Dirk Jan Wolfert

“Wij helpen je graag met je vaste lasten”

Het goed regelen van je vaste lasten levert geld én gemoedsrust op. Toch controleren weinig mensen jaarlijks alle contracten en polissen. Het is moeilijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en motivatie. Dat is zonde!

Dirk-Jan Wolfert | Algemeen directeur Vastelastenbond

Lees meer over ons

Meld je aan voor eengratis adviesgesprek

Bespaar € 200,- op Verzekeringskosten

Heb je vragen over
jouw verzekeringen?

Onze adviseurs helpen je graag en kijken naar de mogelijkheden in een gratis adviesgesprek. Houd je huidige polissen bij de hand en plan een gesprek in op jouw voorkeurstijd.

Meer informatie

De verzekeringswereld wil meer bewustheid rond schademeldingen creëren in 2023

Maandag 02 januari 2023 08:27Frank van de Ven
Volgens verzekeringsadviseur Hakan Tas wordt in 2023 de nadruk gelegd op het creëren van ‘schademeldingsbewustzijn’.

Volgens verzekeringsadviseur Hakan Tas wordt in 2023 de nadruk gelegd op het creëren van ‘schademeldingsbewustzijn’.

Ook de verzekeringsbranche heeft met personeelstekorten te maken en dat betekent dat er maatregelen genomen worden om de werkdruk te verlagen. Door te verduidelijken dat je niet alle schades kunt declareren, hopen verzekeringsmaatschappijen de werkdruk te verlagen en consumenten op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen. Volgens verzekeringsadviseur Hakan Tas wordt in 2023 de nadruk gelegd op het creëren van ‘schademeldingsbewustzijn’.

Wat is ‘schademeldingsbewustzijn’ eigenlijk?

“Met schademeldingsbewustzijn bedoelen verzekeraars dat consumenten niet te veel schades moeten melden. Preventie en het creëren van bewustzijn zijn thema’s die vaak voorbijkomen in nieuwsbrieven van verzekeraars. Deze onderwerpen zijn belangrijk. Veel mensen weten wel dat je niet zomaar alles moet declareren, maar de reden daarachter is minder bekend en dat kan tot onbegrip leiden.”


Wat bedoel je met dat het indienen van declaraties tot onbegrip kan leiden?

“De branche krijgt met vragen als ‘Hoezo moet ik ergens voor betalen als ik er geen gebruik van kan maken’ en ‘Waarom moet ik premie betalen als ik geen schades kan declareren?’ te maken.  Als daar geen goed antwoord op gegeven wordt, kunnen mensen met weinig inzicht in de verzekeringswereld in verzet komen en besluiten om geen verzekeringen meer af te sluiten. Dat is geen goede ontwikkeling."
 

In het nieuwe jaar komen verzekeringsmaatschappijen dus vaker met nieuws?

"Absoluut. In het nieuwe jaar wordt er door verzekeringsmaatschappijen meer aandacht besteed aan het uitleggen van wat je beter wel en niet kunt declareren. Dat is hard nodig want steeds vaker sluiten mensen online een verzekering af en kunnen ze geen gebruikmaken van de expertise van een tussenpersoon.  Als mensen mij bellen, raad ik af om kleine bedragen te declareren. Voor een schademelding van honderd euro ga ik niet aan de slag. Dat is niet goed voor mijn klanten en ik leg graag uit waarom ik dat doe. Je kunt niet alles verzekeren en daarom is het verstandig om zelf aan de slag te gaan.”
 

Wat bedoel je met ‘zelf aan de slag’ gaan?

“Verzekeren is een preventiemaatregel. Je kunt een hoop ellende voorkomen door bepaalde maatregelen te nemen. De plaatsing van een rookmelder is bijvoorbeeld een goede stap en datzelfde geldt voor de aanschaf van een brandblusser. Zorg ervoor dat je regelmatig controleert of deze maatregelen nog werken. Ik durf te wedden dat bijna alle brandblussers die in huishoudens te vinden zijn niet meer goed werken. Focus je daarop en leg niet de nadruk op dure preventiemiddelen zoals de aanschaf van een camerasysteem. Dieven laten zich daar niet of amper door afschrikken.”


Hoe heeft het zover kunnen komen dat deze bewustwordingscampagne wordt ingezet?  

“Door de populariteit van online verzekeringen die zonder tussenpersoon werken en de opmars van onduidelijke  commercials. Intermediairs bedenken die reclames, maar daar gaan grote maatschappijen nu voor liggen. In die tv-reclames wordt bijvoorbeeld uitgelegd hoe gemakkelijk en snel een schade te claimen is. Deze commercials zorgen ervoor dat er een verkeerd beeld bij consumenten ontstaat. Wat die commercials er bijvoorbeeld niet bij vertellen, is dat veel verzekeraars na drie claims in een jaar besluiten die klanten bij een vierde claim niet meer te willen helpen óf om de premie flink te verhogen. Wanneer je online je verzekering hebt geregeld en geen tussenpersoon hebt, word je hier niet voor gewaarschuwd en dat kan grote gevolgen hebben. 


Wat zijn die 'grote gevolgen' voor consumenten dan?

