“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Ombudsman waarschuwt voor energiecolporteurs

Dinsdag 20 december 2005 11:02Margot Boesveld

 

Stichting De Ombudsman waarschuwt consumenten vandaag voor colporteurs die energiecontracten willen verkopen. De juridische organisatie vindt het colporteren met energiecontracten "uit den boze". De Ombudsman raadt mensen af om op deze manier hun energie te regelen: "Een dergelijke beslissing moet in alle rust worden genomen".

"Consumenten gaan een langlopende verplichting aan waar duizenden euro's mee gemoeid kunnen zijn", stelt De Ombudsman. Consumenten krijgen het advies om aan buren, vrienden of familie naar ervaringen met energiebedrijven te vragen, folders te lezen, op Internet te kijken en vergelijkingssites te bezoeken.

Aanleiding voor de waarschuwing is een reeks klachten die bij de Stichting is binnengekomen over de verkoopmethodes van de Nederlandse Energie Maatschappij (Nemij).

De Ombudsman wijst erop dat er mogelijkheden zijn om van een contract met Nemij af te komen. In de Colportagewet is opgenomen dat iemand die aan de deur iets koopt, binnen acht dagen van de koop af kan. Die bedenktijd gaat echter pas in zodra de verkoper het colportagecontract heeft ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, en Nemij heeft dat bij veel contracten niet gedaan. Het energiebedrijf heeft laten weten dat nieuwe colportagecontracten wel worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, aldus De Ombudsman.

Mensen die zich gedupeerd voelen door Nemij, kunnen bij De Ombudsman telefonisch advies krijgen. Ook heeft de organisatie voor donateurs een stappenplan en voorbeeldbrieven gemaakt. Daarin staat hoe het contract bij de Nemij kan worden opgezegd. De Ombudsman heeft de energieleverancier uit Rotterdam dringend verzocht om zijn werkwijze te wijzigen.

Nadat o.a. de Nederlandse Energiemaatschappij in verschillende televisieprogramma’s is geweest waarschuwt nu ook de Ombudsman voor deur aan deur verkoop. De tips die de ombudsman geeft zijn goed. Waarom aan de deur beslissen? Kijk eerst op internet of het een betrouwbare leverancier is en of de aanbieding zo goed is als men stelt. Het gaat vaak om duizenden euro’s (gas en elektriciteit voor meerdere jaren). Je koopt toch ook geen dure tv aan de deur. Je wil toch vergelijken met andere modellen om uiteindelijk te bepalen of het de beste keus is of niet.

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurd in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

T.W.wolters

Wij hebben gisteren telefonisch contact gehad met de NEmij.zijn er volgens mij een beetje ingetuind.Kan ik dit nog terugdraaien?
Hebben nog geen brief ontvangen.Er zou een geluidsopname van zijn en mijn man heeft hierop gezegd dat hij pas gebruik wilde maken van de energielevering als hij ermee akkoord ging.

Woensdag 04 april 2007 19:19

Suna Erben

Hoe kunnen we ons afmelden bij de nederlandse energie maatschappij??
We willen ons zo snel mogelijk afmelden maar we kunnen het niet...
Er staat niks over het afmelden in de site www.nlenergie.nl
Wilt u zo snel mogelijk reageren op mijn vraag a.u.b????? Alvast bedankt

Vrijdag 29 december 2006 11:41

Plaats een reactie

Lees meer over

Klachtenlijn voor overstappers zorgverzekering

Dinsdag 20 december 2005 11:15

Patiënten en consumentenorganisatie NPCF heeft een meldpunt geopend voor mensen die problemen ondervinden bij het overstappen naar een andere zorgverzekeraar. De NPCF wil met de lijn controleren ...

Lees meer

‘Gasvoorziening onder druk’

Woensdag 21 december 2005 09:00

Het gasnetwerk dreigt tijdens de winter overbelast te raken. Nederlanders kunnen er niet van uitgaan dat hun centrale verwarming altijd genoeg gas krijgt. Dat blijkt uit onderzoek van het Energie Onde...

Lees meer

Consument worstelt met te veel keuzemogelijkheden

Vrijdag 30 december 2005 16:49

Een van de bestaansreden van de Vastelastenbond is om namens de consument een keuze te maken. Vaste lasten zijn praktisch voor iedereen hetzelfde. Stroom is stroom, gas is gas en een belminuut is een ...

Lees meer

Gelukkig 2006

Zaterdag 31 december 2005 12:00

Wij wensen iedereen een fijne jaarwisseling en een gelukkig 2006. Team Vastelastenbond

Lees meer
Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies