Je energierekening verlagen tijdens de crisis?
Zet bespaarexperts aan het werk

Altijd het beste aanbod

De energiecrisis zorgt naast torenhoge energierekeningen ook voor onrust en onzekerheid. Energiebedrijven verhogen steeds vaker hun tarieven en de oorlog in de Oekraïne schept nog meer onduidelijkheid. De Vastelastenbond helpt je in deze chaotische tijden door voor jou de meest voordelige tarieven te selecteren en je over te zetten naar het meest gunstige contract. Zo kom jij deze energiecrisis door. Onze ervaren bespaarexperts monitoren dagelijks de energiemarkt en springen direct in op interessante aanbiedingen en de laagste tarieven. Jij hoeft je hier niet meer druk om te maken en weet dat je contract in goede handen is.

  • We monitoren de energiemarkt voor jou
  • We vergelijken variabele tarieven én jaarcontracten
  • We regelen de overstap voor jou
  • Jij bespaart gemiddeld €360,- per jaar
De Vastelastenbond scant continu alle aanbiedingen

Voor wie is de aanvraag?

Wat is jouw e-mailadres?
Wat is jouw adres?

De Vastelastenbond werd achttien jaar geleden vlak na de liberalisering van de energiemarkt opgericht om consumenten te helpen zoeken naar het beste energiecontract. Naast de zoektocht naar het beste contract regelen we ook de overstap. Onze jarenlange ervaring helpt jou tijdens deze energiecrisis om de beste deals te vinden. We onderzoeken dagelijks de energiemark en handelen altijd in jouw belang. Ons onderzoek gaat verder dan het vergelijken van jaarcontracten. Op het gebied van variabele contracten valt er ook een hoop te besparen omdat er veel prijsverschil is tussen aanbieders. Ondanks de energiecrisis valt er toch wat te besparen op je energiecontract en wij helpen je daarbij.

Wij zoeken én regelen het beste contract voor jou

Altijd het laagst mogelijke maandbedrag

Hoe doen we dat?

  • Jij geeft 1x je wensen op
  • Wij zoeken het goedkoopste aanbod
  • Wij regelen elk jaar de overstap
  • Wij zeggen elk jaar je contract op
  • Altijd het goedkoopste contract
Bereken je voordeel

Meer informatie

“Wat een gedoe dat uitzoeken en vergelijken”

Bovenstaande uitspraak horen wij heel vaak van onze klanten. Dat snappen we heel goed, want het uitpluizen en vergelijken van energiecontracten is een tijdrovend – en vaak saai - proces. Je moet er maar zin in hebben! Het is geen toeval dat veel mensen uit gemak maar bij hun oude leverancier blijven hangen. Jammer want daardoor betalen ze vaak onnodig veel voor hun energiecontract. Het kan ook anders want wanneer je ons voor jou aan het werk zet, weet je dat je niet te veel betaalt voor je energierekening.

  • Wij regelen het uitzoekwerk én de overstap
  • Wij bieden maatwerk en kijken situatiespecifiek
  • We zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar
  • Profiteer van onze achttien jaar ervaring in de energiemarkt

Bereken je voordeel

- Dirk-Jan Wolfert | oprichter Vastelastenbond

Veelgestelde vragen Gewoon Energie

Het maandbedrag dat jullie voorstellen, is lager dan het tarief van Gewoon Energie. + -

Dat kan kloppen. Gewoon Energie kijkt naar het gemiddelde (daadwerkelijke) verbruik van de afgelopen jaren. Dit kan afwijken van het verbruik dat wij in onze berekening gebruiken. Daarnaast hebben wij een eventuele cashback in het termijnbedrag verwerkt terwijl je deze bij Gewoon Energie per 12 maanden krijgt uitgekeerd.  Geen zorgen, je kunt bij Gewoon Energie (in het app of portaal) zelf je termijnbedrag aanpassen als jouw specifieke verbruik anders is dan de afgelopen jaren.
 

Waarom moet ik Energie Vanzelf Geregeld afsluiten als ik het jaarcontract bij Gewoon Energie wil? + -

Dit contract is exclusief voor onze klanten ontwikkeld. Voor € 49,- per jaar nemen wij jouw energiecontract onder onze hoede en regelen we de jaarlijkse overstap naar de goedkoopste energieleverancier voor je. Als er geen vaste contracten zijn, creëren we ze zelf. In dit geval hebben we na marktverkenning en verschillende onderhandelingsrondes een deal gesloten met Gewoon Energie. Door met abonnementsvormen te werken, garanderen we onze onafhankelijkheid en kunnen we het onderste uit de kan halen voor onze klanten. 

