Cookies?

Wij gebruiken cookies.

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruikt de Vastelastenbond cookies. We zetten functionele en analytische cookies in om onze website goed te laten werken.

Privacy en cookiebeleid

Accepteer alle cookies

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | oprichter van de Vastelastenbond

Lees meer over ons

Kies voor de VasteLastenBundel

Bespaar € 360,- op je Energierekening

Jouw vaste lasten onder één dak geregeld.

Eén aanspreekpunt voor je vaste lasten. Regel je energie, verzekeringen en meer via ons.

€119,- p.j

Meer informatie

Alles over de prijs en kosten van elektrische auto

Donderdag 06 mei 2021 11:31Margot Boesveld
Wat is de prijs van elektrische auto en de kosten van elektrisch rijden?

Wat is de prijs van elektrische auto en de kosten van elektrisch rijden?

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Er rijden in Nederland al ruim 288.180 (peildatum 31 maart 2021) elektrische auto’s*  rond. Je leest alles over de kosten van een elektrische auto in dit blog bericht. 

Wat kost een elektrische auto?

Wat kost elektrisch rijden?

Kosten elektrisch rijden berekenen

  • Thuis laden
  • Openbaar laden
  • Snelladen

Nieuwe wetgeving laadpalen 1 juli 2021

Wat kost een elektrische auto?

Een elektrische auto is bij de aanschaf meestal duurder dan een brandstofauto. Dat is ook voor veel mensen een hindernis. De prijs voor een elektrische auto ligt tussen de 40.000 en 90.000 euro. Net als bij auto’s op brandstof zijn er verschillende klassen voor elektrische auto’s. Een ‘instapmodel’ elektrische auto (zoals Volkswagen ID.3. Opel Corsa-e of Peugeot e-208) kost ca. € 40.000 euro. Er zijn ook elektrische auto’s in een hoger segment, zoals de Audi e-tron, Tesla Model S, Volkswagen ID.4.

Gelukkig zal de aanschaf prijs van een elektrische auto de komende jaren dalen. Dat blijkt uit het onderzoekrapport van PWC (maart 2021). De elektrische auto zal rond 2024 goedkoper zijn dan de benzineauto. Tegen die tijd zijn er voldoende tweedehandse elektrische auto’s beschikbaar. Wil je niet wachten dan kun je je verdiepen in het leasen van een elektrische auto.

Wat kost elektrisch rijden?

Elektrisch rijden kost momenteel gemiddeld € 4 per 100 kilometer. Ter vergelijking, een benzineauto die 6 liter per 100 kilometer verbruikt (1 op 16,7) kost bij een literprijs van € 1,67 ongeveer € 10 per 100 kilometer. 

Kosten elektrisch rijden berekenen

Wil je de kosten van het opladen berekenen? Dan moet je het verbruik van de elektrische auto weten, de actieradius en hoeveel je rijdt. Dan weet je hoe vaak je elektrische auto moet opladen en wat het kost.

Wist je dat een gemiddelde elektrische auto 19,5 kWh per 100 kilometer verbruikt?

Rekenvoorbeeld

Kosten per kilometer

Thuis laden

€ 0,045

Openbare laadpaal

€ 0,080

Snelladen

€ 0,117

Gemiddelde energiekosten per km

€ 0,063

Bron: ANWB

Kosten thuis laden

De prijs per kilowattuur (kWh) ligt gemiddeld op € 0,23. Bij 19,5 kWh per 100 kilometer geeft dat een kilometerprijs van iets meer dan € 0,04. Je moet uiteraard wel zelf investeren in een eigen laadpaal, maar die verdien je op termijn terug door de lagere laadkosten. Als je oplaadt met stroom van je eigen zonnepanelen is de stroom gratis.

Een laadpaal thuis kost je ongeveer € 1500 tot € 2000. Dat is inclusief de kosten van het aanpassen van de meterkast (de lader krijgt een eigen groep). Installeer je een laadpaal bij de zaak, dan ligt dit energietarief vaak nog veel lager (gemiddeld zo’n € 0,08). Wie veel kilometers maakt heeft de laadpaal daarmee relatief snel terugverdiend.

