“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Energierekening bevat nog steeds veel fouten

Woensdag 29 juni 2016 09:28Margot Boesveld

 

Nog steeds hebben energieleveranciers moeite om de jaarafrekening op te stellen: een op de zes zonnepaneelbezitters krijgt een rekening die niet klopt.

De schade voor zonnepaneelbezitters loopt uiteen van enkele tientallen euro’s tot ruim vijfhonderd euro. In sommige gevallen benadeelden de energieleveranciers zichzelf, zo blijkt uit een steekproef die vergelijkingssite Gaslicht.com deed onder 133 energierekeningen. Onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder 1549 leden (met en zonder zonnepanelen) laat eveneens zien dat er flink wat misgaat: daar trof 5% in de afgelopen 12 maanden een fout aan in de energierekening.

De gemaakte fouten zijn divers. Zo ontvingen diverse consumenten niet de beloofde terugleververgoedingen en werd er regelmatig te veel belasting geheven. Verder werden de opgewekte en verbruikte stroom door elkaar gehaald en fouten gemaakt bij het verrekenen van energieverbruik en teruglevering tegen dal- en piektarief.

Bij 72% van deze leden van VEH is de fout rechtgezet door de energieleverancier. ,,Er was hier dus echt wat aan de hand”, laat woordvoerster Manon van Essen van VEH weten. ,,Nu heeft 5% een fout gesignaleerd, maar grote kans dat het werkelijke aantal fouten veel hoger is. Veel mensen kijken niet goed naar de rekening, of weten niet waar ze op moeten letten. Zeker als iemand zonnepanelen heeft, is het bekijken van de rekening bijna niet te doen.”

Ben Woldring, directeur van vergelijkingssite Gaslicht.com constateert hetzelfde. ,,Een fout is snel gemaakt, maar dit mag niet gebeuren.” Hij roept energieleveranciers op om de fouten eruit te halen en de rekeningen inzichtelijker te maken.

Een oproep die wordt ondersteund door Vereniging Eigen Huis en de Autoriteit Consument en Markt: ,,In 2014 heeft de ACM al een document uitgebracht waarin staat welke informatie de energieklant hoort te krijgen, maar het is bekend dat de rekeningen nog onduidelijk zijn”, aldus Saskia Bierling van de ACM. ,,De meeste vragen die we hier binnenkrijgen over energie gaan over de nota: consumenten vinden het onduidelijk welke posten worden opgevoerd of wat ze inhouden.”

Energieleveranciers Nuon, Essent en NLE laten weten een duidelijke nota heel belangrijk te vinden. ,,Het is een van onze speerpunten.” Wat betref de nota’s, volgensde NLE kloppen die altijd, ,,tenzij de consument foute meterstanden doorgeeft of helemaal niet. In dat laatste geval moeten we het verbruik gaan schatten en dat is lastiger.” Nuon maakt bovendien een filmpje over hoe de jaarrrekening moet worden gelezen.

Gaslicht.com, de ACM en VEH roepen consumenten op hun energienota alsnog goed te controleren en bij twijfel uitleg te vragen bij de leverancier. Woldring: „Wie bijvoorbeeld meer heeft opgewekt dan verbruikt, moet de juiste terugleververgoeding krijgen en niet per ongeluk energiebelasting of opslag duurzame energie betalen”, aldus Woldring. ,,Bovendien heeft zowel de consument als de leverancier er baat bij dat de rekening goed wordt nagekeken.”

Bron: Telegraaf

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over

Greenchoice is trots: Alleen nog groene stroom uit Nederland!

Woensdag 22 juni 2016 08:02

Greenchoice inkoper Roel Hopmans is er vrij duidelijk over: “Kijk, wij hebben een bijzondere positie. Greenchoice is groot en écht groen. En we presteren een paar buitengewone dingen waar...

Lees meer

Al 10 jaar dezelfde zorgverzekeraar? Dan betaal je waarschijnlijk te veel

Maandag 20 juni 2016 08:59

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onderzoek uitgevoerd naar consumentenkeuzes op de zorgverzekeringsmarkt. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten zich niet genoeg verdiepen in hun zorg...

Lees meer

ACM beboet Lycamobile voor roamingkosten

Donderdag 16 juni 2016 12:51

Klanten van telefonieaanbieder Lycamobile hebben te veel betaald voor het gebruik van hun mobieltje in het buitenland. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de provider, die gebruikmaakt van...

Lees meer

Minder fraude ontdekt door zorgverzekeraars

Woensdag 15 juni 2016 08:37

Zorgverzekeraars hebben vorig jaar voor 505 miljoen euro aan onterechte zorgdeclaraties geconstateerd. In 2 procent van alle onterechte declaraties ging het om fraude, de rest is een vergissing. In...

Lees meer