Altijd gunstige tarieven en voorwaarden. Bespaar zelfs met het plafond.

Regel het direct

Altijd het beste Energiecontract

Energie Vanzelf Geregeld

Volledige ontzorging voor je energiecontract. Onze experts regelen voor jou elk jaar de beste tarieven en voorwaarden!

Bespaar honderden euro's en ontvang gratis een Sparky energiemeter (t.w.v. € 29,95).

€5,90 p.m.
(of €59,- p.j.)

Jaaroverzicht 2023 II: Burger genegeerd, terugkeer energiecowboys en fikse bespaarkansen

Woensdag 27 december 2023 14:21Frank van de Ven
In dit blog lees je in sneltreinvaart - en zeer beknopt - terug wat er de afgelopen zes maanden is gebeurd. Vooral op energiegebied is er veel veranderd.

‌Terwijl de oliebollen zich nog een keertje omdraaien en de champagneglazen weer zijn afgestoft, is het tijd voor de laatste terugblik van dit jaar. In dit blog kijken we terug op de laatste 6 maanden van 2023. Vooral op energiegebied gebeurde er veel.

1. Slager keurt voortaan eigen vlees in WOZ-debat (juli)

Dit jaar steeg het aantal bezwaren dat via gemeenten en WOZ-bureaus werd ingediend in gigantisch vergelijking met voorgaande jaren. Die stijging is deels te verklaren door de forse verhoging van de WOZ-waarde, waardoor huishoudens gemiddeld 17 procent ozb betalen.

Gemeenten wijzen de steeds zichtbaar wordende WOZ-adviesbureaus als de veroorzaker van de hoge werkdruk aan. Over het echte probleem wordt volgens directeur Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond niet gesproken: “Het echte probleem is de onduidelijkheid die burgers ervaren rond de totstandkoming van hun WOZ-waarde. Met een goede, kloppende woningtaxatie is bezwaar maken niet nodig.”

In oktober werd duidelijk dat de regering de proceskostenvergoeding voor WOZ-adviesbureaus met 75 procent wil verlagen. Deze aanpak is niet de oplossing van de WOZ-problematiek en staat volgens Wolfert niet in dienst van de burger. De verdwijning van WOZ-adviesbureaus betekent namelijk niet het einde van foutieve waarderingen. Burgers moeten hun bezwaren indienen bij dezelfde partij die deze heeft opgesteld: de gemeente. “De slager keurt dus zijn eigen vlees. Het vertrouwen in de overheid is laag en door een kritische tussenlaag weg te halen, wordt de kloof tussen burger en overheid vergroot”, stelt Wolfert.

2. Vastelastenbond deelt ‘geheim’ recept (augustus)

Het beste energiecontract dat op de markt te vinden is, afsluiten is niet zo simpel als het klinkt. Er zijn veel factoren waar je aan moet denken als je een nieuw energiecontract met lage tarieven en de beste voorwaarden wilt. Wij delen graag een handig stappenplan dat wij gebruiken om onze klanten aan het beste aanbod te helpen. In 9 stappen vind je het beste aanbod dat op de makt te vinden is. Als een contract niet aan deze checklist voldoet, bieden wij het niet aan.

3. Prinsjesdag in teken armoedebestrijding (september)

Volgend jaar stijgt de koopkracht gemiddeld met 1,8 procent en om mensen met lage inkomens te ondersteunen te komen, trekt het demissionaire kabinet 2 miljard euro uit voor armoedebestrijding. Het kabinet trekt daarnaast 30 miljoen euro per jaar uit voor armoedebestrijding in het Caraïbisch deel van het koninkrijk. Het Tijdelijke Noodfonds Energie is in 2024 ook weer beschikbaar. Dit noodfonds is opgezet om mensen met lage inkomens te helpen om hun energierekening te betalen. Dit staat in de Miljoenennota.

Gezinnen met kinderen gaan er in 2024 met zo’n 2,4 procent het meest op vooruit. Het kindgebonden budget wordt verhoogd. Het kabinet heeft daar een bedrag van 1,1 miljard euro voor gereserveerd. Het maximale bedrag voor het eerste kind gaat met 750 euro omhoog, voor het tweede kind en verder met 883 euro. Daarna volgen hogere inkomens met 1,5 procent. De laagste inkomens krijgen er 1 procent bij, terwijl uitkeringsgerechtigden er 0,7 procent bijkrijgen.

