Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

DTE komt in najaar met conclusies over onduidelijke prijsinformatie

Woensdag 08 augustus 2007 13:26Margot Boesveld

 

De DTE voert momenteel een onderzoek uit naar de prijsinformatie op de websites van energiebedrijven. Uiteindelijk moet dat leiden tot uniformiteit en volledigheid van de tariefsinformatie op de verschillende sites. De energiebedrijven hadden van de DTE tot half juli de tijd gekregen om hun zaakjes op orde te krijgen. In het najaar brengt de DTE de conclusies naar buiten.Het is voor een doorsneeklant vaak een hele klus om energiebedrijven op prijs te vergelijken. Dat bleek vorige week nog maar eens tijdens een prijsvergelijking door Energeia. De DTE trok eenzelfde conclusie eerder dit jaar ook. "Als iemand de site van bijvoorbeeld Eneco en Nuon open heeft staan, moet hij de bedrijven gemakkelijk kunnen vergelijken", zegt DTE-woordvoerster Harriët Garvelink. Dat is nog te vaak niet het geval.We zijn nu voorbij de deadline van half juli die de DTE aan energieleveranciers stelde, maar op het eerste gezicht is het ideaalbeeld van de toezichthouder nog geen bewaarheid geworden. Alle informatie is wel te vinden, daar niet van, maar soms kost dat wel erg veel moeite. En van uniformiteit in het presenteren van de tarieven is zeker geen sprake.Gaat de DTE ingrijpen? Garvelink kan het nog niet zeggen zo lang het onderzoek nog loopt. Wel licht ze toe waar de DTE in zijn onderzoek op let. Dat zijn vier speerpunten. "Als eerste de prijs zelf. Die moet duidelijk vermeld zijn, volledig en zonder adders onder het gras. Daarbij bekijken we ook hoeveel stappen, ofwel hoeveel muisklikken, een bezoeker vanaf de homepage nodig heeft om al die informatie te vinden."Op de tweede plaats moeten alle voorwaarden duidelijk zijn. Verder worden speciale eisen gesteld aan wederverkopers (organisaties zoals de Vastelastenbond of United Consumers, die namens grote groepen consumenten stroom en gas inkopen). "Die moeten op hun website bijvoorbeeld duidelijk aangeven bij welke leverancier zij hun producten inkopen", aldus Garvelink.Het laatste aandachtspunt van de DTE in zijn onderzoek betreft de "claims" die energiebedrijven doen in hun werving: de groenste, de goedkoopste, de beste, enzovoorts. "Bezoekers moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die een bedrijf doet op zijn site ook correct zijn. Gratis is dus ook echt gratis en je mag je alleen de goedkoopste noemen als je dat kunt onderbouwen met feiten", stelt Garvelink.Hoewel de DTE zelf geen uitspraken doet, kan iedereen met deze uitgangspunten in het achterhoofd concluderen dat een aantal leveranciers in het najaar een brief op poten kan verwachten van de toezichthouder. Neem bijvoorbeeld Oxxio. Dat rept in het tarievenblok (slechts één keer klikken!) op zijn, recent vernieuwde, site met geen woord over opzegvergoedingen. Wil de potentiële klant daar meer over weten, dan moet hij echt zijn best doen om er onder de 'veelgestelde vragen' of bij de voorwaarden wijzer over te worden. Een constructie die de DTE vrijwel zeker niet naar de zin zal zijn.Hetzelfde geldt voor de claim die Rendo doet in de contractvoorwaarden van zijn product 'twee jaar vast'. "De vaste prijzen voor de looptijd van de overeenkomst zijn gemiddeld lager dan de prijzen van gas en elektriciteit van Essent, Nuon en Eneco voor een vergelijkbaar aanbod. U bent dus altijd voordelig uit." Een claim die niet verboden is, maar hij moet wel kloppen. En dat is niet te controleren, want op de site van Rendo staan alleen de tarieven voor 1 en 3 jaar vast.Het zijn zomaar wat voorbeelden die vraagtekens oproepen. Nog eentje dan: Eon Benelux schotelt de websitebezoeker een apart PDF-file voor met de per 1 juli verlaagde variabele tarieven. Op de eerste pagina de tarieven, netjes met BTW en vastrecht erbij. Maar pas op de tweede pagina informatie over de opzegvergoeding. 'Niks mis mee', zal Eon zeggen. 'Het staat er toch?' Maar wie scrollt zo ver naar beneden als hij alle informatie al binnen denkt te hebben?Het lijkt zodoende een lastige klus voor de DTE, die het momenteel toch al zo druk heeft, om hier lijn in te krijgen. Het opvallendste voorbeeld is prijsvechter Energiedirect. Die koketteert met een Laagste Prijsgarantie. Zoals Energeia vorige week meldde is Energiedirect echter niet altijd de goedkoopste. Maar... de Laagste Prijsgarantie geldt (uiteraard) alleen voor hetzelfde soort contract en alleen voor de combinatie stroom én gas. Energiedirect biedt contracten voor een vaste periode (1 of 3 jaar) met een variabele prijs aan. Bijna geen enkel bedrijf doet dit, dus er is amper vergelijkingsmateriaal. Misleiding of marketing? De DTE mag het zeggen.Copyright©, Energeia, 2007

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over