“Wanneer je drie keer een schade indient van laat zeggen drie keer honderd euro dan krijg je een waarschuwing van de verzekeraar. Jouw verzekeraar wil niet dat je het jaar erop opnieuw zo gemakkelijk een kleine claim indient. Wanneer je zo’n waarschuwing ontvangt, is dat foute boel. Wanneer je een vierde keer declareert omdat er echt wat van waarde is gestolen dan krijg je dat wel vergoed, maar dan kan dat wel einde verhaal bij je verzekeraar betekenen. Het kan zijn dat je verzekeraar van je afwil. Je wilt niet weggestuurd worden bij je verzekeraar of ineens een extra hoge premie voor je kiezen krijgen.”


Wanneer je huidige verzekeraar je niet meer wilt, kun je toch zo overstappen?

“Voor die maatschappij tien anderen, zou je denken. Dat is dus niet zo! De komende vijf jaar zul jij namelijk last hebben van je overmatige declareergedrag. Wanneer jij overstapt en verborgen houdt dat je vier keer in een jaar kleine schades gedeclareerd hebt, zien verzekeringsmaatschappijen dat direct. Jouw declaratiegedrag wordt in een register bijgehouden dat inzichtelijk is voor verzekeringsmaatschappijen. Het kan dus zijn dat je de komende vijf jaar nergens welkom bent. Ondertussen zit je nog bij je oude verzekeringsmaatschappij die op basis van jouw declareergedrag de premie flink verhoogd. Omdat geen andere maatschappij jou als klant wil, zit je als het ware gevangen. Pas na vijf jaar kun je mogelijk overstappen. Het is dus ontzettend belangrijk dat je de consequenties kent voordat je dat cameraatje van honderd euro declareert.”


Wat maakt het dat het declareren van kleine bedragen zo gevoelig ligt bij verzekeraars?

“Elke schadebehandeling kost een bepaald aantal manuren. Wanneer je een kleine schade declareert en daar een adviseur opzet, maak je veel kosten voor een verzekeringsmaatschappij. Er is sprake van personeelstekorten dus dit is een gevoelig onderwerp voor verzekeraars. Als verzekeraars een dure adviseur op een schade van honderd euro moeten zetten, kost ze dit veel tijd en geld. Liever zetten ze hun personeel op grotere zaken van tienduizenden euro’s. Liever één man op een zaak van tienduizend euro als tien personen op een zaak van duizend euro. Verzekeraars willen ze efficiënt mogelijk werken en kampen met personeelsgebrek. Zo zit de vork in de steel, maar dat wordt niet gecommuniceerd.”
 

Wat voor tips zou je consumenten willen meegeven?

“De beste en goedkoopste tip die ik je kan geven is om je dure spullen uit het zicht te leggen. Dat is goedkoop verzekeren, want door je laptop uit het zicht te houden breng je dieven niet in de gelegenheid. Draai je deur op slot en koop een goed slot. Dat vertraagt dieven. Voordat een camerasysteem afgaat, zijn inbrekers allang binnen en hebben ze je waardevolle spullen al in hun zak gestopt. Hoe weten ze wat je bezit? Omdat je jouw kostbaarheden open en bloot op tafel hebt gelegd. Het probleem ligt vaak bij de consument zelf.”
Deel dit artikel
Team Vastelastenbond

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er gebeurt in de vaste lasten wereld. En we geven de beste tips om zelf te besparen op jouw vaste lasten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Jij kan de eerste zijn!

Plaats een reactie

Lees meer over Verzekeringen | Afspraak maken

Klimaatveranderingen gaan - naast achteloos weggegooide bananenschillen - zeker een grotere rol spelen in de verzekeringswereld. Dat is zeker iets om rekening mee te houden, stelt verzekeringsadviseur Hakan Tas.

Verzekeren anno 2022: ‘De verzekeringsadviseur van nu is een soort coach’

Dinsdag 27 december 2022 10:16

‌Het jaar 2022 begin met de laatste stuiptrekkingen van de coronacrisis. Vervolgens kregen we met een steeds erg wordende energiecrisis te maken. Het was een bewogen jaar. Ook op verzekeringsgebi...

Lees meer
Directeur Dirk-Jan Wolfert beantwoordt de meest gestelde vragen over verzekeringen voor je.

Dit zijn de zeven meest gestelde vragen over onze verzekeringen

Vrijdag 11 november 2022 10:12

‌Het einde van het jaar nadert en dat betekent dat je weer mag nadenken over een mogelijke overstap van zorgverzekering. Als deze verzekering weer op het netvlies staat, is het verstandig om ook ...

Lees meer
De Vastelastenbond heeft sinds dit jaar een overlijdensrisicoverzekering in het assortiment. Directeur Dirk-Jan Wolfert is er trots op dat hij deze verzekering kan aanbieden

Overlijdensrisicoverzekering bespreekbaar maken, moet doodgewoon worden

Woensdag 21 september 2022 05:15

‌‌Praten over de dood is voor veel mensen een moeilijk onderwerp omdat je niet graag met je eigen sterfelijkheid – of die van je dierbaren – geconfronteerd wilt worden. Toch is h...

Lees meer
In dit blog legt onze verzekeringsadviseur Hakan Tas uit waarom iedere Nederlander een rechtsbijstandverzekering moet afsluiten.

Een rechtsbijstandverzekering kan een hoop ellende besparen

Donderdag 22 september 2022 06:05

‌Verzekeringen zijn voor veel mensen een lastig onderwerp wegens ‘te taai’ en ‘saai’ maar dat geldt niet voor onze verzekeringsadviseur Hakan Tas! Mensen aan de juiste v...

Lees meer