Ombudsman waarschuwt voor energiecolporteurs
Dinsdag 20 december 2005 11:02:34

Stichting De Ombudsman waarschuwt consumenten vandaag voor colporteurs die energiecontracten willen verkopen. De juridische organisatie vindt het colporteren met energiecontracten "uit den boze". De Ombudsman raadt mensen af om op deze manier hun energie te regelen: "Een dergelijke beslissing moet in alle rust worden genomen".

"Consumenten gaan een langlopende verplichting aan waar duizenden euro's mee gemoeid kunnen zijn", stelt De Ombudsman. Consumenten krijgen het advies om aan buren, vrienden of familie naar ervaringen met energiebedrijven te vragen, folders te lezen, op Internet te kijken en vergelijkingssites te bezoeken.

Aanleiding voor de waarschuwing is een reeks klachten die bij de Stichting is binnengekomen over de verkoopmethodes van de Nederlandse Energie Maatschappij (Nemij).

De Ombudsman wijst erop dat er mogelijkheden zijn om van een contract met Nemij af te komen. In de Colportagewet is opgenomen dat iemand die aan de deur iets koopt, binnen acht dagen van de koop af kan. Die bedenktijd gaat echter pas in zodra de verkoper het colportagecontract heeft ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, en Nemij heeft dat bij veel contracten niet gedaan. Het energiebedrijf heeft laten weten dat nieuwe colportagecontracten wel worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, aldus De Ombudsman.

Mensen die zich gedupeerd voelen door Nemij, kunnen bij De Ombudsman telefonisch advies krijgen. Ook heeft de organisatie voor donateurs een stappenplan en voorbeeldbrieven gemaakt. Daarin staat hoe het contract bij de Nemij kan worden opgezegd. De Ombudsman heeft de energieleverancier uit Rotterdam dringend verzocht om zijn werkwijze te wijzigen.

Nadat o.a. de Nederlandse Energiemaatschappij in verschillende televisieprogramma’s is geweest waarschuwt nu ook de Ombudsman voor deur aan deur verkoop. De tips die de ombudsman geeft zijn goed. Waarom aan de deur beslissen? Kijk eerst op internet of het een betrouwbare leverancier is en of de aanbieding zo goed is als men stelt. Het gaat vaak om duizenden euro’s (gas en elektriciteit voor meerdere jaren). Je koopt toch ook geen dure tv aan de deur. Je wil toch vergelijken met andere modellen om uiteindelijk te bepalen of het de beste keus is of niet.

Margot Boesveld
Vrolijk en een tikkeltje eigenwijs. Sinds 2013 werkzaam bij de Vastelastenbond als marketing coördinator. Expert op het gebied van alles wat er in de vaste lastenwereld gebeurt.
Wil jij altijd op de hoogte zijn van de blogs van de Vastelastenbond?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

T.W.wolters reageerde op Woensdag 04 april 2007 19:19:13

Wij hebben gisteren telefonisch contact gehad met de NEmij.zijn er volgens mij een beetje ingetuind.Kan ik dit nog terugdraaien?
Hebben nog geen brief ontvangen.Er zou een geluidsopname van zijn en mijn man heeft hierop gezegd dat hij pas gebruik wilde maken van de energielevering als hij ermee akkoord ging.

Suna Erben reageerde op Vrijdag 29 december 2006 11:41:04

Hoe kunnen we ons afmelden bij de nederlandse energie maatschappij??
We willen ons zo snel mogelijk afmelden maar we kunnen het niet...
Er staat niks over het afmelden in de site www.nlenergie.nl
Wilt u zo snel mogelijk reageren op mijn vraag a.u.b????? Alvast bedankt
Bekijk ook
Klachtenlijn voor overstappers zorgverzekering
Patiënten en consumentenorganisatie NPCF heeft een meldpunt geopend voor mensen die problemen ondervinden bij het overstappen naar een andere zorgverzekeraar. De NPCF wil met de lijn controleren ...
‘Gasvoorziening onder druk’
Het gasnetwerk dreigt tijdens de winter overbelast te raken. Nederlanders kunnen er niet van uitgaan dat hun centrale verwarming altijd genoeg gas krijgt. Dat blijkt uit onderzoek van het Energie Onde...
Consument worstelt met te veel keuzemogelijkheden
Een van de bestaansreden van de Vastelastenbond is om namens de consument een keuze te maken. Vaste lasten zijn praktisch voor iedereen hetzelfde. Stroom is stroom, gas is gas en een belminuut is een ...

Populair

Word gratis lid van de Vastelastenbond
Als lid van de Vastelastenbond begin je meteen met profiteren:
  • Gratis WOZ-waarde check
  • Advies over al je energievragen
  • Energiefeitjes & bespaartips in je mailbox
  • Jaarlijks adviesgesprek over je vaste lasten

Lees hoe we anderen hebben geholpen

10
Gewoon perfect ontzorgt.
Een uitstekende klantenservice. Op, voor mij serieuze, vragen krijg ik vlot en duidelijk antwoord.
9
Keurig geregeld
Alles keurig op tijd geregeld.
10
Geen omkijken naar
Alles prima en automatisch geregeld.
30-10-2019 Nico, Woerden
21-10-2019 Jan, Cuijk
21-10-2019 Jaap, Schiedam