 

Welke bedragen betaal je voor het jaarcontract? + -

Voor stroom enkeltarief betaal je € 0,70071 per kWh. Stroom dubbeltarief kost je € 0,76974per kWh (normaal) en € 0,66202 per kWh (dal). Voor een kuub gas betaal je € 2,33. Deze tarieven hanteert Gewoon Energie gedurende een jaar.*

De kans bestaat dat de tarieven na verschijning van de nieuwsbrief kunnen veranderen. Mocht dat zo zijn, laten we dat weten. Er kunnen geen rechten ontleend worden aan de genoemde tarieven. Deze tarieven gelden tot 15 december.

Hoe lang duurt het voordat ik overgezet wordt naar Gewoon Energie? + -

Het duurt een maand voordat je na akkoord wordt overgezet naar Gewoon Energie omdat je met een opzegtermijn van 30 dagen te maken hebt. 

 

Waarom is er nu voor het opstellen van dit jaarcontract gekozen? + -

De verwachting was dat er een rustige periode zou aanbreken waardoor de energietarieven zouden dalen maar dat blijkt niet het geval. Energieleveranciers durven het niet aan om langdurige contracten aan te bieden en kiezen ervoor om vaker tariefwijzigingen door te voeren. Omdat er geen aanbod op de markt is, moeten we het zelf creëren. Een jaarcontract geeft rust en zekerheid. Je weet waar je maandelijks aan toe bent en wordt niet meer verrast door prijsstijgingen waar steeds meer aanbieders van variabele contracten voor kiezen. 

Is Gewoon Energie wel solvabel? + -

Jazeker. Gewoon Energie maakt onderdeel uit van Innova. Dat energiebedrijf kwam minder goed uit de bus in ons  solvabiliteitsonderzoek (jaarcijfers 2019) maar heeft een enorme groei doorgemaakt. Voordat we met Gewoon Energie in zee gingen, hebben we inzage gekregen in de financiën van dit energiebedrijf. Innova Energie maakte in 2021 winst en heeft een positieve solvabiliteit. Door de economische groei die Innova laat zien, hebben we alle vertrouwen in deze onderneming. De transparantie van Gewoon Energie heeft ons ervan overtuigd dat dit een betrouwbare partner is. Als wij er geen vertrouwen in hadden, gingen we niet met deze partij in zee.

 

Ik heb Energie Vanzelf Geregeld. Wat moet ik doen? + -

Niets. Je ontvangt van ons een mail met de switchdatum - of hebt deze al ontvangen - en als je akkoord gaat met ons aanbod hoef jij niets te doen. 

Waarom is er gekozen voor Gewoon Energie? + -

We hebben verschillende partijen gesproken en voorstellen ontvangen, maar Gewoon Energie kwam met het beste aanbod. 

Ik heb Energie Vanzelf Geregeld maar ben nog niet overgezet naar het jaarcontract. Hoe zit dat? + -

Dat is afhankelijk van een aantal factoren. Allereerst worden alle klanten benaderd, maar niet tegelijkertijd. We doen dit groepsgewijs. Ben je nog niet aan de beurt geweest, wacht dan nog even af. De switch is afhankelijk van je contracttype, huidige energieleverancier en energieverbruik. We zijn je niet vergeten en doen ons best om je zo snel mogelijk over te zetten!

Nu de energietarieven zo schommelen, is het dan wel verstandig om een jaarcontract af te sluiten? + -

Absoluut. De prijzen kunnen inderdaad zakken maar die kans is erg klein. De verwachting is dat er op korte termijn geen daling plaatsvindt. Budget Energie voerde recentelijk een gigantische tariefwijziging door en de verwachting is dat andere energieleveranciers snel volgen.

 

Hoe zit het eigenlijk als je zonnepanelen hebt? + -

Wanneer je een variabel contract hebt, zetten we je pas volgend jaar over omdat dit gunstiger is met het salderen. Als je een aflopend vast contract hebt, zetten we je direct over naar het jaarcontract van Gewoon Energie. Als je nog niet hebt vermeld dat je zonnepanelen hebt, laat ons dat dan zo snel mogelijk weten.

