing en levering van deze energiebesparende maatregelen.

4. Verkassen? Laat je niet verrassen met deze verhuistips! (mei)

Gemiddeld verhuis je acht keer in je leven. Bij elke verhuizing krijg je te maken met een groot aantal regelzaken. Je maandlasten passen zich aan je nieuwe omgeving aan. Als je groter - of juist kleiner - gaat wonen, zie je dat terug op je energierekening. We helpen je verhuizing versimpelen met een handige checklist. Hiermee regel je binnen twintig minuten alle vaste lasten voor  jouw nieuwe woning. Volg deze stappen en regel alles om de vaste lasten van jouw verhuizing goed te laten verlopen. Dan kun je je daarna volledig op jouw verhuizing richten.

5. Op kamers? Wij helpen je de goede (studie)richting op (juni)

Hoewel steeds meer studenten thuis blijven wonen, gaat een kwart toch binnen twaalf maanden na aanvang van hun studie op zichzelf wonen. Dat is handiger qua reistijd én goed voor je zelfstandigheid. Wat kost op jezelf wonen nu eigenlijk? In dit blog leggen we uit wat je gemiddeld kwijt bent als je op jezelf gaat wonen.

Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat de meeste studenten hun vaste lasten, zoals huur, verzekeringen en studiespullen zelf betalen. Er is sinds 2017 echter wel een daling gaande. Zo betaalde in 2017 nog 81 procent van de uitwonende studenten zelf de huur en dat is nu 'slechts' 68 procent. Een uitwonende student is gemiddeld 1.041 euro kwijt aan vaste maandelijkse lasten. Gemiddeld krijgen studenten maandelijks 200 euro van hun ouders. De huur, het collegegeld en boodschappen zijn natuurlijk essentieel. Maar een zorgverzekering is ook een maandlast waar je niet onderuit komt. Het afsluiten van een inboedelverzekering kan het overwegen waard zijn. Kies wel voor een buitenhuisdekking, zodat je laptop en smartphone ook onderweg en op andere plekken verzekerd zijn.

6.  Vurig pleidooi voor veiligheid: rookmelders per 1 juli verplicht (juli)

Per 1 juli 2022 zijn rookmelders verplicht op elke verdieping in elke woning. Voor nieuwbouwwoningen was dit al gemeengoed maar sinds halverwege dit jaar is dit ook een verplichting in oudere huizen. In kelders of zolders waar niemand verblijft zijn rookmelders niet verplicht.

Bij de aanschaf van een rookmelder is het belangrijk om te controleren of het apparaat aan het EN14604-keurmerk voldoet en een CE-markering heeft. Deze tip is vooral van toepassing als je een rookmelder buiten Europa bestelt. Vaak voldoen deze producten niet aan de Europese veiligheidseisen. Als je een rookmelder aanschaft, moet je goed kijken naar de vereiste batterij. Het heeft de voorkeur om voor een systeem te gaan waarin je een batterij met een levensduur van tien jaar kunt plaatsen. Rookmelders met een batterij die tien jaar meegaat, zijn vaak wat prijziger, maar daar staat tegenover dat je er jarenlang geen kosten aan hebt.

7. De Vastelastenbond biedt jaarcontract met vaste tarieven aan (juli)

De Vastelastenbond is opgericht om huishoudens te helpen met het regelen van de vaste lasten zoals bij het zoeken naar het meest voordelige energiecontract. Maar hoe help je huishoudens aan een goed contract als je met een overspannen energiemarkt te maken hebt waar leveranciers zich niet aan jaarcontracten durven te branden? Het antwoord is simpel, stelt directeur Dirk-Jan Wolfert: “Als er geen aanbod is, creëren we het zelf."

