Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Energiereclames te onduidelijk

Woensdag 19 november 2014 15:43Margot Boesveld

 

Belangenvereniging Vereniging Eigen Huis (VEH) vindt aanbiedingen van energieleveranciers nog steeds te verhullend. "In commercials lijkt hun aanbod zeer aantrekkelijk, maar er zitten addertjes onder het gras", zegt beleidsadviseur Claudia Umlauf van VEH. Volgens Umlauf zijn bijvoorbeeld reclames over de producten Essent Zeker Dalen en Nuon Blijven Loont niet duidelijk genoeg. Vereniging de Vastelastenbond deed hier in opdracht van RTL 4 al eerder onderzoek naar. 

 

Umlauf: "Consumenten mogen niet worden misleid. Vereniging de Vastelastenbond deelt deze mening en publiceerde in mei jl. een rapport waaruit bleek dat 6 van de 10 leveranciers niet duidelijk het aanbod op haar website communiceert. Onder andere naar aanleiding van dit artikel heeft de ACM het initiatief genomen om met energleveranciers en invloedrijke partijen om tafel te gaan om tot duidelijke richtlijnen te komen. Umlauf geeft aan dat de afspraken die de ACM heeft gemaakt een stap in de goede richting zijn, maar gaan wat haar betreft nog niet ver genoeg gaan."

Berekening op maat

Umlauf verwijst naar eerder dit jaar gemaakte afspraken tussen de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en energieleveranciers. Toen werd bepaald dat aanbiedingen op maat moeten worden gemaakt, zodat ze makkelijker met elkaar te vergelijken zijn. In november kwam de toezichthouder met een richtlijn.

Verbruik

De leverancier moet voortaan rekening houden met het historisch verbruik van een huishouden. Schattingen over een gemiddeld verbruik zouden te vaak niet overeenkomen met hoeveel iemand daadwerkelijk verbruikt. Ook moeten de aanbieders duidelijke termen gebruiken die bij alle aanbieders hetzelfde betekenen. "Met een aanbod op maat wordt voorkomen dat de werkelijke kosten heel anders zijn dan op basis van het aanbod verwacht werd", liet ACM toen weten. 

Format

Omdat het gewenste effect nog niet helemaal is bereikt, pleit VEH nu voor een verplicht vast format voor aanbiedingen. Aanbiedingen moeten een vaste structuur en terminologie hebben. "Eerdere richtlijnen hebben hier niet aan bijgedragen en de huidige afspraken zijn wat ons betreft te soft en laten te veel speelruimte over."

 

Bron: NU.nl

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over

Einde aan 'liegende' gasmeter

Woensdag 19 november 2014 14:48

DEN HAAG - Nederlandse huishoudens hebben de laatste 10 jaar 600 à 700 miljoen euro te veel betaald aan energiebelasting op hun gasrekening. Ook hebben energiebedrijven honderden miljoe...

Lees meer

Zorgpremies bekend: zorgverzekeraars geven winst terug

Woensdag 19 november 2014 14:44

Zorgverzekeraars geven bijna alle winst die zij de afgelopen jaren hebben gemaakt terug door de premies te verlagen. Dat schrijft Het Financieele Dagblad.  Uit een analyse van de kran...

Lees meer

PERSBERICHT: Trouwe energieklanten betalen de hoofdprijs

Dinsdag 18 november 2014 10:16

Onderzoek Vastelastenbond: grote verschillen tussen nieuwe en bestaande klanten.  In marketingland geldt het adagium: een vaste klant is je beste klant. In talloze branches leggen bedrijven d...

Lees meer

Nuon houdt klanten worst voor: korting 25 % is slechts 3%

Maandag 17 november 2014 18:21

Energieleverancier Nuon maakt volop reclame voor de actie ‘Nuon Blijven Loont’. Het lijkt of trouwe klanten een voordeel krijgen van maar liefst 25 % op hun energierekening. Natuurlijk voo...

Lees meer