Kosten openbare laden

Wanneer je een elektrische auto gaat opladen bij een openbare laadpaal, dan betaal je doorgaans meer per kWh. De aanbieder van de laadpaal moet immers ook voorzien in kosten voor aanleg, onderhoud en wil ook nog wat winst maken. De tarieven liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,20 tot €0,60 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,41 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders. Uitgaande van dezelfde gemiddelde elektrische auto als in bovenstaand voorbeeld geeft dat € 0,08 per kilometer aan energiekosten. Dat is het dubbele van thuisladen. Er zijn bij sommige winkels ook gratis laadpalen. Terwijl je boodschappen doet, kun je daar je elektrische auto laden. Hier zit vaak wel een maximum aantal minuten aan verbonden.

Snelladen

Snelladen is niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode. Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Je bent dan € 0,12 per kilometer aan energiekosten kwijt. Bij sommige aanbieders kun je ook een abonnement afsluiten. Je betaalt dan een vast bedrag per maand en in ruil daarvoor betaal je minder per kWh. Rij je per maand 300 tot 400 kilometer dan haal je de kosten van een abonnement er makkelijk uit. Er zijn ook laadpassen waar je geen abonnement bij hoeft af te sluiten. (MainGau en Shell). Meer infomatie kun je vinden op de website van laadpastop10.nl

ACM pleit voor duidelijke tarieven oplaadpunten

De ACM ontvangt de laatste tijd steeds meer signalen onduidelijke tarieven voor het opladen van elektrische auto’s bij publieke laadpalen. Vanaf 1 juli 2021 komt er een nieuwe wetgeving. Hierin is geregeld dat exploitanten van laadpalen informatie over tarieven moeten vrijgeven. Op de laadpaal moet direct duidelijk zijn wat het tarief is. Je weet dan van tevoren wat het laadtarief is. Ook weet je door de Prijsvergelijkings-apps en navigatie-apps vooraf of dat laadpunt vrij is en hoe snel er geladen kan worden.

Subsidie elektrische auto

Sinds 4 juni 2020 is er een subsidieregeling voor elektrische auto's. Voor een nieuwe elektrische middenklasser kunt u € 4000 subsidie krijgen. Voor een gebruikte auto ('tweedehands') is het bedrag € 2000. De Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) loopt van 1 juli 2020 tot 1 juli 2025. Helaas is de subsidie voor 2021 al op.

Vergoeding energieverbruik elektrisch rijden

Wist je dat je je energieverbruik kunt laten vergoeden door je werkgever? Heb je een leasecontract op de naam van je werkgever, dan kun je de kosten automatisch laten verrekenen via je laadpas en laadpaal. Heb je geen leasecontract, dan geldt de gebruikelijke €0,19 per kilometer. Wil je meer weten, laat je dan goed informeren door je werkgever. Het is namelijk overal anders geregeld.

* registratiecijfers van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Deel dit artikel

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Jong

het grote probleem is en blijft voorlopig de af te leggen afstand. met een fors aantal elektrische auto's is b.v. vanuit Rotterdam de stad Groningen niet in een keer te halen. Op vakantie naar b.v. Duitsland of Frankrijk wordt twee dagen onderweg-zijn. met een hotel overnachting op de heen- en terugreis wordt het dan weer een wat duurdere aangelegenheid.
er wordt niet of nauwelijks aandacht gegeven aan het trekken van een caravan. wij zijn een écht caravan-land. met een elektrische auto kun je het vergeten om naar Spanje of Italie te gaan. daar doe je een kleine week over. laat staan als je de bergen in gaat....

Vrijdag 28 mei 2021 10:49

Albert

Ik weet niet of de wokkelwindmolen er al is voor schuine daken. Wel doen de gemeentes hier moeilijk over. Vergunningsplichtig en overlast voor de beurt terwijl ze minder dan 35db geluid maken. In woonwijken waarschijnlijk geen optie. Voor industriële panden kan het vaak wel.

