Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Glasvezel, kabel of ADSL? Glasvezel geeft minder storingen, ADSL goedkoper

Dinsdag 07 juli 2015 12:20Margot Boesveld

 

Gebruikers van glasvezel hebben minder vaak last van internetstoringen dan kabelabonnees en de meeste adsl-gebruikers. Dat blijkt uit de Providermonitor, een panel van meer dan 10.000 internetgebruikers die hun storingen en ervaringen regelmatig delen met de Consumentenbond. Alle onderzochte glasvezelproviders scoren volgens het panel ruim voldoende of goed.

Hoeveelheid storingen

Tussen november 2014 en april 2015 had gemiddeld 8% van de glasvezelabonnees één of meerdere storingen per maand. De minste haperingen hadden glasvezelklanten van Ons-BrabantNet/OnsNet/Edutel (5%). Bij kabelabonnees was het storingspercentage gemiddeld 14%, bij de adsl-providers liep het sterk uiteen per provider: van 5% (Solcon) tot 19% (Online.nl). XS4All heeft al jarenlang trouwe én tevreden klanten.

 

Ook over glasvezel van XS4ALL zijn de klanten het meest tevreden over de internetkwaliteit, zij geven daarvoor een 8,7. Wat opvalt is dat klanten van àlle providers lage cijfers geven voor het oplossen van problemen, gemiddeld een 6,3. (Bron: Digitaalgids, Consumentenbond)

Online.nl heeft de meeste storingen

Provider Online.nl is al een jaar lang de hekkensluiter in de Providermonitor. Klanten van Online.nl melden maandelijks de meeste storingen (19%) én geven het laagste cijfer voor het oplossen van klachten (5,7). Het regent de laatste maanden klachten over Online.nl. De Consumentenbond sprak de provider hier meerdere malen op aan en plaatste een spandoek voor het bedrijf.

Heeft u wel glasvezel nodig? 

Glasvezel is sneller en heeft minder storingen, maar het is ook vaak duurder. Deze prijs komt langzamerhand wel dichter bij andere netwerk abonnementen (ADSL en Kabel) te liggen. Via de postcodecheck van Vereniging de Vastelastenbond krijgt u een goede indicatie van de haalbare snelheid op uw adres. Gebruikt u alleen internet om uw e-mail te lezen en kijkt u af en toe uitzendinggemist? Vaak volstaat een ADSL of Kabel abonnement dan ook. Weeg uw opties goed af. 

Tips: Updragen kan wél, downgraden niet

Als tip geven we onze leden mee om te beginnen met een lage snelheid. Downgraden kan namelijk niet. Heeft u geen snelle verbinding van 200Mb nodig? Betaal daar dan ook niet voor! Gedurende het jaar kunt u namelijk de snelheid van uw internet abonnement nog upgraden bij uw provider (bijvoorbeeld van 40 Mb naar 120 Mb). Zo heeft u niet direct hogere maandlasten. Vaak geven providers nieuwe klanten een extra korting bij een abonnement van 12 maanden. Weet u niet zeker of de verbinding/ abonnement volstaat? Vraag dan aan uw provider of u af kunt zien van de korting en een maandelijks opzegbaar abonnement kan krijgen. Mocht de verbinding toch tegenvallen, dan kunt u tussentijds gewoon overstappen naar een anderen (snellere) provider en heeft u geen dubbele kosten. 

Beperkte keuze

Veel huishoudens in Nederland zijn (nog) niet aangesloten op glasvezel. Nog niet op alle adressen in Nederland is glasvezel te krijgen. Men is anno 2015 nog veel nieuwe glasvezel netwerken aan het aanleggen in Nederland. Zeker in buiten gebieden heeft men op dit moment nog een beperkte keuze aan internet providers. Zo zijn er veel buurt initiatieven voor het aanleggen van een glasvezel netwerk in deze regio's.

 

Bron: Consumentenbond,  Digitaalgids van juli/augustus 2015.

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over

Onvoldoende inkomen? Geen 'gratis' toestel meer.

Vrijdag 03 juli 2015 12:10

NOS - Telecomproviders moeten klanten geen 'gratis' toestel in combinatie met abonnement meer geven als ze onvoldoende inkomen hebben, vindt minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem. ...

Lees meer

Hittegolf kost Nederlander geld

Woensdag 01 juli 2015 12:10

Let op: Dit is een bericht uit 2015. Berekeningen van kosten en verbruik kunnen afwijken als u dit bericht later leest. Energieprijzen veranderen en veel apparaten worden energiezuiniger. Vastelast...

Lees meer

1 juli 2015: Een belangrijke financiële dag

Dinsdag 30 juni 2015 16:14

Net als Prinsjesdag op de derde dinsdag van september, is 1 juli ook een belangrijke dag voor de financiële situatie van de consument. Op 1 juli veranderen enkele wetten en regels die gevolgen he...

Lees meer

AANBOD OP MAAT: Vanaf 1 juli verplicht in de energiemarkt

Vrijdag 26 juni 2015 12:50

Vanaf 1 juli geldt in de energiemarkt het nieuwe protocol: Aanbod op Maat. Het Aanbod op Maat  is verplicht gesteld door ACM (Autoriteit Consument & Markt) en houdt in dat de aanbieder van en...

Lees meer