Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Korting? Zeven trucs waar we telkens intrappen

Vrijdag 27 juli 2012 15:02Margot Boesveld

 

De uitverkoop is in volle gang, prijs- en kortingsacties alom. Toch laten consumenten zich keer op keer eenvoudig misleiden. Zeven trucs waar je beducht op moet zijn.

Shoppen en goochelen met prijzen. Marketingexperts weten maar al te goed hoe gevoelig consumenten zijn voor psychologische foefjes die producten goedkoper, of aantrekkelijker doen ogen. Wie even niet meerekent, is zo ingepakt.

Bekend fenomeen is dat consumenten bij kleinere aankopen gevoeliger zijn voor absolute bedragen dan bij grote. Een spijkerbroek die van 80 euro naar 60 euro is afgeprijsd, oogt aantrekkelijker dan een fiets die voor 540 euro in plaats van 560 euro wordt aangeboden. Toch is het absolute bedrag dat je kunt besparen hetzelfde.

Maar er zijn nog veel meer manieren waarop winkels en supermarkten consumenten in verwarring kunnen brengen. Zoals spelen met de grote van de verpakking.

De Amerikaanse site The Atlantic maakte een overzicht van misleidingen waar consumenten gevoelig voor zijn. Dit zijn zeven veel gebruikte trucs.

1) Meer gratis, of minder duur

Een terrasaanbieding: 33 procent méér koffie, of 33 procent korting op een standaardkopje. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste consumenten deze twee opties als gelijkwaardig beschouwen.

Maar let op: stel 100ml koffie kost normaal 1 euro. Bij de eerste aanbieding krijg je 133ml voor 1 euro, ofwel 1,33 ml per cent. In het tweede geval kost 100ml met korting 0,67 euro. Dat is 1,49ml per cent.

De kortingsactie levert in dit geval meer waarde op, maar wordt niet méér gekozen. De reden: consumenten vinden méér gratis doorgaans aantrekkelijker dan hetzelfde voor minder. Daar maken verkopers handig gebruik van.

2) Relatief goedkoop

Ook een instinker. Een winkel zet een paar merkschoenen voor een 'reguliere prijs' van 900 euro in het schap. Oef, wel erg duur. Dan in de buurt veel 'goedkoper' paar van 200 euro. Nou, dat valt dan weer mee. Het tweede paar kan echter in verhouding tot de kwaliteit nog altijd veel te hoog geprijsd zijn.

Doordat de shopper echter is geschrokken van de extreem hoge eerste prijs, ervaart hij de tweede prijs niet meer als hoog.

3) Voorkeur voor het gemiddelde

Winkels kunen het ook anders spelen: als consumenten niet direct met de concurrentie vergelijken, zijn ze gevoelig voor de 'gemiddelde' optie.

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een groep mensen bij de keuze tussen een premium biertje van 2,50 euro en een 'gewoon' biertje van 1,80 euro in meerderheid voor het iets duurdere biertje kiezen. Ze willen niet 'goedkoop' lijken. Op het moment dat er een derde extra goedkoop biertje van 1,50 euro wordt geïntroduceerd, kiest de meerderheid echter voor het biertje van 1,80 euro.

Aanbieders kunnen de prijs sturen door te spelen met de bandbreedte van prijzen in de luxe-versie, de ultra-goedkope versie en de 'gemiddelde' variant. Die laatste heeft meestal toch de voorkeur.

4) Echt koopje

Zo kan het ook. Uit het boek Priceless van William Poundstone. Zet twee identieke producten naast elkaar, bijvoorbeeld twee broodmachines. Plak op de ene een prijskaartje van 450 euro en op de andere eentje van 225 euro. Iedereen zal het tweede product kopen, met de gedachte: goh, dat was een koopje...

5) Garantie, garantie

Consumenten zijn gevoelig voor dingen die te duur lijken, maar aan de andere kant dol op garanties. Je weet maar nooit of het stuk gaat. Daarbij wordt de vuistregel bij verzekeren vaak vergeten: verzeker je niet voor dingen waarvan je de schade contant zou kunnen betalen.

Want, zoals Harvard-econoom, David Cutler stelt: de kans dat iets kapot gaat, moet substantieel groter zijn dan het risico dat je een reparatie of vervanging niet kunt betalen. Bij aankopen tot een paar honderd euro is extra betalen voor een garantie in het gros van de gevallen een vorm van duurkoop.

6) Put de klant uit

Alcohol, maar ook gewone vermoeidheid, zorgt ervoor dat mensen aanbiedingen minder scherp afwegen. Dat is dé reden dat supermarkten snoeprekken en andere leuke dingetjes bij de kassa zetten. Aan het eind van een rondje door de winkel zijn klanten vaak minder scherp en nemen ze het extraatje dat bij de kassa staat, makkelijker mee.

7) Het cijfer 9

Natuurlijk weet iedereen dat het niet uitmaakt of je een zonnebril van 40 euro koopt of eentje van 39,99 euro. Maar daar gaat het niet om. Het cijfer 9 achter de komma staat zo sterk synoniem voor korting, dat het blijft lonen om te spelen met centen.

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over

Meeste Nederlanders niet energiebewust

Zaterdag 27 oktober 2012 18:39

81% van de Nederlanders leeft niet zo energiebewust en 60% weet niet hoeveel ze per maand aan energie kwijt zijn. Men geeft wél aan te willen besparen op energie, maar weet niet precies hoe....

Lees meer

Energiebesparing effectiever dan zonnepanelen

Maandag 19 november 2012 12:59

Energiebesparing in bestaande huizen en kantoren is tien keer zo effectief als zonnepanelen plaatsen. Dat meldt hoogleraar Jan Rotmans in een interview in de Volkskrant. Rotmans voorziet &lsquo...

Lees meer

Combicontracten telefonie, tv en internet steeds populairder

Maandag 19 november 2012 13:02

Nederlanders hebben de afgelopen jaren steeds vaker de keuze gemaakt om meerdere diensten bij één aanbieder onder te brengen, daar bijna negen op de tien (87%) Nederlanders een gecomb...

Lees meer

Zorgpolis vaak raadsel voor consument

Maandag 19 november 2012 13:06

Nederlanders hebben vaak geen flauw benul wat hun zorgverzekering wel en niet vergoedt. De verwarring over het basispakket, eigen risico en aanvullende verzekeringen is groot. Op basis van die gebr...

Lees meer