Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

GSM-nota’s soms tot wel 30% duurder

Dinsdag 30 mei 2006 09:00Margot Boesveld

 

Sinds Telfort bijna een maand geleden de overstap maakte, werken nu bijna alle telecomaanbieders met het zogenaamde ‘first minute charging’ systeem. Dit houdt in dat je bij een mobiel telefoongesprek niet langer per seconde betaalt, zoals dat tot voor kort het geval was.Bij elk gesprek wordt nu standaard de eerste minuut berekend. Dat houdt dus in dat als u een gesprek voert van vijf seconden “Ik bel je zo even terug schat”, toch een volle minuut moet betalen.Ben Woldring van bellen.com is het met ons eens dat dit een slechte ontwikkeling is. “Het is altijd in het nadeel van de consument omdat je meer betaalt dan je feitelijk belt”.

De telecomaanbieders zijn van mening dat deze ontwikkeling over het algemeen in het voordeel is van de consument. Een gesprek duurt in de regel langer dan een minuut en dus heeft de consument geen financieel nadeel. Een voorbeeldrekening maakt duidelijk hoe het werkt. Wij gaan uit van iemand met een belbundel van honderd minuten. Deze belbundel kost 15 euro per maand. We berekenden honderd gesprekken van verschillende lengte, en keken hoe snel we door onze belbundel waren. Buiten de belbundel rekenden we een tarief van 0,25 cent per minuut (de meeste aanbieders rekenen 0,22 cent per minuut exclusief BTW). Wat blijkt: Als gevolg van de first minute charging, is de belbundel sneller op. En aangezien gesprekken die je voert buiten je bundel duurder zijn dan binnen je bundel, word je dus eigenlijk dubbel benadeeld.Onze uitkomst: Een abonnement waarbij de eerste minuut standaard wordt berekend, is voor de consument in dit geval 27% duurder dan een abonnement waarbij per seconde wordt berekend.Afrekenen per seconde is dus altijd voordeliger, tenzij een aanbieder opeens starttarieven invoert, zoals bijvoorbeeld Orange dat doet.

Ons advies: bedenk, als u een nieuw abonnement kiest of uw abonnement verlengt, dat uw rekening fors hoger kan uitpakken. Dan gelden immers waarschijnlijk de nieuwe tarieven. Dus blijf zitten waar u zit, en als u overstapt, kan het voordeliger zijn om voor een grotere belbundel te kiezen.Bron: Vara Kassa

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

CJR

PAS OP voor KPN Mobile.
Dit is een waarschuwing voor iedereen die overstapt van een andere provider en stom genoeg naar KPN mobile zou gaan. In juli 05 op een aanbieding ingegaan voor Sony tel+abo. Duurde maanden. Moest contractsovername formulier tekenen en daar gaat het mis. DRIE !! verschillende 0800 nummers gekregen en naar Primafoon winkel gestuurd, van kastje naar muur en terug. Resultaat: geen telefoon, geen simkaart, klantendienst niet ontvankelijk maar wel elke maand een rekening van 26 euro. Inmiddels opgelopen tot dik 800 euro voor een abo dat niet eens gebruikt is. En nu maar dreigen met rechtsmaatregelen. SCHANDE KPN MOBILE

Dinsdag 11 juli 2006 15:49

Plaats een reactie

Lees meer over