Wat zijn de kosten van Gewoon Energie wanneer je zonnepanelen hebt? + -

De tarieven van de teruglevering zijn 100 procent van het kale dal-tarief. Deze informatie is ook terug te vinden in de contractbevestiging.

Voor wie is dit contract bedoeld? + -

Voor iedereen die gebruikmaakt van Energie Vanzelf Geregeld. Mocht je nog geen abonnement op deze dienst hebben, sluit er dan vandaag nog een af. Er is slechts een beperkt aantal contracten beschikbaar dus wees er snel bij. Als dit aanbod op is, gaan we opnieuw op zoek naar gunstige jaarcontracten maar deze kunnen we niet voor dezelfde gunstige prijs aanbieden.

Ik heb geen interesse in dit aanbod. Hoe meld ik mij af? + -

In de mail waarin we de switch aankondigen, zie je onderaan een grote groene button. Als je op die knop klikt, annuleer je de overstap. Als je je niet afmeldt, ontvang je een mail ter bevestiging van de overstap naar Gewoon Energie. Je hebt dan nog veertien dagen bedenktijd. Wil je binnen deze termijn alsnog van de overstap afzien, stuur dan een mailtje naar energiecontract@vastelastenbond.nl.
 

Mijn vraag staat er niet bij. + -

Wanneer je een vraag hebt, kunnen je die uiteraard altijd stellen. We willen je echter vragen om eerst een kijkje op de website te nemen alvorens ons te bellen. Mocht je nog vragen hebben over het jaarcontract beluister dan onze podcast of deze radio-uitzending waar onze directeur Dirk-Jan Wolfert te gast was. Veel vragen worden daarin al beantwoord

Veelgestelde vragen

Wissel ik met de Energie Vanzelf Geregeld elk jaar van energieleverancier? + -

Ja, omdat energieleveranciers hun tarieven na één jaar verhogen, wissel je elk jaar van energieleverancier. Langer klant blijven heeft namelijk geen zin: de verlengingstarieven zijn altijd hoger dan bij een nieuw actiecontract van een andere energieleverancier. Via onze dienst houden wij in de gaten wanneer het voor jou tijd is om over te stappen naar een nieuwe energieleverancier. Wij regelen de overstap, zodat je weer verzekerd bent van lage tarieven.

Krijg ik vooraf een voorstel toegestuurd? + -

Je krijgt, ruim voor je overstap, een voorstel van het beste energiecontract. Zonder tegenbericht gaat het energiecontract in (nadat je huidige energiecontract is afgelopen). Wil je toch geen gebruik maken het contract dat we voor je hebben gekozen? Dan kun je gebruik maken van je wettelijke bedenktijd van 14 dagen. 

Kan ik zelf energieleverancier kiezen? + -

De energiemarkt is nogal grillig. De energiemarkt verandert elke dag. In het kort: Wij kiezen voor jou. We weten gelukkig door onze ervaring het kaf van het koren te scheiden. We melden je alleen aan bij betrouwbare leveranciers. Daarnaast nemen we alle contractvoorwaarden onder de loep genomen. Contracten met onredelijke voorwaarden worden uitgesloten. Je kan je voorkeuren opgeven, dan zullen we daar rekening mee houden. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan voorkeur voor duurzame energie. 

Op de pagina van Energie Vanzelf Geregeld kun je een berekening maken. Je kan hier de energieleverancier zien met het beste aanbod op die dag. Wil je zeker weten dat je deze deal krijgt? Dan is het verstandig om zo snel mogelijk Energie Vanzelf Geregeld te activeren. Doe je dit later? Dan kan het zijn dat een andere energieleverancier in de tussentijd een beter aanbod heeft. Wij kiezen dan een andere leverancier, omdat dit een betere deal voor je is. 

Wat als ik word aangemeld bij een leverancier waar ik geen klant van wil worden? + -

In dat geval heb je 14 dagen de tijd om in overleg met ons het energiecontract te annuleren bij de energieleverancier. Vervolgens zal Energie Vanzelf Geregeld voor jou een nieuw energiecontract selecteren bij een andere energieleverancier met een voordelige energiedeal.