Verkeersboetes 10 procent duurder. Een boete voor door rood rijden, kost volgend jaar 300 euro. Betrapt worden wanneer je achter het stuur belt, kost je 420 euro.

4. Energiecowboys maken comeback (oktober)

De ACM ontving dit jaar meer meldingen over misleidende wervingspraktijken. Helaas is de toezichthouder niet de enige, want ook de Vastelastenbond merkt dit aan het aantal klachten over opdringerige telefoontjes. Wij werken niet samen met partijen die een energiecontract aan klanten opdringen. Wat er aan de andere kant van de lijn ook beweerd wordt: zo gaan wij niet te werk!

We dringen niets op en gaan graag het gesprek met je aan. Mocht je gebeld worden door iemand die zegt voor de Vastelastenbond te werken en het niet vertrouwen, bel ons dan even voor advies. Mocht je een aanbod krijgen, luister dan goed naar de aanbieder. Vraag met wie je te maken hebt. Wij werken niet met externe partijen die uit onze naam aanbiedingen doen.

5. Verschil variabel en vast contract honderden euro’s (november)

Terwijl de variabele tarieven per januari stijgen, dalen de tarieven van vaste energiecontracten. Hierdoor kan een overstap consumenten een besparing van honderden euro’s opleveren. Het prijsplafond verdwijnt per 2024 en Vattenfall en Essent kondigden al fors hogere variabele tarieven aan voor het nieuwe jaar. Onderzoek wijst uit dat de verschillen tussen variabele tarieven en een jaarcontract met vaste tarieven steeds verder oplopen. “Dit is dan ook het moment om over te stappen naar een vast contract, want daarmee besparen consumenten honderden euro’s”, legt directeur Dirk-Jan Wolfert uit.

In vergelijking met het goedkoopste jaarcontract dat op de markt te vinden is (dat was op het moment van publicatie een jaarcontract bij Innova Energie), is een variabel contract bij Essent op jaarbasis 578 euro duurder. Een variabel contract bij Vattenfall is 510 euro duurder dan het goedkoopste jaarcontract dat op de markt te vinden is.

De Vastelastenbond onderzocht de verschillen tussen een variabel contract bij Vattenfall en Essent met het goedkoopste jaarcontract met vaste tarieven in de energiemarkt. Bij de berekening is uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 2.900 kWh stroom en 1.200 m³ gas. De energiebelasting van 2024 is ook meegenomen in de berekening.

6. Voor miljoenen huishoudens dreigt energiearmoede (december)

Ruim 4 miljoen huishoudens hebben op het moment van schrijven een variabel energiecontract en lopen met het naderende einde van het prijsplafond per 2024 grote financiële risico’s. Een aantal energieleveranciers heeft namelijk energietarieven aangekondigd die boven het prijsplafond uitkomen. Met de koude wintermaanden in het vooruitzicht waarin het energieverbruik traditiegetrouw stijgt, kan dat voor flink oplopende energierekeningen zorgen. Directeur Dirk-Jan Wolfert: “Als deze miljoenen Nederlanders niet overstappen naar een vast energiecontract ligt energiearmoede op de loer.”

De directeur van de consumentenorganisatie vreest een herhaling van 2022 als mensen variabel blijven. In dat jaar stegen de variabele tarieven explosief en durfden miljoenen huishoudens uit angst voor een torenhoge energierekening hun verwarming niet aan te zetten. “Om warm te blijven, trokken mensen een extra trui aan en verschansten ze zich onder een dekentje. De verwarming bleef uit. In deze periode is ‘energiearmoede’ uitgeroepen tot het woord van het jaar door Genootschap Onze Taal. Het was een van de meest gebruikte woorden uit 2022 wat aangeeft dat dit een enorm maatschappelijk probleem was”, zegt Wolfert.

De directeur adviseert consumenten met een variabel energiecontract over te stappen naar een contract waarin de tarieven vaststaan.  “De prijzen van zulke jaarcontracten zijn nu erg laag en de welkomstbonussen hoog. Het verschil tussen een variabel contract en een jaarcontract scheelt al bijna 600 euro op jaarbasis blijkt uit onderzoek. Niet voor niets adviseert toezichthouder ACM ook om een overstap te maken”, besluit de directeur.

Lees hier het eerste deel van ons jaaroverzicht.