Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Mondige NRE-klant (2) Buurtprotesten, beschuldigingen en volle brievenrubrieken

Woensdag 21 maart 2007 15:28Margot Boesveld

 

Het gedoe met de voorschotnota's is niet de enige faux pas die NRE maakte in de afgelopen maanden. Het bedrijf meldde begin dit jaar dat de energierekening met 15% zou stijgen, terwijl bedoeld was dat alleen de leveringskosten met dat bedrag zouden stijgen. Overigens spreken klanten over hogere prijsstijgingen.Verder verzuimde het bedrijf om een compensatie van EUR 35 voor een stroomstoring van juli 2006 in de wijk Woensel uit te betalen. Die storing duurde meer dan vier uur, waarmee de klanten wettelijk recht hebben op de compensatie. Begin januari was er nog niets betaald aan de 5.500 gedupeerden. Een klant die daarover contact opnam met NRE kreeg te horen dat de administratie was verhuisd en dat hij maar moest wachten.Ook maakte het energiebedrijf een slechte beurt door de boete van EUR 180.000 die NMA oplegde aan NRE Netwerk. NRE Netwerk bracht te hoge bedragen in rekening voor nieuwe aansluitingen in nieuwbouwwijken. Dat het hier om het netwerkbedrijf gaat, wat sinds de splitsing van het bedrijf geheel los staat van het leveringsbedrijf, zal veel krantenlezende klanten ontgaan.Verder is er gedonder geweest met de bouw van een transformatorhuisje in de stadswijk Meerhoven, wat uitgebreid de pers heeft gehaald. De gigantische hijskraan die nodig was voor de bouw van het station stond op twee meter afstand van net gebouwde woningen en heeft, volgens bewoners, schade aan die woningen veroorzaakt; tot aan de fundering toe. NRE had volgens de gemeente geen vergunning voor de bouw van het huisje.Geen wonder dat ook de protesten tegen het bedrijf groeien. De Eindhovense SP-fractie wilde in februari opheldering over de hogere voorschotnota's. Volgens de partij laadt NRE de verdenking op zich dat het de bedrijfskas over de rug van de afnemers spekt. Volgens de SP is er sprake van enorme rente-opbrengsten. Het fractielid Bernard Gerard denkt dat Eon deze opbrengsten nodig heeft om de overname te financieren, zo zegt hij tegen Energeia. Overigens wordt dit natuurlijk ontkend door Eon, maar Gerard "gelooft er geen fluit van".De SP twijfelt daarom aan de stelling dat het een puinhoop bij het bedrijf is. Mogelijk is de verhoging van de voorschotbedragen een welbewuste strategie. De SP-fractie was als één van de weinige partijen in de Eindhovense raad tegen het besluit van het college om het energiebedrijf aan Eon te verkopen. Overigens had de gemeenteraad formeel gezien niets te zeggen over de verkoop omdat het een privaatrechtelijke beslissing was, zo zegt Gerard.In Eindhoven kwam zelfs een hele straat in actie. Bewoners van de Jonathanstraat stelden een protestbrief op die werd ondertekend door 28 mensen ("iedereen die thuis was"). "We zijn de prijsverhogingen en de slechte communicatie van het bedrijf beu", zo zei initiatiefnemer Ineke de Graaf. In iets meer dan een jaar tijd steeg haar maandelijkse voorschotbedrag van EUR 134 naar EUR 181 per maand. "Dit kan echt zo niet langer. Ik heb het afgelopen jaar allerlei energiebesparende maatregelen genomen. Daarnaast is de winter extra zacht. Dan bestaat het toch niet dat de prijzen elke keer met tientallen euro's per maand stijgen."Ook zijn er klachten over de onbegrijpelijkheid van de rekening. Er staan toeslagen op de nota, zoals de 'toeslag hoofdbeveiliging', waar een normaal mens niets van begrijpt, zo stelt De Graaf. En die hoofdbeveiliging kost die klant wel EUR 60 tot EUR 80 per jaar. Een brievenschrijver spreekt over "een zeer warrige en moeilijk te begrijpen jaarafrekening met een onverwachte en zeer verrassende verhoging van het jaarbedrag". De brievenrubriek van het Eindhovens Dagblad is de afgelopen maanden volgestroomd met klachten over NRE.Die reacties van mensen zijn natuurlijk niet van de lucht. Columnist Jos Kessels heeft het over de "lokale energie-uitzuiger NRE". Naar aanleiding van de aanpassing van de voorschotbedragen zegt hij: "Intussen word je als gebruiker nog gewoon financieel gefileerd door de energie-maffia, alleen zullen de maandelijkse bidprentjes wat vriendelijker worden". Veel brieven zijn gematigder van toon, maar nog steeds erg kritisch. "Nadat er vorig jaar een storm van protest heeft gewoed, gaat de NRE opnieuw met een gedwongen 'emissie' miljoenen ophalen bij zijn afnemers", zo schrijft iemand over het voortduren van de problemen met de hoge voorschotnota's.Ook op het bericht over de te hoge aansluittarieven kwamen veel reacties. Die kwamen er op neer dat de klant uiteindelijk opdraait voor de boete. "Willens en wetens heeft NRE Netwerk de regels aan haar laars gelapt en nieuwe klanten het vel over de oren getrokken. Maar wie betaalt die boete? Je zou zeggen NRE-directeur Paul Dijkstra, want die is verantwoordelijk. Ocharm, die kan dat toch nooit opbrengen met zijn armzalige jaarwedde. Dus zullen de tarieven binnenkort wel weer omhoog gaan? Het recht heeft zijn loop gehad en de onschuldige burger betaalt de rekening", zo schrijft Frank Hoedemakers.Copyright©, Energeia, 2007

Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over