Waarom kost Energie Vanzelf Geregeld geld? + -

Heel simpel; omdat we 100 procent onafhankelijk zijn! We zijn niet afhankelijk van energieleveranciers en werken geheel in dienst van de klant. Wij verdienen ons geld door onze services aan te bieden in een abonnementsvorm. Dit kost je een bepaald bedrag per jaar afhankelijk van welk pakket je hebt. Hiervan betalen we onder andere de ontwikkelingskosten van onze website, onze medewerkers, onze eigen vaste lasten en onze marketing. Ook voeren we marktonderzoek uit en kijken we naar de financiële gezondheid van energieleveranciers en de beschikbare variabele tarieven.

Ik heb zonnepanelen, houden jullie hier rekening mee? + -

Jazeker! Maar geef het wel op tijd door. We houden hier namelijk rekening mee bij het selecteren van het beste energiecontract. Is het nog niet bij ons bekend, stuur ons dan een e-mail om door te geven per wanneer je de zonnepanelen hebt. Het is belangrijk dat wij weten hoeveel stroom je opwekt en hoeveel je verbruikt. Daar wordt het kiezen van de beste energiedeal voor ons alleen maar leuker van. 

Moet ik zelf contact onderhouden met de leverancier? + -

Het is prima om zelf contact te onderhouden met je energieleverancier. Dat begint vaak bij het doorgeven van de meterstanden. Dit kan je het makkelijkste direct bij jouw energieleverancier doen. Vaak krijgt je ook een persoonlijke pagina.

Er is verder veel veranderd in de AVG wetgeving. En daar houden wij ons aan. Wil je je maandbedrag aanpassen of een betalingsregeling treffen dan dien je dit af te stemmen met de energieleverancier die wij voor jou gekozen hebben.

Ik ga over van een vast contract naar een  variabel contract. Wat kan ik nu doen? + -

Ons advies is om het contract van je huidige leverancier af te wachten en dit als uitgangspunt te gebruiken om een vergelijking met andere variabele tarieven te maken. Je moet daarbij goed kijken naar de prijs per kWh en de prijs per kuub.  Het is belangrijk om te weten dat het vergelijken van deze tarieven maatwerk is en niets is zo veranderlijk als de huidige energiemarkt.

Mijn huidige energieleverancier geeft aan geen aanbieding voor mij te hebben en adviseert variabel te blijven. + -

Dat kan. Maar ook de variabele tarieven van verschillende aanbieders met elkaar vergelijken, is de moeite waard. Uit ons onderzoek naar de gastarieven van verschillende aanbieders kwam naar voren dat er grote verschillen waarneembaar zijn. Je kunt veel besparen door te overstappen. Het verschil tussen de goedkoopste en duurste contract is € 0,88 per kuub gas. Op jaarbasis kan dat oplopen tot € 1.500,-! Het uitpluizen van tarieven is maatwerk en vrij complex. De Vastelastenbond helpt je daar graag bij. Als je variabel zit, betaal je geen overstapkosten als je vertrekt bij jouw huidige leverancier. 

Waar komen deze grote verschillen in gasprijzen vandaan? + -

Dat er zulke verschillen zijn, is gek te noemen als je nagaat dat alle energieleveranciers op dezelfde markt inkopen. Echter heeft elke leverancier een ander inkoopbeleid. Dat heeft vooral te maken met het afdekken van bepaalde risico’s. Ze willen niet te veel voorraad inkopen en het risico lopen dat de prijzen dalen. Daarnaast hebben ze ook meer te maken met een debiteurenrisico (dat zijn klanten die niet betalen). Deze analyses worden door elke leverancier anders gemaakt.  Hierdoor zijn de marges die ze op de inkoopprijs ook anders en krijg je verschillende gasprijzen.

Wat is de huidige stand van zaken in de energiemarkt? + -

De energiemarkt verkeert nog steeds in crisis. Wanneer er actiecontracten beschikbaar zijn, zijn deze aanbiedingen slechts korte tijd voorradig en is snel handelen vereist. De Vastelastenbond houdt deze aanbiedingen nauwlettend in de gaten en zet zoveel mogelijk klanten over wanneer er voordeel te behalen is.