Na onderhandelingen met tal van energieleveranciers bood de Vastelastenbond in samenwerking met Gewoon Energie een jaarcontract met gunstige vaste tarieven aan. Dat energiecontract was niet beschikbaar op de markt en exclusief voor gebruikers van Energie Vanzelf Geregeld. Sluit direct een abonnement op Energie Vanzelf Geregeld af en bescherm jezelf tegen maandelijks oplopende tarieven. De Vastelastenbond is de enige consumentenorganisatie die een vast contract aanbiedt.

8. Wat heb je echt aan een huisdierverzekering? (augustus)

Om hun huisdier zo goed mogelijk te beschermen, denken veel mensen na over een huisdierverzekering. Honden en katten worden steeds vaker als een volwaardig lid van het gezin beschouwd. En net als elk gezinslid willen baasjes ook dat hun hond of kat goed verzekerd is tegen ongelukken. Steeds meer huisdieren zijn inmiddels verzekerd.

De overweging om een huisdierverzekering af te sluiten, is begrijpelijk zegt verzekeringsadviseur Hakan Tas van de Vastelastenbond. “Maar of het de juiste beslissing is, is een andere discussie. Als verzekeringsadviseur zal ik zelf niet snel een huisdierverzekering aanraden. De premie is behoorlijk hoog en zodra we de voorwaarden van de verzekering goed bekijken, komen we een hoop mitsen en maren tegen. Steriliseren, nagels knippen, trimmen en vaccineren zijn bij de meeste huisdierverzekeringen niet verzekerd en je betaalt bij grotere ingrepen altijd een eigen risico."

9. Steeds meer energiebedrijven niet meer zichtbaar op prijsvergelijkingssites (augustus)

Energiebedrijven kiezen er steeds vaker voor om niet meer vindbaar te zijn op vergelijkingssites. Dat maakt het voor nieuwe klanten lastig om het beste aanbod te zoeken. Als je op zoek bent naar alle tarieven moet je alle websites van energiebedrijven afstruinen. Deze modelcontracten zijn ook niet altijd goed vindbaar blijkt uit onderzoek. Consumenten moeten een hoop moeite doen om uit te zoeken welke energieleverancier het beste bij hen past.

Het aanbod op prijsvergelijkingssites is erg karig op bekende prijsvergelijkerssites zoals Independer en PriceWise komt naar voren uit onderzoek van Dagblad van het Noorden. Grote energiebedrijven bieden bijna alleen nog maar via de eigen website of telefonisch contracten aan. Het gaat hier dan ook nog om modelcontracten. Vanwege de hoge energieprijzen is het afsluiten van vaste contracten al lange tijd niet meer mogelijk. De energiebedrijven komen  er mee weg omdat ze niet verplicht zijn om op vergelijkingssites te staan.

10. Waarschuwing energiebedrijven: ‘Pas je maandbedrag niet naar beneden aan!’ (september)

Energiebedrijven drukken hun klanten op het hart om hun maandbedrag niet naar beneden af te ronden om zo hun maandlasten te verlagen. Door deze actie schuiven ze namelijk mogelijke geldproblemen voor zich uit en kunnen zij aan het einde van het jaar een gepeperde rekening verwachten. Door de hoge energietarieven is het maandelijkse voorschot dat veel klanten betalen voor de energierekening nu al te laag. Door het bedrag nóg verder naar beneden bij te stellen, kunnen ongeveer 800.000 huishoudens door een torenhoge eindafrekening nog verder in de financiële problemen komen.

Het Nibud en de Nederlandse Vereniging voor Schuldhulpverlening (NVVK) denken dat ongeveer 800.000 huishoudens naar schatting te weinig betalen. Wanneer je energiecontract eindigt en blijkt dat je maandbedrag te laag was, volgt een flinke eindafrekening. Het is dus aan te raden om het maandbedrag zoveel mogelijk ongemoeid te laten, stellen energieleveranciers.

• In een eerder blog kun je lezen wat er in het eerste kwartaal van 2022 gebeurde. Dat blog lees je hier
  • Het slotstuk van dit drieluik waarin we terugblikken op 2022 lees je hier.