Wanneer u een nieuwe woning heeft en gaat verhuizen zijn er een aantal basis-stappen die u op het gebied van vaste lasten moet oppakken. 

  1. Energiecontract. U heeft als nieuwe bewoner ca. 14 dagen de tijd om een nieuw energiecontract te sluiten. Hierna leest u precies wat u moet doen. 
  2. Internet, tv en bellen. Het duurt vaak ca. 2 - 4 weken voordat een provider op uw nieuwe adres kan leveren. Wij raden onze leden aan om zo snel mogelijk op het nieuwe adres een internetpakket te kiezen. Via onze postcodecheck, kunt u dat direct online regelen!
  3. Opstal- en inboedelverzekering. Wanneer u een nieuwe woning betrekt heeft u een (nieuwe) opstal- en inboedelverzekering nodig. Ook dit kunt u gemakkelijk via de Vastelastenbond regelen!
  4. Water aanmelden. Het is nodig om u als nieuwe bewoner aan te melden bij het waterschapsbedrijf dat in uw regio actief is. Klik hier om te kijken welk waterbedrijf in uw regio actief is. Vaak kunt u uw aanmelding per e-mail of telefoon doorgeven. Bij sommige bedrijven kan het ook online. 

Dit zijn de vier belangrijkste stappen die u moet ondernemen bij uw verhuizing.
Hieronder volgen de stappen die u moet ondernemen voor uw energiecontract.

1. Energie: controleer uw huidige contract

Of u een nieuwe energieleverancier mag kiezen voor uw nieuwe adres is afhankelijk van uw huidige contract. Als u zich niet houdt aan uw huidige contract riskeert u een boete. Controleer het volgende om zeker te zijn van een soepele overstap:

  • Uw huidige leverancier(s)
  • Heeft u een vast contract?
  • Zo ja, wilt u aan het einde van het contract overstappen om een boete te voorkomen?

Wanneer u een vast contract heeft bent u verplicht dit mee te nemen naar uw nieuwe adres. Wanneer u dit niet wilt, of wanneer uw leverancier u hiervoor kosten in rekening brengt, neem dan telefonisch contact met ons op 040-7200200 om u te laten adviseren.

2. Meld u aan voor energie

Meld u aan op onze website en selecteer de optie energie. Kies voor de situatie: 'Nieuwe woning aanmelden' Vul de datum van de sleuteloverdracht van uw nieuwe woning in.
U krijgt een bevestiging per e-mail zodra u de aanmelding goed heeft afgerond. In de bijlage van deze e-mail vindt u tevens uw overeenkomst voor energie.

3. Zeg uw oude leverancier op

U dient uw huidige contract zelf op te zeggen wanneer u verhuist. U kunt dit tot twee weken voordat u de oude woning verlaat telefonisch doen. U krijgt dan van uw oude leverancier een ‘eindmeterstanden kaart’ opgestuurd. Heeft u stadsverwarming? Lees dan deze tips

4. Uw aanmelding wordt verwerkt

Wij melden u collectief aan bij Energiedirect.nl. of Greenchoice of via de Switch Service bij een andere leverancier met de laagste tarieven. De energieleverancier verwerkt uw gegevens, stuurt u binnen 3 dagen een welkoms e-mail, en geeft de aanmelding door aan de netbeheerder.

5. Start levering en voorschotbedrag

Via Mijn Energie op www.energiedirect.nl kunt u de status van uw aanmelding volgen.
U ontvangt een e-mail zodra Energiedirect.nl start met leveren. Hierin staat het voorstel voor uw voorschotbedrag. U kunt dit bedrag aanpassen via MijnEnergie.

Wanneer het eerste voorschotbedrag wordt geïncasseerd ontvangt u hiervan een e-mail. Dit bericht is eenmailig. U kunt in deze e-mail ervoor kiezen of u deze notificatie aan of uit wilt zetten.

6. Verhuizing

Geef de beginmeterstanden van uw nieuwe woning binnen 2 weken na sleuteloverdracht door aan uw nieuwe energieleverancier. Wanneer u uw oude woning verlaat, geef dan de eindmeterstanden door via de ‘eindmeterstanden kaart’ die u van uw oude leverancier heeft ontvangen. U ontvangt binnen 8 weken de eindnota van uw oude leverancier.

7. Check het voorschotbedrag

Uw voorschot wordt berekend op basis van het verbruik in het verleden op het adres. Dit kan afwijken van uw verbruik. Wilt u zeker zijn van een juist voorschotbedrag? Dan kunt u na 3 maanden nogmaals uw meterstanden doorgeven. Wij berekenen dan direct of uw voorschotbedrag juist is.