Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Kies voor de VasteLastenBundel

Bespaar € 360,- op je Energierekening

Besteed je vaste lasten uit

Besteed het regelen en bewaken van je vaste lasten uit aan onze experts. Profiteer altijd van de beste prijs en voorwaarden! Geen gedoe én meer vrije tijd voor slechts:

€15,- p.m.

(of €150,- p.j.)

Jaaroverzicht 2022 III: Dit gebeurde er in het vierde kwartaal

Woensdag 28 december 2022 10:09Frank van de Ven

‌Er staat een hoop te gebeuren in 2023. Volgend jaar komt er een prijsplafond aan, wordt de overstapboete verhoogd en verdwijnt de btw op de levering en plaatsing van zonnepanelen. Voordat het zover is, wordt het tijd om terug te blikken op afgelopen jaar.

1.‘De energiecrisis heeft onze bewustwording op energiegebied vergroot’ (oktober)

‌De overheid investeert volgend jaar 23,5 miljard euro in compensatiemaatregelen. De komst van een prijsplafond moet huishoudens helpen hun energierekening te kunnen blijven betalen. Directeur Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond is blij is met deze maatregelen: “Het besef dat de energiecrisis honderdduizenden huishoudens dupeert, kwam erg laat. Pas na talloze schrijnende verhalen uit de media, reacties van boze burgers en een briesende oppositie kwam het kabinet in actie."

Er hadden volgens Wolfert zeker eerder maatregelen genomen kunnen worden: "Het prijsplafond stimuleert zuinig energiegebruik omdat we de thermostaat sneller een graadje lager zetten en niet meer onnodig de verlichting aanlaten. Dat is één van de weinige voordelen van deze energiecrisis: de vergrootte bewustwording.”

2. Opzegvergoeding overstap energiecontract volgend jaar fors duurder (oktober)

Vanaf 1 januari wordt de overstap naar een goedkopere energieleverancier - waardoor een lopend contract opengebroken moet worden - een stuk duurder. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) hoopt door de overstapboete te verhogen het voor energieleveranciers weer aantrekkelijk te maken om meerjarige contracten aan te bieden.

De toezichthouder heeft een rekensom bedacht waarmee de hoogte van de opzegboete wordt berekend. Deze som is opgebouwd uit vier onderdelen: het geschatte jaarverbruik zoals dat in het contract staat, het aantal kuub of kilowattuur dat al is afgenomen, de prijs per kuub gas of kilowattuur stroom die in het contract staat en de prijs voor gas of stroom van een zogenoemd referentieproduct. Onze directeur Dirk-Jan Wolfert denkt dat dit alvast een goede stap is om de energiecrisis in te dammen. “Consumenten denken wel tien keer na om over te stappen als dat zou betekenen dat zij een dure boete moeten betalen. Energiebedrijven zijn daardoor verzekerd van loyale klanten. Dit stimuleert de concurrentie omdat leveranciers met hun prijzen gaan stunten om nieuwe klanten binnen te halen. Zo ontstaan weer jaarcontracten.”

3. Dit zijn de zeven meest gestelde vragen over onze verzekeringen (november)

Aan het einde van het jaar zoeken veel mensen nog snel uit of ze van zorgverzekeraar moeten overstappen. Als deze verzekering weer op het netvlies staat, is het verstandig om ook over je andere verzekeringen na te lopen. Directeur Dirk-Jan Wolfert: “We krijgen steeds meer vragen over zekeringen. Zo merken we dat onze klanten die hun verzekeringen bij ons hebben ondergebracht in onze service Verzekerd Zonder Zorgen ons langer willen spreken. Jaarlijks benaderen we onze klanten om hun lopende verzekeringen door te nemen. Deze gesprekken duren langer omdat er meer interesse is in de besparingskansen. Dat is erg positief.”