Hoe zit het eigenlijk met de variabele tarieven voor elektriciteit? + -

De variabele tarieven van elektra moet je lezen als momentopnames die continu aan verandering onderhevig zijn. Over het algemeen liggen de prijzen voor stroom bij leveranciers wel gelijk. Als je gebruikmaakt van onze service Energie Vanzelf Geregeld zorgen wij ervoor dat we het beste contract voor jouw specifieke situatie regelen. We onderzoeken de polisvoorwaarden voor je en onderzoeken de financiële gezondheid van de energieleverancier. Dat scheelt jou een hoop uitzoekwerk en stress. 

Hoe zit het met de gastoevoer uit Rusland? + -

De oorlog tussen Rusland en Oekraïne heeft de gasmarkt nog verder onder druk gezet. Rusland heeft recentelijk de gastoevoer naar Polen en Bulgarije afgesloten en levert dus veel minder gas. Deze actie heeft grote gevolgen voor Europa. Ongeveer veertig procent van het gas dat in de Europese Unie gebruikt wordt, komt uit Rusland. De afhankelijkheid van Russisch gas is dus groot en de huidige situatie treft heel Europa. Omdat Nederland sterk verbonden is met andere landen, worden wij ook hard geraakt door deze crisis (en de gaslevering). Ondertussen wordt er door het kabinet naar alternatieven gezocht

over de

Meer voordeel.
Meer gemak.
Minder gedoe.

De Vastelastenbond is opgericht om mensen te helpen besparen op hun energierekening. In de loop der jaren is ons dienstenpakket verder uitgebreid en helpen we je ook te besparen op je verzekeringen, hypotheek en tv- en internetabonnement. Daarnaast kunnen we onze klanten ook helpen met woningverduurzaming. Dan moet je aan zonnepanelen en isolatie denken. Jouw belang is ons belang en ons doel is lastenverlaging voor iedereen. Nooit meer last van je vaste lasten!

Heb je nog vragen?

Neem gerust contact op. Onze 20 experts zitten voor je klaar.

Mailinfo@vastelastenbond.nl Phone 040 - 7 200 200

Dit kun je van ons verwachten

Elk jaar de beste deal

Elk jaar onderzoeken we welke energieleverancier het beste bij jou past. We kijken verder dan de beste prijs en verdiepen ons ook in de financiële gezondheid van de aanbieders.

Wij regelen de contracten

Wij sluiten alle contracten voor je af. Je machtigt ons hiervoor, zodat je zelf niet hoeft te doen. Jij hebt meer vrije tijd en onze ervaren bespaarexperts doen het werk voor jou.

Jij weet dat je goed zit

Met 18 jaar ervaring weten we hoe de energiemarkt n elkaar zit. Ook tijdens energiecrisis kunnen we klanten helpen. Door bijvoorbeeld variabele tarieven te vergelijken kan er ook bespaard worden. Deze service bieden andere consumentenorganisaties niet.

Elk jaar een nieuwe leverancier? Is dat niet een heel gedoe?

Nee. Je merkt niets van de jaarlijkse overstap omdat wij dit voor onze rekening nemen. Wij regelen dat achter de schermen. Het enige wat we van je vragen is om onze e-mail te bevestigen zodat wij de rest kunnen regelen. We houden de energiemarkt dagelijks in de gaten en reageren proactief. Wanneer er wat te besparen valt, ben jij de eerste die het hoort – en merkt!

Sinds 2004 helpen wij ruim 150.000 huishoudens

De Vastelastenbond, lief en betrouwbaar

Ik kreeg een melding binnen op m'n computer, dat ik mogelijk teveel betaalde voor allerlei diensten. Maar ik ben niet zo handig op de computer, ook vanwege m'n leeftijd. De Vastelastenbond stuurde graag iemand naar mij toe. Ik vind het persoonlijk contact in ieder geval fijn. Het is fijn om met iemand te praten en je wordt snel geholpen aan de telefoon.

Jane

Lid sinds 2016

Ik ben voortaan snel uitgepraat met andere bedrijven

Ik vind het heerlijk dat ik voortaan snel ben uitgepraat met bedrijven die mij telefonisch benaderen. Dan beginnen ze: herinnert u zich nog dat we eerder over uw energietarieven hebben gesproken? Dan zeg ik: dat kan helemaal niet, want ik zit bij de Vastelastenbond. Daar deinzen ze dan wel van terug.

Pia

Lid sinds 2015

Je kunt ons kennen van