Let op! Klantenservice beperkt bereikbaar Aangepaste openingstijden van 9 tot 12 uur.
Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Bespaar op al je
vaste lasten

Bespaar € 200,- op je Energierekening

Met de Vastelastenbond bespaar je op alle vaste lasten 

Gemiddelde besparing op al je vaste lasten

€1.000,- p.j

Meer informatie

Vaak foutieve informatie van providers over internetsnelheid

Dinsdag 11 november 2014 14:19Margot Boesveld

 

Providers informeren consumenten nog steeds niet vooraf over de reële internetsnelheid die zij op hun huisadres kunnen verwachten, dit blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. Online, Tele2 en XS4all zeggen hier vooraf niets over. KPN, Solcon, Stipte en Telfort zeggen tijdens het bestelproces wel iets over de internetsnelheid, maar alleen KPN en Telfort leggen dit ook vast in het contract. De kabelaanbieders Ziggo en UPC communiceren wel allemaal over de snelheid, vooraf én in het contract.

In mei 2013 constateerde de Consumentenbond ook al dat de meeste providers onduidelijk zijn over de snelheid van vast internet. Bij dsl is dit extra relevant omdat de internetsnelheid afneemt naarmate de afstand tot de wijkcentrale groter wordt. Dsl-providers communiceren vaak een 'tot' snelheid in plaats van een reële snelheid. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Helaas is er te weinig verbeterd in een jaar en daarom starten wij de actie 'eerlijk over snelheden. De consumentenbond wil dat providers vooraf duidelijk communiceren wat de reële snelheid is die consumenten kunnen verwachten en dat providers die reële snelheid ook in het contract zetten.' Geen enkele provider zet in het contract dat consumenten rechten kunnen ontlenen aan de beloofde snelheid en ook dat moet veranderen.

‘U kan geen rechten ontlenen aan de ingeschatte snelheid’

De Consumentenbond bekeek voor de Digitaalgids van november/december 2014 hoe de 11 grootste internetproviders op hun website en in hun voorwaarden communiceren over internetsnelheid en of consumenten zich daar op kunnen beroepen. Een overzicht hiervan staat op de website van de consumentenbond. Daar wordt ook stap voor stap beschreven wat consumenten kunnen doen als hun internetsnelheid structureel lager is dan is toegezegd en hoe consumenten een klacht kunnen indienen bij hun provider.

1.       Meet de reële snelheid op www.speedtest.net

2.       Kijk naar de beloofde snelheid van uw provider

3.       Vraag bij uw provider het ‘doormeten van de lijn aan’

4.       Dien een klacht in bij uw provider via klachtenkompas.nl

5.       Laat het contract ontbinden

6.       Ga naar de geschillencommissie

Wijkt de snelheid die u geleverd krijgt heel erg af van wat u beloofd is? Onderstaand het coulancebeleid van de providers. 

Coulance snelheid providers

Via de internetvergelijker van de Vastelastenbond kan u vooraf wel zien wat de verwachte snelheid op uw adres is, zodat u vooraf wel op de hoogte bent van de mogelijkheden. U kan dan een weloverwogen keuze maken voor een nieuwe provider. Daarnaast ontvangt u ook nog eens € 20,- extra korting.

 

 

Bron artikel: Consumentenbond 

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

TDM

Ook hier in Klarenbeek zei KPN 40 MB maar de werkelijke snelheid ligt tussen de 12MB en 18 MB.

Maandag 01 december 2014 08:27

Plaats een reactie

Lees meer over

Tandarts tarieven omlaag

Maandag 10 november 2014 18:35

Een bezoek aan de tandarts of de orthodontist wordt in 2015 goedkoper. De tarieven in de mondzorg gaan naar beneden, in het bijzonder die van implantologie. De tariefaanpassing is gebaseerd op een ...

Lees meer

Wat te doen met uw poen? Alle mogelijkheden op een rij

Woensdag 22 oktober 2014 15:59

De rente is laag, maar een spaarrekening levert altijd nog meer op dan sparen in een oude sok. Wat kunt u nog meer doen met uw geld? Vereniging de Vastelastenbond zet de mogelijkheden voor u op e...

Lees meer

Tarieven deurwaarder te hoog

Dinsdag 21 oktober 2014 12:20

Mensen die te maken krijgen met de deurwaarder betalen vaak veel te hoge tarieven. De kosten die de deurwaarder maakt, zijn in werkelijkheid veel lager. Grote schuldeisers zijn de lachende derde. E...

Lees meer

10 tips: Wapen u tegen internetcriminelen en internet veilig!

Dinsdag 21 oktober 2014 10:10

Dagelijks worden mensen bestolen via internet. Onlangs kwam nog in het nieuws dat er uit naam van Post.NL en Ziggo emails worden verzonden om gegevens van consumenten te achterhalen. Het is belangrijk...

Lees meer