Een verzekering die meer aandacht verdient is volgens Wolfert zonder twijfel de overlijdensrisicoverzekering. "Wanneer je deze verzekering afsluit, bescherm je jouw nabestaanden tegen een hoop ellende mocht je onverhoopt overlijden. Er wordt een bedrag uitgekeerd waarmee jouw nabestaanden vooruit kunnen en daardoor niet in de financiële problemen komen waardoor ze noodgedwongen moeten verhuizen. Deze verzekering is niet eens heel duur omdat er veel concurrentie is”, besluit onze directeur.

4.Inschattingsfout gemeenten dupeert woningbezitters (november)

‌Huizenbezitters kunnen door een inschattingsfout van gemeenten een hogere onroerendezaakbelasting (ozb)  tegemoet zien. Het inflatiecijfer is hoger dan oorspronkelijk gedacht en dat heeft grote gevolgen. Om het gat in de begroting te dichten, worden verschillende belastingen verhoogd. Naast de ozb gaat onder andere ook de waterschapsbelasting omhoog. De waterschappen voeren een tariefverhoging van circa tien procent door. Gezinnen met een eigen woning betalen volgend jaar naar verwachting gemiddeld dertig euro meer stelt de Unie van Waterschappen (UvW).

Vereniging Eigen Huis denkt dat woningbezitters volgend jaar met een hogere onroerendezaakbelasting geconfronteerd worden. Een woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) laat weten dat de inflatie in de begroting van 2022 te laag is ingeschat: “Dat levert een financieel gat op. Of dat gat gedekt wordt uit de reserves of dat daarvoor een inhaalslag nodig is via een extra verhoging van de lokale lasten in 2023, zal per gemeente afgewogen moeten worden. Daarvan hebben we nog geen beeld.”

5. Bijna half Nederland zet verwarming uit om energiekosten te drukken (december)

Onderzoeksbureau Ipsos laat weten dat veel Nederlanders liever in de kou zitten dan hun dure verwarming aan te zetten. Voornamelijk Nederlanders met een laag- of middeninkomen proberen op de energierekening te besparen, blijkt uit het onderzoek. Ipsos sluit niet uit dat een deel van de bespaarders op een andere manier het huis verwarmt. Dat kan bijvoorbeeld met een elektrische verwarming of houtkachel zijn.

Het onderzoeksbureau stelt dat besparen op verwarmings- en energiekosten al lange tijd een trend is. Sinds september zou ongeveer 70 procent van de Nederlanders de verwarming om deze reden lager hebben gezet. Op dat moment waren de temperaturen nog vrij zacht, maar ook nu het kouder wordt, blijven veel Nederlanders op hun energieverbruik besparen. Het prijsplafond op energie gaat per 2023 in. Je kunt zelf berekenen wat het prijsplafond voor jouw situatie betekent met onze Bereken Tool. Zo kun je ontdekken hoeveel compensatie je kunt verwachten.

6. Oxxio moet tienduizenden klanten compenseren door fout met tarieven (december)

‌Oxxio moet tienduizenden klanten compenseren omdat er ten onrechte te veel geld is geïncasseerd. Deze klanten hadden een aflopend vast contract dat automatisch werd omgezet naar een variabel contract. Na deze overzetting kregen deze klanten verschillende keren met een tariefsverhoging te maken terwijl dat volgens de voorwaarden niet mocht. Oxxio belooft de gedupeerden te compenseren. Een woordvoerster laat weten dat het om zo'n 50 tot 55 duizend klanten gaat. Deze groep werd omgezet naar een zogenoemd LosVast-contract wat betekent dat zij een stuk minder zouden gaan betalen voor hun gas en elektriciteit in vergelijking met een regulier variabel contract. Ook zouden zij bespaard blijven van tariefwijzigingen. Dat is dus niet gebeurd.

Oxxio heeft de fout op 24 november aan toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) gemeld. De getroffen klanten worden in januari gecompenseerd. Oxxio kon nog niet zeggen wat het totaalbedrag is dat terugbetaald moet worden.

• Dit jaaroverzicht is het slotstuk van een drieluik. Het eerste deel van het jaaroverzicht lees je hier
  • Het tweede deel van het drieluik lees je hier