Vrijdag 06 februari 2015 15:15:34

Gebruikers van stadsverwarming zouden ondanks een nieuwe wet nog onvoldoende beschermd zijn. Door fouten in de zogenoemde Warmtewet zouden ze te veel betalen. Volgens ACM zijn er in Nederland ruim een half miljoen huishoudens met stads- of blokverwarming.

Klachten

Navraag onder leden van VEH leverde eind vorig jaar al 7.500 klachten over de tarieven op. Ook de Woonbond verzamelde klachten via een meldpunt. De helft daarvan ging over de hoogte van de prijzen. Bij het consumentenloket van ACM kwamen sinds de invoering van de wet 970 vragen en klachten binnen.De Woonbond benadrukt dat huurders vaak dubbel betalen voor de aanschaf en onderhoud van een warmte-installatie. Ze betalen hier zowel via de huur als via het vastrecht aan de energieleverancier voor.

ACM stelt verder dat er allerlei kosten bijkomen die buiten de maximumprijs vallen. Die kosten mag de toezichthouder alleen op redelijkheid toetsen. "Denk aan de kosten voor afleversets en warmtekostenverdelers. Consumenten menen dat kosten onterecht worden berekend of dat er te veel geld voor gevraagd wordt", zegt directeur Energie Remko Bos van ACM. Bos stelt voor deze bedragen ook aan de maximumtarieven te koppelen.

Warmtewet

De Warmtewet geldt sinds 1 januari 2014. De overheid probeert daarmee het toezicht op de leveranciers van stads- en blokverwarming te verscherpen. In de nieuwe wet zijn onder meer landelijke maximumtarieven voor warmte opgenomen. De tarieven zijn gebaseerd op de consumentenprijzen voor gas van de drie grootste energieleveranciers. Dit moet gebruikers van stads- of blokverwarming beschermen voor te hoge prijzen, omdat zij meestal niet hun eigen energieleverancier kunnen kiezen.

Prijsvoordeel

Maar omdat er alleen naar de tarieven van Nuon, Eneco en Essent wordt gekeken, lopen consumenten met stadsverwarming volgens VEH een mogelijk prijsvoordeel van prijsvechters mis. De wet regelt verder wanneer een bewoner recht op compensatie heeft en in welke gevallen een leverancier een consument mag afsluiten.

Meer weten over stadsverwarming of de warmtewet? Neem contact op met de Vastelastenbond.

 

 

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!
Bekijk ook
FIOD doet invallen invallen in fraudezaak Chineese zonnepanelen
De  Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) heeft donderdag op meerdere locaties in Friesland invallen gedaan in een onderzoek naar fraude met zonnepanelen uit China. Dat meldt de FIOD vrijdag. Een importeur uit Friesland wordt ervan verdacht Chinese zonnepanelen in te voeren en daarbij de geldende invoerheffingen te ontduiken. Het gaat daarbij om een bedrag van vermoedelijk 1,2 m...
Verzekeraars bouwen aan digitale poliskluis
Goed nieuws voor de consument die door de verzekeringsbomen het bos niet meer ziet. Het Verbond van Verzekeraars laat een digitale poliskluis bouwen waarin consumenten al hun particuliere verzekeringen kunnen zien. De website is naar verwachting vanaf 2017 online. Dat maakt de brancheorganisatie dinsdag 24 februari bekend. Overzichtelijk verzekeren Veel verzekeraars hebben toegezeg...
Pensioen valt vaak lager uit dan gedacht
Wanneer men eenmaal met pensioen is, valt van het maandelijkse bedrag dat er te besteden is, flink tegen. Hoe komt dat? De huidige lage rente is misschien positief voor de consument die een hypotheek wil afsluiten, maar voor de gepensioneerde met een spaarrekening of pensioenverzekering, heeft dit juist negatieve gevolgen. Maar ook het Uniform Pensioenoverzicht geeft een vertekend beeld. Veel m...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam
Cookies?

Of je cookies lust?

Wij gebruiken cookies op onze website om jouw de beste ervaring op onze website te geven.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer verse cookies