Donderdag 27 mei 2021 21:50

Scholten

Scholten
Inmiddels 2 elektrische auto's waarvan 1 met de 4000 EUR subsidie.
Een 15:000km en andere 20:000km voornamelijk woon/werk verkeer. Laadpaal thuis hoeft niet, je kan gewoon laden op het gewone stopcontact ( duurt wel iets langer).
Goed plannen dus, je moet ff anders gaan denken. Niet tank leegrijden zoals bij benzine/diesel maar gelijk laden.

Donderdag 27 mei 2021 19:55
Reactie Vastelastenbond:
Donderdag 27 mei 2021 20:20
Wat goed om te lezen. Het vergt inderdaad even ander denkwerk. Heeft u het ook in combinatie met uw eigen zonnepanelen? Ik merk ook veel voordelen. Het rijdt lekker en met al die laadpalen in Nederland zijn langere tochten ook heel makkelijk te plannen.

Inderdaad eigen zonnepanelen, huis zonder gas, zit nog na te denken over een wokkelwindmolen op het dak. Kom nog ongeveer 3000kw per jaar te kort voor 0 op de meter.

Donderdag 27 mei 2021 20:36

Reactie Vastelastenbond:

Donderdag 27 mei 2021 20:44
Wat ontzettend vooruitstrevend! Zijn de wokkelwindmolens inmiddels ook voor schuine daken? En helemaal van het gas af. Chapeau!

Scholten

Inmiddels 2 elektrische auto's waarvan 1 met de 4000 EUR subsidie.
Een 15:000km en andere 20:000km voornamelijk woon/werk verkeer. Laadpaal thuis hoeft niet, je kan gewoon laden op het gewone stopcontact ( duurt wel iets langer).
Goed plannen dus, je moet ff anders gaan denken. Niet tank leegrijden zoals bij benzine/diesel maar gelijk laden.

Donderdag 27 mei 2021 19:55

Reactie Vastelastenbond:

Donderdag 27 mei 2021 20:20
Wat goed om te lezen. Het vergt inderdaad even ander denkwerk. Heeft u het ook in combinatie met uw eigen zonnepanelen? Ik merk ook veel voordelen. Het rijdt lekker en met al die laadpalen in Nederland zijn langere tochten ook heel makkelijk te plannen.

Kempen

Goed verhaal
ik rij al jaren hybride met veel genoegen.Als je veel rijdt dan is vol op stroom voordeliger maar je moet wel kunnen regelen dat je tijdig kunt opladen. In die zin is hybride comfortabeler

Woensdag 19 mei 2021 13:08

Plaats een reactie

Lees meer over Energie

Door de hoge prijzen voor stadswarmte is het aardgasvrij maken van de woning niet aantrekkelijk.

Nederlandse stadwarmte duurste van Europa

Vrijdag 30 april 2021 09:50

Huishoudens die in Nederland van het aardgas gaan en een stadswarmte-aansluiting krijgen, betalen veel meer dan consumenten in andere Europese landen, meldt FD op basis van TNO-onderzoek waarover vrij...

Lees meer
Onbetrouwbare telemarketing bedrijven verkopers energiecontracten bederven het vertrouwen en de energiemarkt

Global Marketing Bridge onder vuur bij Radar

Dinsdag 06 april 2021 08:58

‌ Irritante energiebemiddelaars blijven doorn in het oog. Gisteren werd er in de uitzending van Radar ingegaan op de klachten die binnenstromen over verschillende telemarketing verkopers. O...

Lees meer
Energielabel blijkt voor veel huiseigenaren niet bekend

40 procent van huiseigenaren kent energielabel niet

Donderdag 18 maart 2021 13:35

‌1 op 4 Nederlanders weet energielabel woning niet Ondanks dat het energielabel sinds 2008 verplicht is, weet 40 procent van de Nederlandse huiseigenaren niet welk energielabel hun woning ...

Lees meer
Stroom in Nederland door opwekking uit windparken fors gestegen.

Elektriciteits- productie in 2020 naar recordhoogte

Zaterdag 13 maart 2021 11:15

‌De netto-elektriciteitsproductie hangt sterk samen met de binnenlandse en buitenlandse vraag naar elektriciteit. Het verbruik in Nederland was in 2020 2,2 miljard&nbs...

Lees meer